Het Elektor forum gaat sluiten. Zie ook deze link. Vanaf vrijdag 15 maart is het niet langer mogelijk om in te loggen op het forum. Wel blijft de inhoud van het forum nog zichtbaar tot het einde van de maand maart. Per 1 april gaat het forum definitief uit de lucht.

Elektor jan 2013

Opbouwende kritiek is welkom.

Postby jippie » Wed Jan 16, 2013 12:00 am

Wat mijn wenkbrauwen deed fronzen is dat ik afgelopen oktober nog € 87,50 betaalde voor een jaarabonnement en dat

- een nieuw GOLD-lidmaatschap € 127,50 gaat kosten
- een nieuw GREEN-lidmaatschap € 92,50 gaat kosten

http://www.elektor.nl/abo/word-nu-lid!.513.lynkx
jippie

Postby jjvdberg » Wed Jan 16, 2013 12:00 am

Goeie tip !
jjvdberg

Postby stafvg » Wed Jan 16, 2013 12:00 am

Nogal wat negatieve gedachten (schijnt niet goed te zijn voor je gezondheid) in dit item.

Op één of andere manier zijn toch een aantal lezers niet tevreden met de inhoud van het blad. En er is hier op het forum al vaker over gebrainstormd.
Maar het zal wel zeker niet eenvoudig zijn om een blad iedere maand te vullen met artikels die voor iedereen goed zullen zijn. Dat voordeel heeft een Libelle of een Flair, Joepie en andere dan wel, ze wordt zonder veel morren gelezen en wordt zelfs doorgegeven, dus vele van die artikels zijn blijkbaar redelijk tijdloos.

Helaas is de elektronica wereld enorm opgeschoven van analoog naar digitaal met de ucontroller als gevolg, we moeten als hobbyist of professional gewoon mee met de tijd. En kijk maar rond, bijna alles is tegenwoordig omvat in een microcontroller. Had ik onlangs nog met ouderwetse onderdelen een BCD naar 7 segments omvormer gemaakt om aan een PLC (24V) te hangen, kreeg ik als eerste commentaar van mijn collega, 'had dit niet in een ucontroller gekunnen'. Begin me oud te voelen...

Als ik in mijn PC-maandblad blader, denk ik soms ook dat het tijd is voor weer een nieuwe PC of een nieuwe scanner, dat mijn gewone GSM niet meer van doen is.
Het is helaas nu zo.

Onlangs nog van iemand gehoord dat ze bij Elektor echt wel hard nadenken over hoe ze hun lezers tevreden kunnen houden en uiteraard mensen, het blijft een bedrijf dat geld moet verdienen !
Zijn we niet tevreden dan kunnen we gelukkig stoppen met het lezen van Elektor maar volgens mij is er niks anders (?). Dan misschien maar de Playboy lezen, dat staat naar het schijnt steeds vol met interessant artikels (.

Wat de beschrijving van het ELV-artikel betreft, ik weet nog goed dat dit vroeger ook zo was, ik heb in de jaren 80 een aantal meettoestellen van ELV gebouwd net naar aanleiding van zulke artikels, dus dat kan toch geen probleem zijn dat hiermee een paar (misschien wel extra) paginas worden gevuld.

Ik wacht nog een jaartje af, heb het blad pas vandaag aangekregen en ga er eens rustig in lezen.

Staf'
stafvg

Ik klaag zeker niet over de inhoud van het tijdschrift, maar ik vind de prijsverhoging aanzienlijk. En dat in een tijd dat veel mensen financieel pas op de plaats willen/moeten maken.
jippie

Postby nieuw 2 » Wed Jan 16, 2013 12:00 am

Ik denk dat het voor een tijdschrift als Elektuur/Elektor momenteel een stuk lastiger is dan 20 jaar geleden. Wat ze toen brachten was voor velen 'vernieuwend'. We hadden de schat aan informatie niet die nu op internet te vinden is. Een printje maken was nog een heel gedoe. Bestelde printjes waren TH en enkelzijdig, zelfs zonder silk. Nu maak ik een ontwerp, laad de gerbers op naar een printenboer en enkele dagen of weken later liggen ze op de mat. De levertermijn heeft dan uitsluitend en alleen te maken met de levertermijn die je kiest.

