Robotarm

Opbouwende kritiek is welkom.

Postby gerard r. » Fri Feb 22, 2013 12:00 am

Het valt mij op dat de industrie vaak met andere technieken bezig is dan de ontwikkelaars bij bijvoorbeeld: Elektor. Zelf heb ik regelmatig te maken met industriële robotarmen. Het lijkt mij toch belangrijk om af en toe een link te leggen naar de ontwikkelingen in de industrie.
Het programmeren van robots is nu nog teveel in handen van enkelingen, terwijl de markt beter kan groeien als er iedereen mee vertrouwd is.
Daarom zou het wenselijk zijn dat er iemand is die een "robot-programmeertaal kan ontwikkelen die gelijkenis vertoont met de industriële programmeertalen en deze met een zelfbouwrobotje thuis bepaalde taken kan laten uitvoeren.
Eigenlijk begrijp ik niet waarom de robotarm-leveranciers er zelf niet aan denken.
gerard r.

Postby arjen h. » Fri Feb 22, 2013 12:00 am

Hmmm, waarschijnlijk kosten en baten. En dan zullen de verwachte baten wel te laag zijn.
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Postby peter trypsteen » Thu Nov 28, 2013 12:00 am

Hobbyisten en industrie hebben meestal heel andere eisen qua programmering van robotten. Elke situatie is meestal uniek.

Bedoel je een soort van standaardisatie in software gebruikt?
Want er zijn projecten rond dit soort dingen.

Een framewerk die door zowel hobbyisten als onderzoekers en industrie gebruikt kan worden is ROS (Robot Operating System) van Willow Garage.
Deze robotbouwers willen ook dat men niet continu het wiel opnieuw hoeft uit te vinden:
http://www.willowgarage.com/blog/2010/04/27/reinventing-wheel
En gratis Open Bron software is natuurlijk ideaal om op te standaardiseren vanwege het gemakkelijk verkrijgen van het framewerk. https://www.google.be/?q=open+source+robot+control+software#q=open+source+robot+control+software
peter trypsteen

Re: Robotarm

Postby daaniejelle » Mon Jun 08, 2015 10:02 am

testing
daaniejelle

Return to Alle Hens aan Dek