Het Elektor forum gaat sluiten. Zie ook deze link. Vanaf vrijdag 1 maart is het niet langer mogelijk om in te loggen op het forum. Wel blijft de inhoud van het forum nog zichtbaar tot het einde van de maand maart. Per 1 april gaat het forum definitief uit de lucht.

PCB service

Opbouwende kritiek is welkom.

Postby realfieldt » Wed Jun 10, 2009 12:00 am

Hallo,

Hoewel de leeftijd van Abraham-zien al even is gepasseerd en ik al gedurende zo´n 25 jaar vooral met 6502/BBC Computer ontwerpen bezig ben, was het me echter nog nooit gelukt om ook maar één degelijk ontwerp nu eens daadwerkelijk helemaal af te ronden in een echte printplaat.

De echte PCB layout programmaas kon ik maar niet doorgronden, totdat ik onlangs eens ExpressPCB probeerde, en na wat uitglijders heb ik dan een 6809 Second Processor voor de BBC computer gereed. Dit programmaatje heeft geen Gerber uitvoer, daar het vooral bedoeld is voor het PCB house ExpressPCB zelf!
Dat is met PCB Artist van Advanced Circuits ook zo, dacht ik. Hoewel Gerber uitvoer wel tot de mogelijkheden behoort met een betaalde uitbreiding?

Andere PCB editors zijn (nog?) geen optie voor mij; te ingewikkeld om zelfs maar mee te kunnen beginnen en beperkt door een maximaal formaat van de print. Ok, op een Eurokaart formaat past tegenwoordig een complete toepasing danwel een PC, maar de door mij gebruikte techniek uit de 80-er jaren heeft - zelfs met veel minder functionaliteit - toch wel een groter formaat nodig.
Na wat zoeken kwam ik FreePCB (.com) tegen. Deze heeft inderdaad Gerber uitvoer. Terwijl ik bezig was het ontwerp van mijn 6809-2ndP van ExpressPCB - handmatig - naar FreePCB over te zetten, kwam ons lijfblad met de PCBservice.
Als geroepen!

Al lezende over deze service, was het me toch niet helemaal duidelijk. Zo werd er niet vermeld hoe de diverse bestanden moesten heten. Nu zag ik op de web site dat bij de order interface een optie aanwezig was om de order te cancelen.
Hoewel het FreePCB ontwerp nog niet klaar was, besloot ik toch een order te plaatsen, in de verwachting dat het aangemaakte ZIP bestand verkeerde namen zou bevatten voor de bestanden. Tot mijn verbazing was er niets aan de hand en werd de order aangenomen. Er wordt gewacht op betaling.
Nu ik weet dat de benaming van de bestanden total geen probleem is, wilde ik vervolgens de order annuleren-cancelen. En - oeps - dat kan niet!

Net als bij ExpressPCB (expresspcb.com), zou een testorder zeer welkom zijn: er wordt een testorder geplaatst, die alle controles uitvoert al ware het een echte order. Een feitelijke order wordt niet geplaatst, maar je krijgt op dezelfde wijze bericht dat er al of niet fouten aanwezig zijn.

Als eerste is dat dus mijn voorstel; zou een dergelijke testorder mogelijkheid geen welkome aanvulling zijn in het totale pakket van deze PCB service?

Als tweede zou ik mijn order willen cancelen. Via de web interface heb ik een vraag daartoe verzonden, maar nog geen antwoord gekregen. Het is denk ik toch al een week of twee geleden.
Nu wist ik niet - vanwege de dot com - of er europees danwel direct een NL persoon achter zit, en heb het epistel in het Engels gesteld. Is dat een probleem geweest tot het uitblijven van beantwoording?

Als derde toch de vraag of ik op andere wijze mijn order kan cancelen; wellicht heb ik toch een andere optie daartoe geheel over het hoofd gezien?

Ik ben benieuwd wat jullie kunnen melden!

