Manuals doorworstelen

Discussies en opmerkingen over het Explorer-16 project

Postby rolsman » Thu May 31, 2007 12:00 am

Zoals jullie al in mijn vorige onderwerp hebben kunnen vermoeden ben ik druk deze MPLAB onder de knie te krijgen. Zelf heb ik wat ervaring met Proton en het programmeren van PIC16 / PIC18 mcu's. Ook heb ik me verdiept (ingelezen) in de taal C++ (misschien niet geheel bruikbaar, maar op zijn minst iets is beter dan niets, niet waar?)

Nu heb ik een hele lading pdf-files gedownload, m.b.t. C30 (getting started / User's guided) noem het maar op. Echter..... zakt mij en misschien meer van jullie de moet in de schoenen om deze kluif helemaal door te lezen.

Wie van de experts voelt zich geroepen om wat eenvoudige listings te maken (op basis van de explorer-16). Waarbij wij (ik) leken op dit gebied een opstapje (motivatie) krijgen om naast het doorlezen van al deze manuals, ook meteen wat (kleine) dingen kunnen proberen.

Hopelijk voelt de aanstichter tot dit alles (elektuur) , zich geroepen om hier met ons (mij) mee te denken.

Dus voor alle mensen die de instelling hebben van (RTFM), geeft ik bij deze meteen gelijk. Sorry dat wij (ik) dat niet heb gedaan, maar help ons toch maar een klein beetje op weg. Zie het als uitdaging zal ik zeggen.

Bedankt!
rolsman

Postby luc21 » Thu May 31, 2007 12:00 am

In maart 2006 zat er als bijlage bij ons blad een mini-C-cursus n.a.v. de R8C van Renesas. Dat is voor de eerste beginselen bij de Explorer16 ook bruikbaar.
luc21

Tja dat is waar ook, ik heb ff gezocht in mijn archief. De zo'n bijlage hebben jullie ook van Visual Basic gehad. Deze heb ik nog maar de andere.... shit (zul je net zien). Is hij de downloaden, kan hem niet zo gauw meer vinden.
rolsman

Postby Elektor Editor » Thu May 31, 2007 12:00 am

Binnenkort in je mailbox (maak m ff schoon)

Jan
Elektor Editor

Doet me goed om te zien dat de mensen van elektuur, snel en oplettend op deze forum van de Explorer-16 reageren. Ik zelf ben erg enthousiast over de producten van Microchip.

Voorheen heb ik het één en ander met Proton gedaan (ik moet zeggen dat, dat ook erg prettig werkt). Voor de nieuwe mensen raad ik aan om ook eens op www.picbasic.nl te kijken. Niet om de Proton software aan te prijzen maar om een indruk te krijgen over de PIC mcu's. Het is bovendien in het Nederlands wat voor nieuwkomers ongetwijfeld prettig zal zijn, al spreek ik voor mezelf.

Toch zou ik graag meer mensen willen aansporen om ons (mij) verder te begeleiden in de materie zoals deze voor de Explorer-16 bedoeld is.
Misschien is een opbouw zoals de maker van www.picbasic.nl iets om ook hier toe te passen.
rolsman

Misschien een voorzetje om ergens maar te beginnen?

Is er iemand die mij kan vertellen van de DSP van deze microcontroller, doet of wat deze prezies inhoud. En misschien ook de voor- en nadelen t.o.v. traditionele mcu's geven?
rolsman

Postby harm_hop » Thu May 31, 2007 12:00 am

U bedoelt, dat iemand hier dat in de manuals opzoekt en dan heel precies gaat samenvatten op een zodanige wijze dat het duidelijker is dan direct uit de manuals lezen, en toch even precies geformuleerd?

Dat lijkt me niet mogelijk.

Van de mensen van Elektuur moeten we wel beseffen dat die op een loonlijst staan, anderen zullen als hobby moeten hebben het beantwoorden van vragen, maar die zitten niet op een elektronicamateurforum. Bovendien kun je de tijd die je aan het beantwoorden van vragen besteedt niet aan je hobby besteden, die kennelijk momenteel het vergaren van expertise is op een 16 bits microcontroller van MC en daarmee schakelingen gaan ontwerpen. Wat trouwens tamelijk lastig is met die footprint en die 3,5 volt vergeleken met de vertrouwde 8 bitters in DIL-40 behuizing.

Als ik U mag adviseren: Als U beslist met C wil beginnen koop dan een beginnersboek. Bijvoorbeeld Absolute Beginners C, schrijver Perry van Sams. Bij de Slegte heb ik ook wel eens een dun maar toch ruim voldoende bruikbaar boekje gevonden van Ammeraal, uitgever Academic Service, in het nederlands. En dan HEEL BELANGRIJK, na elk hoofdstuk alle opgaven maken, en compileren, geen enkele uitgezonderd. Als U vragen heeft ze niet vragen maar ze zelf trachten op te lossen door experimenten te verzinnen die antwoord op Uw vragen kunnen geven.
Koop liever geen in het nederlands vertaalde boeken, de vertalingen zijn doorgaans erbarmelijk.

En als U wilt experimenteren, open dan een bestand met suffix c, bijvoorbeeld demo3.c in de projectpagina aanklikken. Dan kunt U kijken of U die regels begrijpt en daar wat in wijzigen en kijken wat het effect is.

Bijvoorbeeld met die virtuele terminal de bufferinhoud niet van voor naar achter maar van achter naar voor afdrukken, of steeds om de andere letter. Of bij elke letter 32 aftrekken en dan kijken of het hoofdletters worden.

De enige in mijn visie juiste aanpak heb ik elders op dit explorer forum geschreven, maar ja wie ben ik, ik ben ook maar een amateur die elektuur leest.

Mijn hobby is in ieder geval niet het beantwoorden van vragen van anderen maar van vragen die ik mezelf stel, dus wat mij betreft mag op op deze thread geen verdere reacties verwachten.

Groet,
Harm_Hop
harm_hop

Misschien heeft u daar geen zin in, maar ik hoop dat er andere mensen zijn die er wel iets in zien. Wat ik het eerste stukje al zei er zijn mensen die altijd meteen met het doorlezen van boeken schermen. Het lijkt mij ook een voorwaarde om dat te doen, daar ben ik dan ook druk mee bezig. Als u de moeite heeft om eens te kijken op www.picbasic.nl dan zal u begrijpen wat ik bedoel. Als u er niet geïntereseerd in bent en liever met andre dingen bezig bent, moet u dat vooral ook gewoon doen. Maar de informatie die u mij nu verstrekt is voor mij volkomen nutteloos.
rolsman

Postby Elektor Editor » Thu May 31, 2007 12:00 am

rolsman heb je het document ontvangen? Zo ja, denk je dat je er iets aan hebt?

Jan
Elektor Editor

Hetgeen wat ik van luuk heb gekregen, kan ik inderdaad goed gebruiken.
Daar ben ik dan ook zeer blij mee.

Gewoon ergens mee beginnen helpt, ik merk wel dat er weinig mensen zijn die interesse hebben in deze post. Vind ik wel jammer, wellicht zijn er maar weinig mensen die dit forum bezoeken of die echt weten hoe het één en ander zit.
rolsman

Return to 2007-01 t/m 04 Explorer-16