by harm_hop » Thu May 31, 2007 12:00 am
Ja, natuurlijk, waar gewerkt wordt worden fouten gemaakt. Geen probleem maar de fabrikanten plaatsen errata, die heb ik van dat boek van Volpe nooit gezien. Als je de achter-cover leest denk je dat het heel wat is, eerste klas schrijvers etc, ik denk dus dat het boek te laat en te slecht vertaald is in het nederlands. Dat lijkt me een aannemelijke oorzaak.
Goed maar dat was het probleem niet, gevraagd werd in deze thread of de explorer geschikt is voor beginners.
Mijn overwegingen zijn:
- dat de kit daarvoor een dure oplossing is, in tegenstelling tot de door mij aangedragen 8bit oplossing met freeware cross assembler TASM en in circuit programmering, dan ben je voor minder dan 30 euro klaar.
-Je begint een chip te gebruiken in de hoop er toepassingen mee te kunnen maken, dan is montagemogelijkheid op 0.1" raster gaatjesboard welhaast een must, zeker voor beginners.
- Dat er veel doc is klopt, zie de bijgesloten CD of DVD ROM's en de website van microchip. Maar overduidelijk is dat de doc van een kleinere processor veel geringer in omvang en veel beter te overzien is. Argument dus als je het gevoel hebt je op glad ijs te gaan bewegen om met een kleinere chip te oefenen.
- C is mooi als je een toepassing snel even moet maken omdat de arbeidsloonurenteller doortikt en je jezelf anders uit de markt prijst. Voor hobbyisten zowel als voor beginners ligt dat beide anders.
Ik heb nog nooit van een schoolopleiding gehoord die gelijk in C een controller/processor gaan programmeren, alle opleidingen waar ik weet van heb beginnen met assembler, omdat je dan weet wat je aan het doen bent.
Als je dat voor tenminste een processor in de vingers hebt kun je overstappen op C of een andere HLL. De details van de ene en de andere processor zijn dan minder interessant en leveren minder toegevoegde waarde als je eenmaal weet hoe zoiets precies in zijn werk gaat.
- Als iemand oppert om toch een dure start te kiezen, in de hoop wat op te pikken uit dit forum, dan lijkt me dat een ijdele hoop, want de praktijk is dat de fora tamelijk vlot verdwijnen, de fpga was in duitsland al opgeruimd en is op nadrukkelijk verzoek van een laatkomer alsnog enigszins gerehabiliteerd, zonder de oude teksten er in.
In frankrijk roept alleen een lonely wolf vertwijfeld op dat forum daar.
- Wat er nu gaat gebeuren, zoals ik het zie, is dat mensen de voorbeelden van de kit namaken, hier klagen als het niet werkt, op advies wachten of correcties en dan, ja dan?, dan niks.
Als er iets niet werkt kunnen ze het zelf niet oplossen omdat ze niet weten en begrijpen wat er onder de C laag gebeurt, dat hebben ze overgeslagen. Het zal toch minimaal nodig zijn om te begrijpen hoe iets werkt als je het aan de gang wilt krijgen en het stokt in eerste instantie om een schijnbaar onverklaarbare reden. Als je dat onder de knie wilt krijgen is het dan niet verstandiger om een kleine processor te nemen met een overzichtelijke hoeveelheid documentatie, die de hobbyist zelf in een bordje kan prikken en er draadjes aan verbinden?.
Een 8252 zet je 5 volt op 2 poten(31 en 40) ground op 20, een kristal op twee andere poten (18 en 19) en de incircuit programmeerconnector op pen 6 7 8 en 9. Op 9 bovendien een elco naar + en een weerstand naar aarde, en je hebt een werkend systeem.
Ik merk ook dat er een ijdele hoop bestaat iets op te steken van DSP. Volgens mij eist DSP als je daar meer mee wilt dan voorbeeldjes nadoen, een gedegen wiskundige achtergrond, Het is uiteindelijk toegepaste signaaltheorie. Convolutie, Fourier Z transformatie, Dat ligt een graadje complexer dan een spec sheet met processormodel en instructieset bestuderen. Als dat laatste al een struikelblok is kun je het eerste wel vergeten.
Misschien dat je net als aan een lopend buffet kant en klare voorgekookte brokken op je bord kan schuiven die anderen gekookt/bedacht hebben, wellicht.
Vriendelijke groet
Harm_Hop