Het Elektor forum gaat sluiten. Zie ook deze link. Vanaf vrijdag 15 maart is het niet langer mogelijk om in te loggen op het forum. Wel blijft de inhoud van het forum nog zichtbaar tot het einde van de maand maart. Per 1 april gaat het forum definitief uit de lucht.

ampere en voltage

Opbouwende kritiek is welkom.

Postby willcom » Tue Oct 02, 2012 12:00 am

Hallo,

Ik ben bezig met een bekabeling met een voltage van +/- 12v en een max. amperage van 30A( = 360W). Doorgaans bestaat de bekabeling voor een dergelijk amperage uit kabels met een erg grote koperdraad-diameter (b.v. startkabels van een auto). Daarentegen, standaard 220V/ 16a kabels (stofzuiger etc.) kunnen een wattage van 3600W makkelijk verdragen, met een veel kleinere koperdraad-diameter. De weerstand van de 220V kabel is toch ook vrijwel o ohm?

Vraag:
Kan ik een standaard 220/16a-kabel gebruiken voor een 12v/30a -project?
willcom

Postby msilvius » Tue Oct 02, 2012 12:00 am

Hallo, en welkom.

Antwoord:

Nee.

Vergelijk het met iets dat je je beter kunt voorstellen, zoals:
Je kabel kun je zien als een (tuin) slang.
De spanning is de waterdruk.
De stroom die je wil verbruiken is de hoeveelheid water dat je door die slang wil krijgen (per tijdseenheid / seconde).

Wat je nu voorstelt, door een brandstof slangetje van bijvoorbeeld een auto of brommer, in 1 minuut een emmer, 1 meter verderop, vullen door het water door dat slangetje te gieten.
Dat gaat nooit lukken.
Je moet het water met een veel grotere druk (= spanning, twee keer dezelfde betekenis) door de slang sturen.

Neem je nu een dikke slang, zeg een 10 cm slang van de afzuigkap, dan gaat het met verder dezelfde omstandigheden wel.

Op deze wijze verklaar ik niet exact hoe het zit, maar kun je je wellicht wel voorstellen dat wat je stelde, niet mogelijk is.

Probeer je dit toch, dan kan de kabel zo warm worden, dat er een reëel brandgevaar ontstaat of de kabel smelt.

Enige uitzondering is als je kabel extreem kort is, en de stroom ook van zeer korte duur is.
Dan kan het zijn dat je toch nog gunstig uitkomt.
Behalve dat dat dan weer heel andere gevolgen kan hebben, is dit sowieso niet iets dat je zomaar moet gaan doen of proberen.
msilvius

Postby eriksl » Wed Oct 03, 2012 12:00 am

Ja het kan wel, maar dan met wat aanpassingen (beetje flauw ja...)

Als je zorgt dat er door die 230V kabel ook daadwerkelijk 230V gaat (met twee transformatoren bijv.) dan kan het wel natuurlijk Maar ik neem aan dat dat niet is wat je in gedachten had...

Kun je anders geen kabels parallel schakelen?
eriksl

Postby petrus bitbyter » Wed Oct 03, 2012 12:00 am

Willcom...
De weerstand van de 220V kabel is toch ook vrijwel 0 ohm?
...

Niet dus. Alleen supergeleiders komen in die buurt. Koper heeft een kleine maar zeker niet te verwaarlozen weerstand die evenredig is met de lengte en omgekeerd evenredig met de doorsnede van de geleider. Met andere woorden, hoe langer de draad hoe groter de weerstand en hoe dikker de draad hoe kleiner de weerstand.

Ik heb ooit eens meegemaakt dat een student (aan de TH tegenwoordig TU nota bene) zich afvroeg hoe de hitte van zijn elektrische kacheltje toch in zijn snoertje terecht kon komen. Met enige meters van het dunste schemerlampsnoer sloot hij een kacheltje van 2kW aan op het lichtnet. De isolatie werd dan ook al behoorlijk zacht. Die vogel heeft mazzel gehad. Hij had makkelijk brand kunnen krijgen.

Om diezelfde reden wordt voor het transport van elektriciteit een zo hoog mogelijk spanning genomen. Daarmee houd je de stroom zo klein mogelijk, kun je met dunnere kabels volstaan en beperk je de warmteverliezen.

petrus bitbyter
petrus bitbyter

Postby hannes1 » Thu Oct 04, 2012 12:00 am

Verliezen zijn simpel te berekenen.
Het in de kabel gedissipeerde vermogen ( P ) is de stroom ( I ) in het kwadraat maal de weerstand (R ) van de kabelader. P = I2 R
hannes1

Postby petrus bitbyter » Thu Oct 04, 2012 12:00 am

hannes1Verliezen zijn simpel te berekenen.
Het in de kabel gedissipeerde vermogen ( P ) is de stroom ( I ) in het kwadraat maal de weerstand (R ) van de kabelader. P = I2 R

