SDR module

Opbouwende kritiek is welkom.

Postby karel1946 » Sat Feb 16, 2008 12:00 am

Dag Rene,

Dank voor je reactie. In G8JCFSDR staat in de config als AF out en IF in opgegeven Soundblaster Live 24 bit en als module Elektor Kainka. In de opnameregeling van de volumeregeling is Line in geselecteerd waaraan de modeule hangt. En verder heeft de moduul bij mij aan een 20m lange draaddipool gehangen en ook dat helpt niet. Suggesties? Bij voorbaat dank.

Groet,

Karel
karel1946

Postby machinist » Sat Feb 16, 2008 12:00 am

Heb je al op de G8JCFSDR proggie in het startscherm je AF op volle versterking gezet?(naast je display)
Groet rene
machinist

Postby karel1946 » Sat Feb 16, 2008 12:00 am

Had ik al gedaan. Schuifregelaar AF staat geheel naar rechts.

Groet,

Karel
karel1946

Postby machinist » Sun Feb 17, 2008 12:00 am

Oke, lastig op afstand.Wat je kan proberen(zo ben ik ook begonnen)
is eerst de voorgeprogrameerde kanalen proberen in de broadcast band.
Ik kreeg hem in het begin ook niet aan de gang en toen ik dat probeerde deed hij het wel.
Vandaar uit verder.......
Trouwens wel goede condities nu..
73'
rene
machinist

Postby karel1946 » Mon Feb 18, 2008 12:00 am

Dag Rene,

Ook de voorgeprogrammeerde broadcasters laten zich hier niet horen. Ik heb nog SDRradio geinstalleerd en als ik in de 40 m een AM-draaggolf met 10 Watt neerzet zie ik in het spectrum bij SDRradio in de 40m band geen enkele wijziging hoewel de set zo ongeveer naast het moduultje staat. Ik denk zo langzamerhand dat ik een ondeugdelijk moduul heb gekregen en ga het dus maar terugsturen. De geluidskaart is goed; ik gebruik die om mijn FT 897 aan te sturen met Hamradio de Luxe inclusief DM780 voor de digitale modes en dat gaat prima. Ook Shipplotter dat gebruik maakt van digitaal gemoduleerd signaal werkt prima.
Kortom of dit moduul is kapot of ik heb een "kat in de zak" gekocht. Voorlopig houd ik het maar op het eerste en vraag Elektor om me een ande rmoduuul toe te sturen.

Dank voor je hulp,

Groet

Karel PA3AKF
karel1946

Postby machinist » Mon Feb 18, 2008 12:00 am

Oke, Karel jammer dat je eerste ervaringen met deze module tegen vallen.
Ik hoop voor je dat elektor niet moeilijk doet.
Suc6 met je nieuwe module straks.
Groet Rene
Hoofddorp
machinist

Postby eldick » Sun Feb 24, 2008 12:00 am

Ik zag dat je als module "Elektor Kainka" gekozen hebt, moet dat niet "Elektor 2007-05 IQ SDR" zijn?
Heb die van mij sinds gisteren aan de praat met G8JCFSDR (versie 2.16).

gegroet,
Dick
eldick

Postby eldick » Sun Feb 24, 2008 12:00 am

Heb de hele instalatie procedure van G8JCFSDR volgens de QuickStartGuide.pdf doorgelopen en nu werkt het prima.
Ook DRM, weliswaar nog maar een station (DW op 3995 kHz), maar het werkt.
Nu ben ik benieuwd of ik de output ook kan gebruiken voor het decoderen van digitale signalen.

Gegroet,
Dick (PA-2015)
eldick

Postby ome jan » Mon Feb 25, 2008 12:00 am

hallo karel

Als je deze module niet aan de praat krijgt moet je even contact opnemen met de klantenservice van elektor.
Je moet wel zeker ervan zijn dat je eigen hard en software in orde is en fuctioneert op jouw pc.

groeten

ome jan
ome jan

Postby karel1946 » Tue Mar 18, 2008 12:00 am

Dag Allemaal,

Dank aan iedereen voor de reacties. Ik heb inmiddels van Elektor een nieuwe moduul gekregen en dat werkt in elk geval wel. Dus niet (te) gauw aannemen dat het wel aan je eigen hardware of software zal liggen.
Ik ben overigens niet kapot van de resultaten van dit SDR-radio gebeuren. Alleen met de 20m lange draaddipool die ik aan mijn zender heb hangen lukt het me om redelijke ontvangstresultaten te krijgen. De geluidskaart is een oude Soundblaster Live! 24 bit maar die kan andere digitale modes heel goed aan.
Nadat ik ook Dream had geinstalleerd lukt me het zowaar om een DRM uitzending uit de lucht te plukken. Dream gaf in elk geval aan dat het een Duits station was en wat voor soort stream. Maar het geluid was niet geweldig en ik ben er zelfs niet zeker van of het digitale audio was want toen ik en Dream en ElektorSDRtuning beeindigd had, hoorde ik nog steeds dat signaal van de nog aangesloten moduul over mijn luidspreker...
Nog een opmerking: waarom wordt niet duidelijk gezegd dat je met ElektorSDRtuning afstemt en dat je daarna met SDRradio of met Dream of met de G8software het signaal moet decoderen.
Kortom als je DRM ontvangst met dit moduul, zowel wat betreft afstemcomfort als kwaliteit, vergelijkt met een DAB-radio, dan begrijp ik wel waarom DRM nog niet van de grond komt.

Groet,

Karel, PA3AKF.
karel1946

PreviousNext

Return to Alle Hens aan Dek