Met groet,
Johan, aka Realfieldt
realfieldt

Postby thijsbeckers » Wed Jun 10, 2009 12:00 am

realfieldtAls eerste is dat dus mijn voorstel; zou een dergelijke testorder mogelijkheid geen welkome aanvulling zijn in het totale pakket van deze PCB service?

Als tweede zou ik mijn order willen cancelen. Via de web interface heb ik een vraag daartoe verzonden, maar nog geen antwoord gekregen. Het is denk ik toch al een week of twee geleden.
Nu wist ik niet - vanwege de dot com - of er europees danwel direct een NL persoon achter zit, en heb het epistel in het Engels gesteld. Is dat een probleem geweest tot het uitblijven van beantwoording?
Als derde toch de vraag of ik op andere wijze mijn order kan cancelen; wellicht heb ik toch een andere optie daartoe geheel over het hoofd gezien?

Voor het annuleren kijkt u onder 'Bestelling' bij het mapje 'Lopende bestellingen'. Hier kunt u een bestelling annuleren door een vinkje te zetten voor de order en daarna op de knop 'Bestelling annuleren' (bovenaan) te klikken.

Hiermee lijkt mij de testordermogelijkheid overbodig. Vóór het plaatsten van de bestelling zijn alle specificaties al door de klant gekozen en de prijs wordt ook direct berekend, niet?

Wel een beetje vreemd overigens dat u geen reactie hebt gehad op uw e-mail. Onze excuses daarvoor. Waar (of aan wie) hebt u uw vraag gesteld?
thijsbeckers

Postby realfieldt » Thu Jun 11, 2009 12:00 am

thijsbeckers
realfieldtAls eerste is dat dus mijn voorstel; zou een dergelijke testorder mogelijkheid geen welkome aanvulling zijn in het totale pakket van deze PCB service?

Voor het annuleren kijkt u onder 'Bestelling' bij het mapje 'Lopende bestellingen'. Hier kunt u een bestelling annuleren door een vinkje te zetten voor de order en daarna op de knop 'Bestelling annuleren' (bovenaan) te klikken.

Hiermee lijkt mij de testordermogelijkheid overbodig. Vóór het plaatsten van de bestelling zijn alle specificaties al door de klant gekozen en de prijs wordt ook direct berekend, niet?

Wel een beetje vreemd overigens dat u geen reactie hebt gehad op uw e-mail. Onze excuses daarvoor. Waar (of aan wie) hebt u uw vraag gesteld?

De web site vermeldt zeer expliciet dat alleen een bericht via de web interface mogelijk is: met "Maintenance > Ask a Question" dus. Dat heb ik zekerheidshalve in het Engels gedaan, daar ik dacht dat het dot com adres wellicht niet direct naar EuroCircuits is gelinkt. Bovendien zie ik alles in het Engels gesteld: niet in het Nederlands dus, zoals u hierboven beschrijft.

Inmiddels is antwoord ontvangen - in het Engels - en de order is op mijn verzoek geannuleerd. Even vlug gecheckt, en inderdaad, de "Overview of all Running Orders" is leeg!
Opgelost.

Punt is echter dat cancelen (dus) lang niet altijd toegestaan/mogelijk is! Er zijn meerdere stadia waarin een order kan verkeren, en niet alle staan een annulering toe. Zo denk ik dat zolang de order technisch nog niet gecheckt is, een annulering inderdaad mogelijk is. Echter, wacht de order op betaling, dan is annuleren in ieder geval niet meer mogelijk.
Een dergelijke melding zie je dus pas als je werkelijke een annulering probeert te doen. Doe je dat niet, dan lijkt de web interface te suggereren dat altijd geannuleerd kan worden daar de button visueel actief is; niet uitgegrijsd dus.
Een schoonheidsfoutje wellicht, daar ik een duidelijke verklaring daarover niet heb gezien. Als die er wel is, dan heb ik die helaas nog niet gevonden.

Ook werd (in de antwoord email) aangegeven dat een testordermogelijkheid niet is gepland. De controles zijn zo uitgebreid dat een noodzaak daarvoor niet nodig is. Hier kan ik geheel mee leven!