Jaja, dat is inderdaad het simpelste stukje van het verhaal. Het bepalen van de weerstand is al ietsjes lastiger, al heb ik ook daar wel een formuletje voor. Maar dan komt de praktijk. Zijn de afmetingen van de kabel over de hele lengte constant? Idem voor de materiaaleigenschappen? De soortelijke weerstand van koper is in de juiste schoolboekjes wel te vinden en anders neem je een kleintje Google. Onzuiverheden in het koper, de temperatuur, de luchtvochtigheid, de mechanische belasting en mogelijk nog wel een paar dingen spelen allemaal hun rol. Reden overigens voor de nogal strenge keuringseisen waaraan hoogspanningskabel moet voldoen. Grondkabel is nog lastiger omdat daar ook nog heel hoge eisen aan de isolatie gesteld worden. Dat is niet voor niets. Als er wat misgaat, kan zo'n grondkabel echt ontploffen en een krater achterlaten waarvoor een serieuze bom zich niet zou schamen.

Voor huisinstallaties ligt het allemaal wat eenvoudiger, maar niettemin omvatten ook daar de voorschriften een fors boekwerk.

Maar om op de oorspronkelijke vraag terug te komen. Groepen die met 16A worden afgezekerd, moeten zijn uitgevoerd met installatiedraad van 2,5mm^2 doorsnede. Binnen een huisinstallatie speelt de lengte dan verder niet zo'n belangrijke rol. Maar als je door zo'n draad 30A gaat jagen, vraag je om moeilijkheden.

petrus bitbyter
petrus bitbyter

Postby eriksl » Thu Oct 04, 2012 12:00 am

petrus bitbyterAls er wat misgaat, kan zo'n grondkabel echt ontploffen en een krater achterlaten waarvoor een serieuze bom zich niet zou schamen.

Ik heb dat deze zomer op de camping nog meegemaakt. Blikseminslag in de buurt, alles donker, kratertje in de weg verderop, met hier en daar zwartgeblakerde resten isolatie in 't rond. Men is wel een paar dagen bezig geweest om dat te repareren.

Maar om op de oorspronkelijke vraag terug te komen. Groepen die met 16A worden afgezekerd, moeten zijn uitgevoerd met installatiedraad van 2,5mm^2 doorsnede. Binnen een huisinstallatie speelt de lengte dan verder niet zo'n belangrijke rol.

Wat mij altijd verwondert, is waarom fase en nul 2.5 mm2 zijn en de schakeldraad "maar" 1.5 mm2. Ik heb het een keer opgezocht en het blijkt dat 1.5 mm2 ruimschoots voldoende is om 16A (in z'n geheel) doorheen te transporteren. De rest is kennelijk allemaal veiligheidsmarge.
eriksl

Postby arjen h. » Fri Oct 05, 2012 12:00 am

erikslWat mij altijd verwondert, is waarom fase en nul 2.5 mm2 zijn en de schakeldraad "maar" 1.5 mm2. Ik heb het een keer opgezocht en het blijkt dat 1.5 mm2 ruimschoots voldoende is om 16A (in z'n geheel) doorheen te transporteren. De rest is kennelijk allemaal veiligheidsmarge.

Schakeldraad gaat meestal maar naar 1 belasting. Blauw en bruin wordt vaak doorgelust naar volgende/meerdere wandcontactdozen met meerdere belastingen. Marge, ja, je wilt niet weten wat mensen allemaal op 1 groep durven zetten...
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Postby eriksl » Fri Oct 05, 2012 12:00 am

Ja dat is allemaal wel logisch, maar beide soorten draad moeten toch "gewoon" de volle 16A kunnen voeren en dat kunnen ze ook! Als ik een straalkacheltje aansluit achter een schakelaar, dan wordt die z'n complete 16A (in extreem geval) ook gevoed uit de zwarte draad...
eriksl

Postby petrus bitbyter » Fri Oct 05, 2012 12:00 am

Die schakeldraad mag voor lichtpunten omdat die een lichte belasting vormen. Ik heb zelfs nog nooit gehoord van een van een armatuur dat de volle 16A trok. In een huisinstallatie dan. Voor een voetbalveld ligt dat iets anders.

Wandcontatdozen die via een schakelaar zijn aangesloten moeten ook met 2,5^2 bedraad worden, tenzij het duidelijk en alleen om lichtpunten gaat.

Er is inderdaad een forse veiligheidsmarge. Die is onder andere bedoeld om problemen op te vangen. Bij kortsluiting bijvoorbeeld kan de stroom voor heel korte tijd heel groot worden. Het is wel prettig dat dan de smeltveiligheid er uit vliegt, maar de rest heel blijft.

Voor volledige informatie zou je een bevoegde installateur moeten raadplegen of zelf die opleiding gaan doen

petrus bitbyter
petrus bitbyter

Next

Return to Alle Hens aan Dek