Wat vroeger een serieus ontwerrp was met x aantal logische IC's van diverse strekking, nemen we nu 1 µC en we gieten de logica in de software. Het levert ons ook nog een kleiner en goedkoper ontwerp op. Dat ook nog flexibeler kan zijn.

Door de jaren heen is alles ook al eens de revue gepasseerd. Een nieuwe voeding is voor sommigen wel weer leuk. Voor de jarenlange lezer is er dan weer weinig nieuws onder de zon.

Het blad is idd weer wat duurder geworden. Aan de andere kant kosten de componenten nu een fractie van het verleden. Een 1k weerstand 1% (0603) kost me nu 0.022€ + BTW. Omgerekend ongeveer 1 oude bfr. Als ik het me nog juist herinner betaalde ik zowat 30 jaar geleden ook 1bfr voor een 5% koolfilm weerstand.

De discussie pic/AVR/Arduino en andere zal nooit ophouden. Persoonlijk gebruik ik AVR en vind het idd jammer dat bepaalde ontwerpen met een pic zijn uitgevoerd. Anderen zullen net hetzelfde denken bij het gebruik van een AVR. Een ontwikkel omgeving kost zo veel als je zelf wil spenderen. Voor AVR is mijn enige kost de USB programmer. Eclipse en WinAVR als IDE's zijn gratis en de GCC compiler is ook gratis te verkrijgen.

Een zeer grote vooruitgang is alleszins dat ik nu alle oude nummers ook in PDF kan opvragen. Als er nu nog een handige zoekfunctie komt worden de jaargang CD's overbodig en kunnen de kosten misschien weer wat naar beneden.

Over het januari/februari nummer kan ik spijtig genoeg nog niets zeggen. Had het pas vanmiddag in de bus en heb het nog niet kunen bekijken.
nieuw 2

Postby eriksl » Wed Jan 16, 2013 12:00 am

Wat mij opvalt, is dat je eerst nog de keuze had tussen een "normaal" abonnement en een "plus" abonnement (met wat extra's waar je eigenlijk niet zo veel aan had, was vooral een stuk duurder), via deze weg wordt het "plus" abonnment in feite door je strot gedouwd. Van mij hoeven al die extraatjes niet zo, ik vind het zo wel een heel erg duur blad worden. Combineren van maanden ben ik ook niet zo voor.
eriksl

Postby eriksl » Wed Jan 16, 2013 12:00 am

Ik kreeg vandaag een e-mail met daarin de melding: "Het extra dikke dubbelnummer van Elektor (01-02/2013) is vanaf nu online beschikbaar voor alle Gold- en Green-leden op onze nieuwe website www.elektor-magazine.nl."

Ik ben gaan kijken, ik kan wel oude nummers downloaden, maar het actuele nummer, daarvan staat alleen één artikel online?!
eriksl

eriksl... "Het extra dikke dubbelnummer van Elektor (01-02/2013) is vanaf nu online beschikbaar voor alle Gold- en Green-leden op onze nieuwe website www.elektor-magazine.nl."

Ik ben gaan kijken, ik kan wel oude nummers downloaden, maar het actuele nummer, daarvan staat alleen één artikel online?!

Via de knop [Vorige uitgaven] gevolgd door 2013 [1] lukt het mij in elk geval wel.
jippie

Opmerkelijk trouwens dat van de hexadocu puzzel in de 2013-januari.pdf:

- de nieuwe opgave een relatief lage kwaliteit plaatje is
- de oplossing van een poos terug gewoon netjes als tekst in de pdf zit.

Zou het zijn om te voorkomen dat we de opgave massaal gaan OCR'en en de oplossing geautomatiseerd elke maand gaan insturen? gocr kan er in elk geval geen kaas van maken.
jippie

Postby eriksl » Fri Jan 18, 2013 12:00 am

jippie
eriksl... "Het extra dikke dubbelnummer van Elektor (01-02/2013) is vanaf nu online beschikbaar voor alle Gold- en Green-leden op onze nieuwe website www.elektor-magazine.nl."

Via de knop [Vorige uitgaven] gevolgd door 2013 [1] lukt het mij in elk geval wel.

Het is nu rechtgezet.
eriksl

PreviousNext

Return to Alle Hens aan Dek