Mijn wens daartoe is waarschijnlijk nog ingegeven door het gebruik van ExpressPCB, waar een controle door het programma geheel ok kan zijn, terwijl een testorder dan toch weer waarschuwingen danwel fouten retour geeft.

Afijn, probleem opgelost, en tevreden met de antwoorden!

Met dank en groet,
Johan (aka Realfieldt)
realfieldt

Postby realfieldt » Sat Jul 18, 2009 12:00 am

realfieldt
Inmiddels is antwoord ontvangen - in het Engels - en de order is op mijn verzoek geannuleerd. Even vlug gecheckt, en inderdaad, de "Overview of all Running Orders" is leeg!
Opgelost.

Het heeft wel even geduurd, maar uiteindelijk heb ik het ontwerp zover afgekregen dat het tijd werd om de order nu echt te plaatsen. Hierbij bleek dat de factuur van voorgaande order nog aanwezig was. Wel voor mij de order geannuleerd, maar niet de factuur. Vergeten?

Zodra mijn nieuwe order werd geplaatst, verdween die overtollige factuur. Handig! Maar zie verder; is wellicht alleen maar verhuisd?

Het ging niet meteen goed, daar er nog een foutje in het ontwerp geslopen was; er kon nog makkelijk worden geannuleerd, daar de order nog niet in PREP was. Bij volgende poging waarschijnlijk opnieuw de verkeerde compressie toepaste, daar ik nu een bericht kreeg daarover. Afijn, de volgende poging was ok, en kreeg ik daarvan ook bericht.

Vervolgens gevolgd wat er gebeurde door te kijken hoe de status steeds veranderde. Gisteren stond dat al op INS; final inspection. Spannend!

Vandaag opnieuw gekeken, en wat is er gebeurd? De "Running orders - All Services" is leeg! En "Invoice History" heeft de correcte order, maar de "Proforma Invoice" laat nu de oude factuur zien. Help, wat is er gaande?
Is er iets verkeerds gegaan. Of heb ik er zelf een potje van gemaakt. Of ben ik gewoon ongeduldig?

Bij voorbaat dank!

Met groet,
Johan
realfieldt

Postby realfieldt » Mon Jul 20, 2009 12:00 am

Hallo,

Eerder schreef ik bezorgd:
realfieldtVandaag opnieuw gekeken, en wat is er gebeurd? De "Running orders - All Services" is leeg! En "Invoice History" heeft de correcte order, maar de "Proforma Invoice" laat nu de oude factuur zien. Help, wat is er gaande?
Is er iets verkeerds gegaan. Of heb ik er zelf een potje van gemaakt. Of ben ik gewoon ongeduldig?

Vandaag zijn de printen aangekomen. Het ziet er naar uit dat ik ongeduldig was!
Uiteraard is het ook een combinatie van factoren, die mij zorgen baarde. Zo heb ik de status SHIP nooit gezien. Hoewel de verkeerde order van mei geannuleerd is kunnen worden, bleef de factuur ervan aanwezig, of keerde terug, en vermoedde ik een hicup in het systeem, waar ik misschien wel (mede) schuldig aan was.

Het (b)lijkt allemaal onnodige zorgen te zijn geweest. Ik moet zeker alles betreffende deze magnifieke PCB service nog eens lezen. Wellicht dat er nu enige zaken beter op hun plaats vallen!

De ontvangen PCB´s zijn in ieder geval van de juiste order! Ik ben zeer onder de indruk van het resultaat, en kom zeker terug. Wat dat betreft zijn er idee:en genoeg!

Met groet,
Johan
realfieldt

Postby thijsbeckers » Tue Jul 21, 2009 12:00 am

Gelukkig is het allemaal goedgekomen! (Ik had eens een mailtje gestuurd naar de betreffende afdeling of ze eens konden kijken naar je problemen ).

En natuurlijk bedankt voor de positieve feedback .
thijsbeckers

Return to Alle Hens aan Dek