Kraak de geheime code

Discussies en opmerkingen over het Explorer-16 project

Postby willie worteltje » Thu May 31, 2007 12:00 am

In het maart nummer staat een opdracht om de geheime code te vinden.
Hiervoor is het bestand Demo3.zip nodig. Deze staat nog niet op de Nederlandse, Duitse of Franse Elektuur site. Maar wel op de Engelse.
Hier heb ik hem ook vandaan. Het is een leuke puzzel. Maar volgens mij hadden ze niet gedacht dat de puzzel zo snel zou worden op gelost. Op het engelse forum staat posts waarin wordt gezegd dat de gevonden code niet werkt. Dit is ook mijn ervaring tot nu toe. Ik heb hierover een mail gestuurd naar de redactie maar nog geen reactie ontvangen.
willie worteltje

Postby Elektor Editor » Thu May 31, 2007 12:00 am

Knap gedaan, gefeliciteerd met het kraken van de code.

Door een foutje bij microchip is het adres pas werkzaam geworden vanaf heden 19.2.2007, 18.00u. Daarover is al melding gedaan op het Engelse forum.

Het bestand Demo3.zip zal z.s.m. ook op de NL website beschikbaar komen.

Jan

ps vandaag is het Carnaval hier in het zuiden dus niet zo verwonderlijk dat de mail ff niet gelezen wordt.

Elektor Editor

Postby harm_hop » Thu May 31, 2007 12:00 am

Je had destijds een tekstprocessor wordperfect. Origin was een geloofsgenootschap uit Salt Lake City.

Die gebruikte als encryptie ex-or met een geconcateneerd password, en om het decrypten nog "lastiger" te maken ook nog een oplopende teller.

Daar kwam je snel achter met de 'chosen plain text approach'.
Het grappige is dat ze in de handleiding van die tekstverwerker beweerden dat als je je password kwijt was er niemand was, ook bij WP niet, die je ooit kon helpen want het password was niet in de file opgeborgen.

Verlaagde je echter elk opvolgend byte met een oplopende teller, en ex-or de je vervolgens met een string die uitsluitend uit spaties bestaat, dan kreeg je op de plek waar in de oorspronkelijke plain text file spaties stonden nu het password te zien. Wel geconcateneerd, dus bijvoorbeeld worstworstwor en dan was het dus proberen of het worst was of orstw etc.

Zip werkte ook zo. Als je een encrypted zip en een niet encrypted exemplaar met elkaar ex-orde kreeg je het geconcateneerde password te zien van de g_optie.
Als er teveel encrypt werd, bijvoorbeeld ook een tekst die algemeen ook plain bekend was, een of andere executable bijvoorbeeld, kon je door wissen van onbekende encrypted files uit het zip bestand aan een encrypted en een plain versie komen van die file.

H_H
harm_hop

Postby willie worteltje » Thu May 31, 2007 12:00 am

Aha carnaval. Beek ligt natuurlijk in Limburg.

Ik zag idd op het engelse forum dat de fout hersteld was.

We zullen zien.
willie worteltje

Nu nog hopen dat je bij de eerste 12 zit!
H_H
harm_hop

Geplaatst door:Jan_Buiting op 19-2-2007 21:34:02

Het bestand Demo3.zip zal z.s.m. ook op de NL website beschikbaar komen.

Het staat er heden niet en wel. Je moet dan op de explorer-16 pagina van demo2.zip de link kopieren de demo2 in demo3 wijzigen in het copie, dan in het URL venster plakken, dan krijg je hem binnen op deze site ook, ook al staat er nog geen link op deze site.

H_H

harm_hop

Postby thijsbeckers » Thu May 31, 2007 12:00 am

Klopt! Het bestand staat al klaar. Alleen moet de Nederlandse Explorer-16 pagina nog geüpdated worden... Waarschijnlijk morgen en anders overmorgen. Tot dan moeten jullie het even met de Engelse Website doen, helaas.
thijsbeckers

Postby Elektor Editor » Thu May 31, 2007 12:00 am

het zit ons niet mee. Onze webmaster is ondergedompeld in de carnaval, hij is morgen 22.2 weer aanwezig om de links goed te zetten en de boel te updaten.

sry voor de verwarring maar het komt goed.

Jan

Elektor Editor

Dat is het punt niet zo, maar ik hield er rekening mee dat de bestanden kunnen verschillen, taalgebied afhankelijk.
H_H
harm_hop

Postby hans@interserve.be » Thu May 31, 2007 12:00 am

Ik heb zopas de oplossing doorgezonden, maar blijkbaar werkt het email-adres niet. Ik kan me moeilijk inbeelden dat het adres NU reeds alweer is afgesloten, gezien de link naar de file pas vandaag op de site staat!

Groeten,
Hans
hans@interserve.be

Next

Return to 2007-01 t/m 04 Explorer-16