Het Elektor forum gaat sluiten. Zie ook deze link. Vanaf vrijdag 1 maart is het niet langer mogelijk om in te loggen op het forum. Wel blijft de inhoud van het forum nog zichtbaar tot het einde van de maand maart. Per 1 april gaat het forum definitief uit de lucht.

Mag ook wel eens gezegd worden

Opbouwende kritiek is welkom.

Postby henko » Thu Nov 20, 2008 12:00 am

Ik heb geen opleiding gevolgd voor electronica maar ik vind bijna alles leuk om me erin te verdiepen daardoor komen er veel vragen omhoog waar op ik zelf niet altijd het antwoord weet.
Die vragen stel ik dan op het forum van elektuur.
Dan krijg ik altijd antwoord.
Wat is er nu mooier dan zo'n forum.
En daarom vind ik dat er verschillende moderatoren wel eens in het zonnetje gezet mogen worden omdat die zich er altijd voor inzetten om zo'n vraag zo goed mogelijk te beantwoorden.

En daarom Mannen BEDANKT.

Henko.

henko

Postby schueler » Thu Nov 20, 2008 12:00 am

Goed om ook eens een positief bericht over het forum te lezen.
Maar zo te zien aan je teller heb je al vaak je vraag gesteld.

Ben
schueler

Postby henko » Thu Nov 20, 2008 12:00 am

Dat is zo.
Ik ben van huis uit onderhoudsmonteur maar ik heb leren programeren in plc"'s (zelfstudie)en ik ben toen steeds meer ook naar pic's gaan kijken of ik die ook zou kunnen programeren.
Plc en microcontrollers lijken niet helemaal op elkaar maar het draait wel bij beide om je eigen creativiteit.
Als je geen idee hebt wordt het niets. Heb je wel een idee dan moet je dat gaan omzetten in software.dat valt niet altijd mee maar het gaat steeds beter.
Ik ben me ook gaan intereseren in windstations maar vooral om te kijken of alles met microcontrollers gedaan zou kunnen worden.
En ik moet je zeggen dat mij dat heel aardig is gelukt.
Natuurlijk ook door hulp via het forum.
Ik ben nu bezig om de laatste hand te leggen aan mijn voledig weerstation wat bestaat uit 5 onderdelen, dan heb ik de software voor 80% zelf bedacht de andere 20% door hulp van andere.
En ook de bewegende delen heb ik zelf vervaardigd zelfs de halve cups van de anemometer.
Ik had het ook kunnen kopen maar dat was nou net niet de bedoeling ik vond het een uitdaging om het zelf te vervaardigen.

Henk.
henko

Postby schueler » Thu Nov 20, 2008 12:00 am

Henk,

Als je weerstation klaar is zou het erg leuk zijn om het te presenteren onder het forum kopje Stel je eigen schakeling voor.
Wat ook kan is om dit voor e stellen bij de elektor. Er staan immers vaker schakelingen uitgewerkt in de elektor van amateurs.
En een weerstation heb ikc tot nu toe nog niet gezien bij elektor maar ik kan me uiteraard vergissen. Wel geinig in ieder geval. Ben erg benieuwd naar je bevindingen die je hebt gedaan om tot dit te komen.

Ben'
schueler

Postby henko » Fri Nov 21, 2008 12:00 am

Dat is ook de bedoeling.
Thijs beckers heeft dat ook al eens gezegd dat ging toen om een barometer via een pic 16f870.
Mijn bedoeling was om het hele weerstation uit 1 pic16f877a te laten komen.
Daar ben ik niet mee verder gegaan te veel lijnen in en uit.
Ik heb nu gekozen 1 pic voor 1 onderdeel omdat ik elk onderdeel continu wil uitlezen.
Nadeel hier van is dat als ik terug wil kijken hoelaag de temperatuur een week geleden was en ik wil dat ook voor de anemometer en temperatuur en barometer zou ik een hele rij knopjes moeten plaatsen dat is natuurlijk niet te doen.
Ook daar wil ik nu een Pic voor inzetten.
Hoe ik dat ga doen weet ik nog niet daar moet ik nog even over nadenken.Het worden dan niet meer als 2 of 3 knopjes.
Er heeft in een elektuur wel eens een weerstation gestaan waar alle signalen over 2 draden liep inclusief de voeding maar dan heb je elektronica op het dak dat wil ik gewoon niet.
Op het dak wil ik alleen maar optocouplers hebben meer niet en dat heb ik al een jaar of 10 en ik heb nog niet ene keer storing gehad. Behalve die ene keer dat er bij de buurman een bolbliksem de schoorsteen in ging. Toen was er weinig meer heel.
Ik heb genoeg gekletst.
Ik plaats nog bij elektronika algemeen nog een vraag misschien wil jij daar eens over denken.

