LCD in modulaire HF-link met Manchestor code

Opbouwende kritiek is welkom.

LCD in modulaire HF-link met Manchestor code

Postby jan.lichtenbelt » Sat May 31, 2014 12:32 pm

In Elektor september 2013 nr 599 staat op p.40-46 een modulaire HF-link met Manchestor code. De essentie is een HF-link met microprocessor en LCD scherm.

Nu wilde ik een microprocessor en LCD scherm gebruiken voor een totaal andere opstelling. En zoals dat gaat zoek je een schema op dat werkt. Nu staat in figuur 4 en figuur 5 de LCD aansluitingen. Echter in praktijk werkt dit niet. Na veel zoeken ben ik er achter gekomen dat er een fout staat in dit schema. RW MOET nl met GND verbonden zijn, terwijl DB0 t/m DB3 niet noodzakelijk aan GND moeten zitten. Het PCB bordje van ELEKTOR werkt wel, goed, omdat daar wel RW aan GND verbonden is.

LCD-RW aansluiting.jpg

Nog een opmerking t.a.v. deze schakeling. De 433 MHz zender en ontvanger werken op 3V terwijl de microchip microprocessor op 5V werkt. Het signaal vanaf de microprocessor naar de zender moet dan inderdaad m.b.v. 2 weerstanden naar 3Volt geconverteerd worden. Andersom, het signaal uit de ontvanger is dus 0 of 3Volt. Dat kan zonder meer aan de microchip aangeboden worden, immers de ingang is een soort TTL ingang waaraan het ingangssignaal tussen 0 en 3 Volt voldoet. De transformatie van 3 naar 5Volt is dus niet nodig en kan weggelaten worden.

Met vriendelijke groeten

Jan Lichtenbelt
jan.lichtenbelt

Re: LCD in modulaire HF-link met Manchestor code

Postby jan.lichtenbelt » Fri Jun 27, 2014 6:50 am

Ik heb deze HF-links gebruikt om een alarmsignaal door te geven. Echter ik kom een (groot) probleem tegen i.v.m. het gebruik van deze 433 MHz zender.

Graag wil ik hier waarschuwen voor het gebruik van deze zender. Dit geldt waarschijnlijk ook voor andere frequenties en in het algemeen voor zenders.

Wat is het geval. In eerste instantie zond ik permanent de status van een alarm (Aan of uit). Echter toen kwam ik er achter dat alle weerstations het niet meer deden. De informatie van deze draadloze systemen gaat via dezelfde frequentie. Mogelijk dat dit systeem bij de buren ook niet meer werkte en hadden ze geen flauw idee waardoor dat veroorzaakt werd.

De oplossing is eenvoudig. Niet meer zenden dan strikt noodzakelijk. Een weerstation gebruikt verschillende tijden. Als ik het goed wordt elke 3minuten langzaam variërende parameters, zoals bv temperatuur, kortstondig verzonden. Snel veranderende parameters, zoals b.v. de windrichting, wordt eens per minuut verzonden. Dat is dus ook te doen met een Alarm. Alleen zenden als de status verandert is een veel nettere methode dan continue zenden.

Succes

Jan Lichtenbelt
jan.lichtenbelt

Return to Alle Hens aan Dek