Het Elektor forum gaat sluiten. Zie ook deze link. Vanaf vrijdag 15 maart is het niet langer mogelijk om in te loggen op het forum. Wel blijft de inhoud van het forum nog zichtbaar tot het einde van de maand maart. Per 1 april gaat het forum definitief uit de lucht.

Nieuwe abonnementen

Opbouwende kritiek is welkom.

Postby eriksl » Thu Mar 28, 2013 12:00 am

Ik begrijp het nog steeds niet helemaal. Of misschien wil ik het ook wel niet begrijpen

Toen ik een abonnement op Elektor nam, deed ik meteen het "plus"-abonnement, klonk interessant. Na een jaar heb ik mn abonnement laten omzetten omdat ik toch niks deed met die DVD's en ik het verschil best groot vond voor alleen een DVD (want daar kwam het in de praktijk op neer).

Nu met de nieuwe "gold" en "green" abonnementen worden we in feite gedwongen om alsnog met z'n allen op het "plus" abonnement over te gaan, met de bijbehorende prijs. Kennelijk liep het voor geen meter?

Of is er stiekem toch ook nog een derde abonnement "rood" ofzo, waarbij je no-nonsense het blad krijgt met een no-nonsense prijs? Zoals het was dus eigenlijk!'
eriksl

Postby msilvius » Thu Mar 28, 2013 12:00 am

Het is heel simpel.
Iemand bij Elektor is wakker geworden en bemerkte dat er geen concurrentie meer over is.
Die persoon vond ook dat er meer verdiend moest worden, maar de klanten waren het er niet zo mee eens.
Dus dan krijg je wat je hierboven beschreef.
Naar de concurrent gaan is er niet meer bij.
Dus al wat rest is: betaal je scheel voor zaken die je niet besteld hebt / geen interesse in hebt, of opzeggen en helemaal niet meer betalen.
Elektor denkt dat het goed gaat want (bijna) niemand heeft nog opgezegd en er zijn ook mensen die er wel op zaten te wachten (denk ik dan maar).
Blaffende honden bijten niet dus als er geklaagd word over deze ontwikkelingen, moet je er vooral niets aan doen en vooral overtuigd zijn dat je op de goede weg bent.
Totdat ze er achter komen dat ineens de opgebouwde credits op zijn, en trouwe (> 20 jaar) abonnees de stekker er uit trekken.
En dan is het dus te laat.

Ik heb eerder al aangegeven dat ik niet enthousiast ben over deze aanpak.
En dat ik dat ook niet word als ik dan gedwongen word daaraan mee te doen.
Ik heb het niet exact bijgehouden maar denk dat zo ongeveer elke 2 jaar de opzet/naam/logo/layout word aangepast, want je moet mee met de tijd.
Dus moet je nu ook wekelijks nieuwsmail binnenhalen om op de gesponsorde hoogte te blijven.
Nog even en dan moet je zelf je blad gaan ophalen en als je het op papier wil, ook zelf afdrukken.
Goedkoper zal het zeker niet worden want dat past niet in het verdienmodel, ook al worden de kosten lager omdat ze de complete drukkerij en de logistiek eruit kunnen schoppen.

Heel jammer.
msilvius

Postby petrus bitbyter » Fri Mar 29, 2013 12:00 am

Ik denk dat het eerder een kwestie van pompen of verzuipen is. De elektronica wereld van vandaag is ongelofelijk veel complexer dan toen Elektuur startte. Het is vandaag gewoon moeilijk om zonder enige technische opleiding iets met elektronica te doen. De belangstelling voor hobbyelektronica is tanende. Verscheidene destijds gerenommeerde bladen zijn al verdwenen. Het aantal abonnees van Elektuur neemt eerder af dan toe. Oudere verdwijnen door natuurlijk verloop maar jongeren zitten achter hun toetsenbord en weten niet aan welke kant een soldeerbout heet wordt... Als ze al weten dat zo'n ding bestaat. De nog overgebleven hobbyisten vormen een heel divers gezelschap met binnen de elektronica heel verschillende interesses en ideeën. Die moet je als het even kan wel allemaal bedienen. En inderdaad, de - al dan niet verkapte - prijsverhogingen zijn bedoeld om meer geld binnen te krijgen. Of dat lukt, is nog maar de vraag. Pogingen in deze richting willen nog wel eens een averechts effect sorteren. Tegelijkertijd worden dappere pogingen ondernomen om met de tijd mee te gaan en het blad en de organisatie er om heen aan te passen. Of dat lukt is afwachten. Zeker is wel dat niets doen een korte weg naar het einde wordt.

petrus bitbyter
petrus bitbyter

Postby lievenn » Fri Apr 05, 2013 12:00 am

Omdat ik dit ook vond heb ik een mail gestuurd. Bij deze de open mail en het antwoord:

Beste,

Heden ontving ik de factuur voor jaargang 2013. Echter stel ik me serieuze vragen omtrent het prijsbeleid! Waar is het gewone lidmaatschap gebleven ZONDER alle toeters en bellen? Met mij zijn er heel wat abonnees die tevreden zijn zonder jaargang dvd-rom, tweewekelijks mailbox projecten, bewaarband, ...

Om u een idee te geven:
in 2007 kostte elektor 58,80 euro, nu 97,50 euro en vanaf volgend jaar maar liefst 127,50 euro!

CT-magazine daarintegen kostte in 2007 slechts 41,95 euro en nu 39,95 euro en dit is ook een zeer kwalitatief maandblad.

