Het Elektor forum gaat sluiten. Zie ook deze link. Vanaf vrijdag 1 maart is het niet langer mogelijk om in te loggen op het forum. Wel blijft de inhoud van het forum nog zichtbaar tot het einde van de maand maart. Per 1 april gaat het forum definitief uit de lucht.

SDR module

Opbouwende kritiek is welkom.

Postby pe1bia » Sat Jul 14, 2007 12:00 am

Nee, ik heb de zaak nog niet aan gang. Ik ben eerst alle computer boeren afgewist voor of een PC of een geluidskaart waar anti-alias in/uit te schakelen is.
Iedereen stond dus met zijn oren te klapperen. Wel in een video kaart was het gebruikelijk zij men maar in een audio kaart was dat niet mogelijk. Via mijn zoon kreeg ik deze site maar de kaarten zijn, vermoedelijk, niet in Nederland te krijgen zegt mijn leverancier.
Ik wacht dus even af.

Groet Joop PE1BIA
pe1bia

Postby dirkf » Sat Jul 14, 2007 12:00 am

Ok, nou, ik heb een goedkoop usb ding van Hercules en dat werkt prima, komt ook door de hardware-test met dat schakelingetje. Dream.exe heb ik er uiteindelijk ook op gekregen, maar dat ding bijft maar scannen Die site die hier gegeven is, geeft een groot Dream-pakket met allerlei mappen waar ik geen peultjes van kan maken. Gegoogled op dream.exe en toen vond ik een enkele exe-file die het meteen goed deed, uh, althans de software. Ik weet nog niet goed hoe ik die RDM-signalen nou moet pakken. Misschien kan iemand dat hier ff uitleggen?
73 Dirk PG1D
dirkf

Postby harold vrieling » Sat Jul 14, 2007 12:00 am

Ik neem aan dat je alles zo hebt geinstalleerd als in de documentatie van de G8JCFSDR.
In dream moet nog wel [Flip Input Spectrum] aangevinkt worden bij System Evaluation.
En dan zou het in principe moeten werken.
harold vrieling

Postby dirkf » Tue Jul 17, 2007 12:00 am

Yo, correcte bingo! Nu heb ik voor het eerst DRM kunnen detecteren en beluisteren. Tjonge, wat een geluid... Het lukt me nog niet om het signaal zo constant te houden dat de audio niet wegvalt. Vooral het bovenste "ledje" van het Evaluation-scherm in Dream floept om de haverklap op rood. Maar misschien brengt het aangekondigde SDR-front-endproject daar verbetering in?
73 Dirk PG1D
dirkf

Postby harold vrieling » Tue Jul 17, 2007 12:00 am

Fijn dat het nu werkt.
Agelopen week ook met de SDR aan het testen geweest en ook DRM kunnen ontvangen.
Met een maximaal signaal van ongeveer 18dB.
Dit moet stukken beter kunnen,maar mijn geluidskaart komt niet lekker door de hardware test.
Wat gebruik jij eigenlijk voor antenne?.
harold vrieling

Postby dirkf » Tue Jul 17, 2007 12:00 am

Mooi zo. Ben begonnen met een stukkie montagedraad van 5 meter, over de kast heen gegooid. Geen aarde. Daarna zo'n reisloopje, een haspeltje, gebruikt die ze vroeger bij radio's leverden. Ene draad in ANT, de andere in GRD. Dat gaf al meer signaal, maar nog niet genoeg.
Misschien gooi ik straks even de kabel van mijn HF Inverted V zendantenne (2x22m op 10m hoogte) naar beneden. Als ik daarmee nog geen constante audio krijg, dan ben ik er voorlopig mee klaar.
73 Dirk PG1D
dirkf

Postby harold vrieling » Wed Jul 18, 2007 12:00 am

Hier ben ik ook alleen maar aan het klooien geweest met een langdraad antenne.
Toch maar eens het ontvangertje aan de 20m dipool hangen.
Bouwt iedere zendamateur een SDR ontvanger ?.
Waar staat trouwens dat we een Frontend project mogen verwachten?.
harold vrieling

Postby dirkf » Thu Jul 19, 2007 12:00 am

Uh, was eigenlijk een wensgedacht, zie blz. 18, derde kolom bovenaan, drie ingangen voor toekomstig uitbreidingen. Ben ik wel benieuwd naar.
Heb eens een posting gedaan op alt.nl.radioazendamateur.gelicentieerd, maar daar kwam weinig uit. Desondanks denk ik dat er veel zitten te prutsen met SDR. Het verschil radio-pc vervaagd. En wat is er leuker om straks ook een DRM-signaaltje in de lucht te kunnen zetten, net als PSK, packet of CW...
Dirk
dirkf

Postby dirkf » Thu Jul 19, 2007 12:00 am

DRM ontvangen lukt nog steeds niet. Het signaal gaat als een jojo op en neer, paar seconden audio, paar seconden niks. Niet om aan te horen dus. Ik krijg er geen controle over, die ledjes blijven maar knipperen tussen groen en rood. Als iemand wel ongestoord DRM kan ontvangen, lees ik graag hoe...
Dirk
dirkf

Postby machinist » Sun Sep 30, 2007 12:00 am

Ik heb eindelijk de sdr module binnen.
Alleen heb ik niet goed gelezen over dat gedeelte van die geluids kaart.Dus ben ik de L((*L .
Is er geen andere optie via de usb, nu er tegenwoordig zoveel mogelijkheden zijn met USB.Misschien een of andere digitale ingang via USB.Een externe dvd speler loopt ook via de USB en dus moet het volgens mij mogelijk zijn om een device te maken dat je van de USB poort een digitale audio ingang kan maken.
Misschien wel te hoog gegrepen, ik weet het niet.Overigens vind ik wel dat bij het opsturen van de SDR ontvanger toch wel een minimale beschrijving mag zitten met eventuele links en de specificaties van het gekochte apparaat.
Ik heb geen zin om nu een hele dure externe geluidskaart aan te schaffen voor de SDR dus hoop ik op een andere oplossing.
Anders probeer ikhet printje terug te suren(8 dagen regeling).
Wie o wie heeft een oplossing.
Garoet Rene
machinist

PreviousNext

Return to Alle Hens aan Dek