usbprog

Opbouwende kritiek is welkom.

Postby schueler » Wed Dec 03, 2008 12:00 am

DurkVellIk heb geprobeerd een attiny13 en 2313 te programmeren: het lukt niet. Op geen enkele snelheid. De signature wordt niet herkend: 0x00 0x00 0x00. Onder in het venster staat vervolgens:
Setting mode and device parameters .. OK!
Entering programming mode.. FAILED!
Leaving programming mode.. OK!

Het kan best zijn dat ik iets niet goed doe, maar gezien de reacties lijkt het me dat ik niet de enige ben die er problemen mee heeft.

Heeft u wellicht nog andere suggesties?

Dit is zeker een bekend probleem.
Vergeet niet dat vaak de CKDIV8 bit standaard aangevinkt is. Dat betekend dus dat je de programmeer frequentie ( ISP Freq ) niet maximaal op 1/4 maar maximaal 1/32 moet zetten!!!

1MHz / 4 / 8 = 31.25KHz

Pak dus een programmeer frequentie onder deze frequentie en haal het vinkje bij CKDIV8 weg.
Als dit vinkje weg is ( en weggeschreven in de chip ) kun je weer de oude vertrouwde regel van 1/4 gebruiken.
Stel bij ISP Freq een waarde in van 28k8 en het zou gewoon moeten werken.

Verder heb ik de ervaring dat het programmeren van een ATtiny13/15 of ATtiny2313 gevoed uit de voeding van de programmer ook de nodige problemen levert. Gebruik het liefst en extra externe voeding en niet de voeding van de programmer.

Ben

edit: ervaring met voeding toegevoegd.
schueler

Postby durkvell » Fri Dec 05, 2008 12:00 am

Het vinkje stond al uit bij CKDIV8. Ook maak ik gebruik van een externe 5V voeding. Helaas werkt het nog altijd niet.
durkvell

Postby durkvell » Fri Dec 05, 2008 12:00 am

Hoera! Het werkt! Ik heb de 2313 vervangen voor een ander exemplaar en nu werkt alles goed. Blijkbaar ergens in het verhaal gefrituurd? Is i.i.g. niet meer benaderbaar vanuit AVR Studio.

Dank voor de hulp!
durkvell

Postby fredjelektr » Sat Dec 20, 2008 12:00 am

hallo,
Is het nu nog steeds zo dat Elektor USBProg versie 2 verkoopt, terwijl de ontwerper versie 3 al verkoopt?

hier vindt U de details van versie 3 op de site van de ontwerper:
http://www.embedded-projects.net/index.php?page_id=216

edit:
Ik heb deze vraag ook gesteld aan de klantendienst van Elektor, en deze heeft bevestigd dat de versie 3 verkocht wordt.
fredjelektr

Previous

Return to Alle Hens aan Dek