Explorer-16 geschikt voor beginner?

Discussies en opmerkingen over het Explorer-16 project

Postby Elektor Editor » Thu May 31, 2007 12:00 am

Geplaatst door:Maarten61 op 16-2-2007 11:52:03
Ik ben ook begonnen met Proteus en dan de voorbeelden van de 16F84 die daar in staan. Die ben ik nu wat aan het verbouwen en herprogrameren.
Dit werkt beter dan elke schakeling te bouwen. Dit is m.i. het beste programma op de elektuur CD. De overige programma's heb ik niet eens geinstalleerd.

Dus voorlopig even de pic16f84 met proteus.
Wanneer ik vragen heb meld ik mij.
Maarten.

Kijk eens aan, het bekend raken met het fenomeen micrcontroller-simulatie met Proteus VSM was een van de hoofddoelen van de Explorer-16 artikelen. Vrijheid, blijheid.
Harm, waar blijven die artikelen van jou over assembly code op de 32-bits ARM, moet allemaal wel binnen de 2k blijven, hoor

Jan

Elektor Editor

Postby harm_hop » Thu May 31, 2007 12:00 am

Jan,

Ik ga voor een sprekende thermometer echt niet met een kanon op een mug schieten door een 32 bits processor te gebruiken die 480 kbyte geluidsfragmenten kan bevatten in flash, wat de Explorer-16 niet eens kan, voor een minuut geluid.

Hierbij in een attachment een sprekende thermometer die ik afgelopen week in elkaar knutselde, geheel geprogrammeerd in assembly, die een minuut geluidsfragmenten kan bevatten, dus je kunt er nog het een en ander bijzetten en die niet met een kanon op een mug schiet met een 89S8252 8 bits controller en een geluids-chip plus 1 W audioversterkertje TDA7052.

Twee temperatuurvoelers die op de plank liggen bij Conrad, (SMT-160-30-18) met een resolutie van 0,1 graad; een wordt natgehouden met een katoenen oliepitkousje van de Blokkerwinkel.

Ik zie dat je geen attachments meer aanpakt op dit forum, Ik kan het schemaatje hier dus niet tonen. Inclusief netvoeding zit het op een half euroformaat printje.

Met 1 kbyte code, (jawel assembly created) en een voedinkje erop ben je klaar.

Voor pakweg drie tientjes heb je een sprekende thermometer EN hygrometer, die in je moerstaal de oren van je kop kletst, en bovendien de vochtigheidsgraad volgens het psychrometerprincipe vertelt.

Groet,

Harm_Hop
harm_hop

ook hier, het volgende antwoord.

De inzet van Explorer-16 is: kennismaking met simulatie van een compleet micrcontrollersysteem, idem voor C, debuggen, testen en vooral DENKEN, alles op de PC en helemaal gratis want je hoeft onze kit niet te kopen om toch te kunnen leren van de publicaties en downloads. Geen interesse? Doorbladeren.

Wie C allemaal te log vindt, programmeer fijn in assemly! Doe je best, alle tools zijn aanwezig. Niemand enig bezwaar behalve misschien je baas die naar je urenbesteding kijkt. Zelf programmeer ik vrolijk in 1802 assembly maar PIC24F, nou nee.

Harm geeft voortdurend te kennen dat hij het slimmer, beter, goedkoper en beter maakt dan die gasten bij Elektuur, Labcenter en Microchip bij elkaar, maar komt zelf niet verder dan het posten van een vaag schemaatje. De educatieve waarde daarvan is voorlopig 0 (nul) en de toepassingsbreedte: 1 (een).
Nog slimmer is het om met een briefje van tien (of drie) in de hand naar de Kijkshop of zo te gaan en daar zo’n apparaatje te kopen. Het zal Chinees of EngLLish spreken.
In deel 4 van Explorer-16 gaan we uitleggen hoe je zelf soundfiles kan aanmaken en converteren. Met een stap-voor-stap handleiding, en het zou zo maar kunnen dat iemand (Harm hopelijk ook!) er info uithaalt voor een AVR, ARM, 8051 of 1802. Moet kunnen.

