SDR module

Opbouwende kritiek is welkom.

Postby dirkf » Sun Sep 30, 2007 12:00 am

Hoi Rene, je moet wel de berichten goed lezen, ik gebruik een simpele usb geluidskaart en die werkt prima. komt ook door de test met het zelf te bouwen testapparaatje.
dirkf

Postby harold vrieling » Sun Sep 30, 2007 12:00 am

Hallo René.

Wat voor geluidskaart gebruik je dan?.
Het SDR printje moet verbonden zijn doormiddel van de 3,5 stereo klinkstekker met de geluidskaart.
En tevens via USB om de ontvanger te besturen.
Bij mij werkt het prima via de onboard geluidskaart.
Met de andere geluidskaart werkt het niet [Soundblaster Live 5.1].
harold vrieling

Postby machinist » Sun Sep 30, 2007 12:00 am

Wow wat een snel antwoord.
Ik krijg vandaag de 555 chipjes binnen om die tester te bouwen.De geluidskaart die ik heb is een onboard (laptop) geluids kaart(AC97).
Ik geef het niet zomaar op, alleen denk ik dat als ik er tevel aan bij moet leggen(usb geluidskaart) dan had iknet zo goed een bestaande ontvanger kunnen kopen.
Ik ga nog een paar daagjes rommelen.
Bedankt voor het snelle respons.
Groet,Rene
machinist

Postby vansima » Wed Nov 14, 2007 12:00 am

Wel ik zou ook graag aan het "SDR verhaal" beginnen, maar zou graag van "professionals" horen wat voor antenne ik best kan gebruiken voor de aansluiting. Ik zou de radio ook op kantoor willen installeren om gedurende de middagpauze wat te experimenteren.
vansima

Postby machinist » Wed Nov 14, 2007 12:00 am

Oke, effe een update.
Mijn mening, in 1 woord geweldig om weer een beetje aan mijn oude hobby te proeven.
De software die ik gebruik is van G8JFC(G8JFCSDR).
Het werkt erg leuk. Ik heb er gewoon een draadantenne aan hangen.
Zonder balun o.i.d., ontvangst is redelijk goed(ik heb zelf een Kenwood QR 666 en een Lowe Hf150 gehad en heb nog een mvt 7100 Yupiteru liggen) en in vergeijking met mijn oude ontvangers is dit lekker compct en heb leuke resultaten.
Waar ik nog niet uit ben is hoe ik nu de diditale codes(rtty, mt63, cw enzenz) moet decoderen en welk programma ik ervoor moet gebruiken.
Maar in phone gaat het goed, op mijn laptopje.
Een aanrader voor iedereen die (weer) wil beginnen met luisteren.
Groet ,
Rene
machinist

Postby dirkf » Wed Nov 14, 2007 12:00 am

Lukt DRM bij jouw wel?
Groeten,
Dirk
dirkf

Postby machinist » Wed Nov 14, 2007 12:00 am

Eigenlijk niet, ik heb tot nu toe 2 buitenlandse stations in DRM gehoord maar daarvan vond ik de kwaliteit niet je van het.
Maar mijn voorkeur gaat toch meer uit naar de HF amateur en weerfax frequenties.
Groet ,
Rene
machinist

Postby karel1946 » Fri Feb 15, 2008 12:00 am

Dag Allemaal,

Ik hoop dat ieman mij op weg kan helpen met de SDRmodule. Dit is wat ik tot nu toe heb gedaan.
1. Ik heb de drivers voor de USB poort met CDMsetup.exe correct geladen. Mijn PC "ziet" de module in "apparaatbeheer".
2. Met SDRelektor.exe heb ik Initcal.bin geladen in EPROM en RAM.
3. G8JCFSDR geinstalleerd en geladen maar ik krijg slechts ruis als ik "Power on" aanvink en in de AM mode iets probeer te ontvangen in de 49m band.
Geluidskaart is een SB Live 24 bit. Antenne is een Miracle Whip die toch wel iets zou moeten opvangen; aansluiten van mijn dipool voor HF maakt ook niets uit.

Wat me het meest verontrust is, als ik de usb stekker en de audioplug eruit trek, er eigenlijk nauwelijks iets verandert. Zelfs niet als ik het ding op 3604 Khz afstem en mijn FT 897 met 50 watt tune op die frequentie.
Het wordt alleen rustig als ik in de volumeopnameregeling van de geluidskaart de schuif op 0 zet van de geselecteerde lijningang waar dit geval aan hangt.

Waarschijnlijk doe ik van alles fout maar ik ben niet zo'n geweldige techneut (beschik ook niet over meetapparatuur behalve een degelijke analoge multimeter en een dipper) maar voordat ik deze module terugstuur wil ik wel weten wat ik nog meer kan doen om te zien of het zaakje werkt.
Ik ben dankbaar voor elke tip.

Groet,

Karel, PA3AKF.
karel1946

Postby machinist » Fri Feb 15, 2008 12:00 am

Oke Karel, heb je in de configuratie wel alle instellingen goed staan?
B.V. je soundcard instellingen.
En het SDR model is de Elektor, maar dat spreekt voor zichzelf.
Heb je de sound ingang wel goed staan, ook met de computer instellingen?
Het duurde bij mij ook even voordat ik het hele zooitje aan de gang had, maar toch werkt het perfect.
Ik heb de module wel op een langdraad antenne staan...
Ik hoor wel of het lukt,
73'
groet Rene
machinist

Postby dirkf » Fri Feb 15, 2008 12:00 am

SDR-mensen,
Mij is opgevallen dat Winrad 1.30 (Google) van Italiaanse OM I2PHD stukken beter werkt dan die G8-software. Veel meer en veel sterkere signalen, echt stukken beter. Zit ook een driver bij voor de SDR-kit die je even moet installeren tijdens het opstarten. http://www.weaksignals.com/
DRM nog steeds niet goed te ontvangen. Het is inderdaad lastig om het ding aan de praat te krijgen. Ben nu bezig met een andere geluidskaart, eentje die beslist perfect moet zijn: M-Audio Delta 66 (Marktplaats, E-bay). Ik krig steeds meer het idee dat de problemen liggen bij de software. Een Britse amateur die mij wees op Winrad 1.3 stelde dat de kit met die software beter werkte dan zijn eigen zendontvanger!.
Groeten,
Dirk
dirkf

PreviousNext

Return to Alle Hens aan Dek