Ik ben tot nu toe zeer tevreden met elektor maar als er geen gewone abonnementsformule toegevoegd wordt zie ik mij genoodzaakt om mijn abonnement eind 2013 stop te zetten wegens een veel te hoge prijs.

Een abonnementsformule waar iedere abonnee per onderdeel kan kiezen of hij/zij er gebruik van wil maken zou een veel betere formule zijn.

Hopend dat u rekening houd met uw lezers,

Lieven

Antwoord:
Geachte heer,

Wij hebben getracht een compleet pakket aan te bieden, waardoor de prijs voor het lidmaatschap is gestegen. Helaas heeft ons bedrijf er voor gekozen om geen apart lidmaatschap meer aan te bieden voor uitsluitend het papieren tijdschrift. Om dat feit te compenseren, hebben we u nu een voorstel met korting gedaan.
Wij zullen alle reacties van onze lezers op de nieuwe lidmaatschapsvormen en prijzen verzamelen en deze evaulueren, om te kijken met welke vormen we volgend jaar verder gaan. Tot die tijd kunt u kijken hoe de nieuwe lidmaatschapsvorm u bevalt. Ik hoor graag na enige tijd van u wat u ervan vindt en van welke toevoegingen u in de praktijk ook daadwerkelijk gebruik maakt.

Met vriendelijke groet,

Harry Baggen
Hoofdredacteur Elektor NL
lievenn

Postby eriksl » Sat Apr 06, 2013 12:00 am

Die korting, dat is zo'n flauwe truuk, dat proberen ze overal. De crux is natuurlijk dat die korting éénmalig is! Als ik die ga uitsmeren over de hopelijk nog vele jaren dat ik elektor-abonnee zal zijn, blijft er maar een heel treurig klein beetje over.

Wat zou het eigenlijk kosten als je vanaf nu de nummers los zou kopen, wie weet is dat wel goedkoper?

Ik moet trouwens wel heel eerlijk zeggen dat de afgelopen maanden de informatie-dichtheid in het blad wèl aangenaam toegenomen is!

Wel vind ik het heel jammer dat de "back to basics"-serie nu alweer afgelopen is. Er is nog zó veel wat wat (extra) belichting kan hebben, soms kan ook een beetje herhaling geen kwaad (en dan bedoel ik niet botweg het artikel opnieuw plaatsen!)
eriksl

Postby nieuw 2 » Sat Apr 06, 2013 12:00 am

Wat mij betreft zou een formule hardcopy + softcopy het ideaal zijn. Een hardcopy leest, wat mij betreft, nog altijd een stuk aangenamer dan zijn soft versie. Een soft versie is dan weer een stuk handiger als je achter de PC zit en je moet snel iets opzoeken.

Een CD was in het verleden een handigheid. Door de komst van de on-line soft-copy is het gewoon dubbel op.

Voor de kortingen moeten we het ook al niet doen. Ze gelden bijvoorbeeld al niet voor de kits die je bij eurocircuits besteld. Daarom heb ik de ring verlichting en het boek ook niet besteld. Ik bekijk wel eens dat ik niet hetzelfde kan maken met een AVR en de print zelf laten maken bij een andere printenboer.
nieuw 2

Postby hansdewaard » Fri Jun 07, 2013 12:00 am

Ikzelf heb een plus abonnement maar ik vind het een prima abonnement voor het geld. Voor een beetje telefoon abonnement betaal je elke maand een stuk meer
hansdewaard

Postby msilvius » Fri Jun 07, 2013 12:00 am

Ja, maar als ik morgen een brood ga halen betaal ik weer veel minder.
msilvius

Postby wielklem » Thu Jun 13, 2013 12:00 am

Laat ik hier dan ook eens mijn mening over uiten. Persoonlijk vind ik het belachelijk dat ik word opgedrongen met allerlei troep die linéa recta de prullenbak in gaat. Ik ben in 1996 lid geworden vanwege een leuk tijdschrift waar ik als puber erg veel van heb mogen leren. Tegenwoordig haal ik er ideeën uit, pas ze aan of gebruik deze als onderdeel in grotere projecten. Als kennisbron voor oude elektronica heb ik ooit ook de voorgaande 25 jaar gekocht.
Een leuk blad, leesvoer en ideeën bron. Ik hoef al die ongevraagde troep niet thuis te krijgen. Maandelijks het blad en meer hoef ik echt niet te hebben. Ik vind het dan ook rond uit belachelijk dat ik niet de keuze heb om alleen het blad te ontvangen. Laat staan dat ik een rekening krijg van bijna 130 euro waar ik niet om heb gevraagd. En dan ook nog eens met de brutaliteit in het schrijven: gefeliciteerd met uw gold card was het geloof ik???

Het spijt mij ontzettend, maar op deze manier ga je niet met trouwe leden om.
wielklem

Postby vlammie » Tue Oct 01, 2013 12:00 am

Ik zu nu ook dat verhaal van dat GOLD-lidmaatschap. Ik zit ook helemaal niet te wachten op allerlei extra mail, DVD, etc.etc. Ik ben tevreden met 1x per maand een blad. Ik ben naar de site gekomen om te kijken wat een normaal abonnement zou kosten zonder al die toeters en bellen. Maar geen kans. Bestaat niet meer. Ik betaal nu nog 1x 97.50 euro maar als ik volgend jaar geen normaal abonnement kan nemen zeg ik het blad na 30 jaar op.
vlammie

Return to Alle Hens aan Dek