Henk
henko

Postby arjen h. » Fri Nov 21, 2008 12:00 am

Henko1En daarom vind ik dat er verschillende moderatoren wel eens in het zonnetje gezet mogen worden omdat die zich er altijd voor inzetten om zo'n vraag zo goed mogelijk te beantwoorden.

Volgens mij is er maar 1 moderator en dat is onze enige echte Thijs.

SchuelerMaar zo te zien aan je teller heb je al vaak je vraag gesteld.

En zo wordt je ook een expert!
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Ok Arjen,

Daar heb je gelijk in Thijs is the one and only.

Dan zijn het de experts van het forum die in het zonnetje gaan toch?
Ik zou ook willen dat ik meer mensen kon helpen op het forum maar ik ben nu eenmaal geen elektronicus het is ook niet mijn vak maar hobby dat is toch een verschil.maar dat neemt niet weg dat hier wel veel leer.
En er zijn veel ideen die bij mij onstaan en die wil ik dan proberen en dat lukt altijd vrij aardig maar altijd ontstaan er probleempjes als ik er dan echt niet uitkom stel ik een vraag op het forum.
Als ik de status expert zou bereiken dan is dat in vragen stellen helaas.

Henk.
henko

Postby msilvius » Fri Nov 21, 2008 12:00 am

Nou, niet zo bescheiden hoor Henk !

Weet je niet dat het beantwoorden van vragen net zo leerzaam kan zijn als het stellen van die vragen (misschien zelfs wel leerzamer).
Want het zet je aan het denken, dus je krijgt ook inspiratie.
Je ziet ook hoe anderen bepaalde zaken aanpakken en hoe ze er over denken / naar kijken.
Het mes snijdt dus aan twee kanten.

Desalniettemin is het altijd leuk om te zien dat er mensen zijn die hun waardering uitspreken.
En anderen die dat misschien niet uitspreken, maar wel steeds terug komen en zo de forums in leven houden.
Want schijnbaar is dat dan toch de moeite waard.

Nogmaals, wees niet te bescheiden en denk nooit dat jouw antwoord ondergeschikt zal zijn aan dat van de gevestigde orde.
Jij hebt een andere, eigen benadering dan de andere experts, en die benadering kan wel eens de juiste zijn om iemands vraag naar tevredenheid te beantwoorden.
Want stiekum heb je in jouw 211 postings tot nog toe allang laten merken dat je ook kennis van zaken hebt.
msilvius

Laat ik het zo zeggen ik probeer altijd het eerst zelf uit te vogelen en als ik dan even vast zit dan raadpleeg ik het forum.
Ik ben wel een laatbloeier. Alleen lagere school gedaan en nog niet eens afgemaakt en ik was 12 toen ik ging werken.
Ik heb een aantal cursuses gedaan op latere leeftijd oa radio zendamateur op C niveau, schema en schakeltechniek, PLC techniek en een hele dosis zelfleer noem ik het maar.
In mijn baan als onderhoudsmonteur heb ik ook heel veel geleerd en nog steeds leer ik elke dag nog en ik blijf het leuk vinden.
henko

Postby schueler » Fri Nov 21, 2008 12:00 am

Henk, zo zie je maar...

Waar een wil is, is een weg.
Een opleiding zegt ook niet altijd alles.

Ben
schueler

Next

Return to Alle Hens aan Dek