Het Elektor forum gaat sluiten. Zie ook deze link. Vanaf vrijdag 15 maart is het niet langer mogelijk om in te loggen op het forum. Wel blijft de inhoud van het forum nog zichtbaar tot het einde van de maand maart. Per 1 april gaat het forum definitief uit de lucht.

ampere en voltage

Opbouwende kritiek is welkom.

Postby eriksl » Fri Oct 05, 2012 12:00 am

Plus nog, bedenk ik me net, inductieve belastingen waarbij korte tijd grote stromen kunnen lopen bij in- en uitschakelen. Alleen al zoiets als een simpele schakelende voeding kan daar een flinke duit in het zakje doen, zeker als je er een heel stel op één groep heb (praktijkervaring mee op werk, als de stroom er af is geweest, moeten alle pc's uit het stopcontact voordat de automaat weer "aan" wil).
eriksl

Postby bramfm » Sat Oct 20, 2012 12:00 am

WillcomHallo,

Ik ben bezig met een bekabeling met een voltage van +/- 12v en een max. amperage van 30A( = 360W). Doorgaans bestaat de bekabeling voor een dergelijk amperage uit kabels met een erg grote koperdraad-diameter (b.v. startkabels van een auto). Daarentegen, standaard 220V/ 16a kabels (stofzuiger etc.) kunnen een wattage van 3600W makkelijk verdragen, met een veel kleinere koperdraad-diameter. De weerstand van de 220V kabel is toch ook vrijwel o ohm?

Vraag:
Kan ik een standaard 220/16a-kabel gebruiken voor een 12v/30a -project?

Ik weet dat mijn ergernis totaal niet met dit onderwerp te maken heeft, maar als ik dit zo lees moet ik altijd aan een oud leraar van mij denken:
Amperage, Voltage, Wattage, Ohmage.
Wat is er mis met Stroom, Spanning, Weerstand en Vermogen? Waar houdt dit op? Joulage, Candelage?
bramfm

Postby msilvius » Sat Oct 20, 2012 12:00 am

Dat is anders niet zo heel vreemd.
Ik vermoed dat iemand die de -age termen gebruikt, de officiële termen niet precies kent.
De materie is lang niet bij iedereen bekend, blijkt wel uit de vraagstelling hier.
En dat is zeer zeker niet lullig bedoeld.
Persoonlijk vind ik het juist goed dat iemand zulke vragen stelt in plaats van gewoon maar wat probeert (wat levensgevaarlijk kan zijn in dit geval).
Ik zie wel dat ik zelf in mijn antwoord zonder er over na te denken het wel over spanning en stroom heb, ook zonder de koppeling spanning = voltage en stroom = amperage te maken.
msilvius

Postby stafvg » Sat Oct 20, 2012 12:00 am

Eén ding misschien toch aan het verhaal toevoegen ;

als je een kabel hebt 230V/16A dan is de isolatie van de draad voorzien voor een spanning van 230V (normaal zal dit voor een installatiekabel wat hoger liggen). De dikte van de ader bepaald hoeveel stroom er doorloopt (dus stroom loopt er door, niet de spanning).
stafvg

Postby anneo » Sat Oct 20, 2012 12:00 am

bramfm schreef,
Ik weet dat mijn ergernis totaal niet met dit onderwerp te maken heeft, maar als ik dit zo lees moet ik altijd aan een oud leraar van mij denken:
Amperage, Voltage, Wattage, Ohmage.
Wat is er mis met Stroom, Spanning, Weerstand en Vermogen? Waar houdt dit op? Joulage, Candelage?

+1

Verder nog even,een kabel voor 16A,ja ; uitgerold. Dus niet de helft op de haspel laten en dan max. belasten.
Anne
anneo

Previous

Return to Alle Hens aan Dek