Sweep-generator met digitale frequentie-instelling

Opbouwende kritiek is welkom.

Postby pivado » Mon Jun 22, 2009 12:00 am

Ik ben erg geïnteresserd in het ontwerp van de sweep-generator met digitale frequentie-instelling in het zomer nummer op basis van de ATmega48. Alleen de afbeelding welke bij dit artikel geplaatst is laat veel meer zien dan alleen de sweep-generator. Hierin is ook de Tiny-counter en een prescaler geïntegreerd. Kan iemand vertellen hoe ik zo'n "prescaler 16/256" kan bouwen? En is of komt er een print beschikbaar voor de sweep-generator?
pivado

Postby schueler » Mon Jun 22, 2009 12:00 am

Het is inderdaad een beetje verwarrend...

Te zien op het display van het plaatje hebben ze de code aangepast. Hier wordt verder niets over verteld in het artikel. Jammer.
Mijn vermoede is, als ik kijk naar de foto, dat hij dit kastje ook voor andere zaken gebruikt. Hij heeft een schakelaar ( rechts boven ) die selecteert of het signaal van een externe bron of intern komt. Dan kan hij selecteren ( boven midden ) wat de prescaler moet zijn en links boven selecteert hij of de meet periode 0,1 of 1,0 seconde moet zijn.
Standaard meet de TinyCounter gedurende 1 seconde en heeft geen prescaler. De TinyCounter gaat tot 5MHz en dus voldoende bereik voor de 100KHz...

Dus voor het gebruik van de TinyCounter met deze Sweep Generator heb je geen prescaler nodig en ook geen aangepaste firmware ( maximale uitgangsfrequentie = 100KHz ).

De vraag betreft de prescaler:
Hiervoor zou je een standaard counter kunnen gebruiken. Sluit het signaal aan op de klok ingang en gebruik bit 3 van de teller als ingang voor de TinyCounter. Het vervelende hiervan is dat je dan je signaal steeds moet omrekenen.

Ben
schueler

Return to Alle Hens aan Dek