Het Elektor forum gaat sluiten. Zie ook deze link. Vanaf vrijdag 15 maart is het niet langer mogelijk om in te loggen op het forum. Wel blijft de inhoud van het forum nog zichtbaar tot het einde van de maand maart. Per 1 april gaat het forum definitief uit de lucht.

Voorstel voor in blad

Opbouwende kritiek is welkom.

Postby peter krom » Sat Mar 23, 2013 12:00 am

Hallo Elektor,

je ziet tegenwoordig veel auto's welke een lamp aanzetten in de richting waar je naartoe rijdt. Zo'n schakeling zou ik graag in de Elektor zien voor auto's welke dit niet hebben maar zonder moeilijk te maken mechanische sensors. Te denken valt aan een tilt-sensor of kwik-schakelaars....

Groeten
P. Krom
peter krom

Postby nieuw 2 » Sat Mar 23, 2013 12:00 am

Tilt sensor of kwik schakelaar zal te eenvoudig zijn. Als je in een putje rijdt, zal ook je licht aan gaan. Kan toch niet de bedoeling zijn.
nieuw 2

Postby jippie » Sat Mar 23, 2013 12:00 am

Ongehinderd door enige inhoudelijke kennis begreep ik van een collega dat lampje aan gaat als stuur gedraaid wordt èn de snelheid laag is.
jippie

Postby nieuw 2 » Sat Mar 23, 2013 12:00 am

Lampje gaat bij sommigen ook aan als de richtingsaanwijzer wordt gebruikt. Er is geen eenduidigheid. Hoe is de regelgeving ter zake?
nieuw 2

Postby peter krom » Tue Mar 26, 2013 12:00 am

Ik zie zowel auto's rijden die EN reageren met de richtingaanwijzer EN met sturen of één van deze. Autotrack stelt dat Europa nog geen regelgeving heeft toegepast en zo lang het uitgestraalde licht wit is aan de voorzijde mag het dus beide.....

P. Krom
peter krom

Postby wielklem » Tue Mar 26, 2013 12:00 am

Daar is wle degelijk regelgeving voor. In de huidige regelgeving is het namelijk NIET toegestaan. Alleen heeft de RDW een ontzettende blunder gemaakt door dit zonder de regelgeving te bekijken deze auto's toch goed te keuren..
Toen deze functie net in auto's kwam zijn er meerdere rechtzaken geweest van bestuurders die een boete hebben gekregen. Nu heb ik die uitspraken zo niet bij de hand maar wat ik mij er van herrinner komt het weer op gedoogbeleid uit.

Aangezien dit gedoogbeleid is, zou ik mij er niet aan gaan wagen om dit zelf in te gaan bouwen. Formeel gezien zou de auto dan opnieuw door de RDW keuring heen moeten. (note: dat is een andere keuring dan de APK)

Maar technisch wel eel leuk projectje
wielklem

Postby nieuw 2 » Tue Mar 26, 2013 12:00 am

Daar vreesde ik alweer voor.

Met de rode mistachterlichten was het destijds ook zo. Niet toegestaan. Daarna gedoogbeleid en uiteindelijk gevolgd door een verplichting.

Zo hebben mountainbikes in België ook zeer lange tijd met een gedoogbeleid rondgereden. Een fiets zonder spatborden was een racefiets, met racestuur en bandjes/tubes van maximaal 22mm breed. Daar voldeed een mountainbike dus niet aan en moest dus spatborden, reflectoren en verlichting dragen.

Waarschijnlijk is het met de 'dagverlichting' ook zo dat deze wettelijk gedoogd wordt.

Formeel gezien zou de auto dan opnieuw door de RDW keuring heen moeten. (note: dat is een andere keuring dan de APK)
Tenzij je er een A(lgemeine)B(etriebs)E(erlaubnis) voor kan scoren. Die zaken mogen in de regel gewoon gemonteerd worden.
nieuw 2

Postby petrus bitbyter » Wed Mar 27, 2013 12:00 am

Wielklem...
Maar technisch wel eel leuk projectje

Ik zie toch nog wel een paar technische haken en ogen ook hoor. Voor de ontwerpers van de nieuwe autos was het toevoegen van dat lichtje geen probleem. Een auto vol sensors en een computersysteem waarmee je alles kunt uitlezen en bedienen. Bij wijze van spreken een kwestie van een paar regels code en de lamp aansluiten. Het meeste werk is nog het boren van de gaatjes voor de bevestiging.

Bij een bestaande auto moet je sensors installeren die de snelheid van de auto en het stuurgedrag van de chauffeur oppikken. Vooral lage snelheden zijn lastig nauwkeurig te meten. Veel lieden draaien als malle aan hun stuur terwijl ze stilstaan. Van het stuur wil je als het even kan de hoekverdraaiing weten maar ook de snelheid waarmee die verdraaiing verandert.

Voor deze zaken bestaan de nodige sensors. Ze zitten immers in die nieuwe auto's. Maar of en waar ze te koop zijn, wat ze dan gaan kosten en hoe je ze in een bestaand voertuig installeert, is een heel ander verhaal. Een lang verhaal ook, vrees ik. Om dat verhaal nog wat langer te maken: Je mag en kunt niet zomaar wijzigingen in je stuurinrichting aanbrengen. Niet alle regelgeving is onzin.

Als je eenmaal de juiste sensors hebt geïnstalleerd is de rest een kwestie van een geschikte micro, wat andere hardware en uiteraard een stukje programmeerwerk. Dat is te doen en zeker ook wel interessant. Maar voor de klus die daaraan voorafgaat, verwacht ik weinig liefhebbers.

petrus bitbyter'
petrus bitbyter

Postby eriksl » Thu Mar 28, 2013 12:00 am

Ik denk dat het voordeel wat je er mee hebt (daar ik heb ik zelf zo m'n twijfels over...), totaal niet opweegt tegen de risico's van verblinding, licht op de verkeerde plaats, ruzie met de politie (terecht...) enz. Hobby'en is natuurlijk leuk, maar beter niet aan je auto.
eriksl

Return to Alle Hens aan Dek