Elektor Editor

Postby harm_hop » Thu May 31, 2007 12:00 am

Voor het geval een geinteresseerde lezer de voortgang van deze thread op het punt van de vorige reactie niet begrijpt: De redactie reageert hier op een of twee berichten die ik schreef in de rubriek "Alle hens aan dek"
van het forum, waar de redactie opbouwende kritiek verzamelt van lezers.

Daar heb ik een klein schema geplaatst van een sprekende thermo-hygrometer die veel (20 maal) nauwkeuriger is, amper iets kost en die ik op een gaatjesbordje van 8 maal 10 cm heb gemonteerd, dat achterin een luidsprekerkastje past. Dat apparaatje heb ik als antwoord op de uitdaging van de redactie in deze thread binnen een week werkend en in assembler geprogrammeerd, Het vertelt me de temperatuur/vochtigheid met mijn eigen stem, iedere keer als de temperatuur een halve graad of meer verlopen is, of als ik op een knop druk. Dat tussendoor knopdrukken verstoort de boekhouding niet. De laatst gesproken temperatuur zonder knopaanvraag blijft de referentiewaarde voor de volgende automatische aankondiging.
De praktijk is dat hij volmaakt rustig is tot iemand een deur open laat staan of de openhaard aangemaakt wordt.

Natuurlijk heeft het educatieve waarde zoiets te ontwerpen, en als de redactie dat in twijfel trekt, dan wil ik erop wijzen dat de wijze waarop Elektuur kant en klaar geprogrammeerde controllers in de web shop heeft liggen, zonder de kopers de source listing te verstrekken of een gedetailleerde samenvatting van de werking van het programma te geven, dan toch eerder de kritiek van redacteur Jan Buiting een vorm van zelfkritiek is dan kritiek die ik me zou dienen aan te trekken.

Ter zake van de Explorer-16 heb ik er aldaar (alle hens aan dek) op gewezen dat het coderen van 16 bits PCM geluidsfiles in 8 bit ADPCM, wat in de kit gebeurt, absoluut niet zinvol is als compressiemethode omdat je ook direct 8 bits geluidsfiles kunt gebruiken. Ik heb (opbouwend) aangegeven, hoe het wel zou kunnen, en aangegeven waarom het dan niet zo gebeurt in de Microchip software (octrooizaken waar hobbyisten niets mee te maken hebben als ze apparatuur ZELF maken voor eigen gebruik)

H_H
harm_hop

de kritiek van redacteur Jan Buiting een vorm van zelfkritiek is dan kritiek die ik me zou dienen aan te trekken.
Ter zake van de Explorer-16 heb ik er aldaar (alle hens aan dek) op gewezen dat het coderen van 16 bits PCM geluidsfiles in 8 bit ADPCM, wat in de kit gebeurt, absoluut niet zinvol is als compressiemethode omdat je ook direct 8 bits geluidsfiles kunt gebruiken. Ik heb (opbouwend) aangegeven, hoe het wel zou kunnen, en aangegeven waarom het dan niet zo gebeurt in de Microchip software (octrooizaken waar hobbyisten niets mee te maken hebben als ze apparatuur ZELF maken voor eigen gebruik)

H_H

De beslissing, of een sourcecode listing vrijgegeven wordt of niet, wordt nooit genomen door de redactie maar door de uitgever in overleg met de auteur die dan royalties ontvangt voor verkochte items. Over de laatste twee jaar zijn toch echt 9 van de 10 projecten met gratis source gepubliceerd dus we streven er heftig naar om iedereeen de benodigde informatie te verschaffen.

Wie dan zo graag echte 8-bits geluidsfiles wil gebruiken, 4-bit, 33-bits of 512-bit, whatever, die gaat z'n gang, en laat iedereen maar zien hoe het moet. Het experiment en het leren zijn de doelen.

De wilde beweringen van Harm m.b.t. octrooizaken zijn uit de lucht gegrepen zoniet pertinent onjuist.

Jan

Elektor Editor

Previous

Return to 2007-01 t/m 04 Explorer-16