Opbouwende kritiek is hier welkom

Opbouwende kritiek is welkom.

Postby schueler » Wed Aug 20, 2008 12:00 am

Auw... dat doet pijn.
Dat kon ik zo even niet uit je eerste post halen...

Erg vervelend is het wel ja. Persoonlijk bel ik liever dan mailen. Mailtjes raken nog wel eens kwijt of komen spontaan in spam mapjes en dergelijke. Per telefoon gaat dat wat beter heb ik gemerkt. Kunnen ze meestal dingen on the fly oplossen. Ikzelf heb, zoals al eerder vermeldt, nog geen echte klachten met Elektor maar kan me zeker voorstellen dat dit niet een positieve indruk achter laat.

Ben
schueler

Postby thijsbeckers » Thu Aug 21, 2008 12:00 am

Hallo Ed,

Erg vervelend! Ik zal kijken of ik het nog eens kan aanzwengelen hier...
thijsbeckers

Postby geen nickname » Thu Aug 21, 2008 12:00 am

Er is inmiddels betaald. Jammer dat dit zo moest gaan.

Ed Blümer
geen nickname

Postby thijsbeckers » Thu Aug 21, 2008 12:00 am

Idd wel jammer. Waarschijnlijk ergens miscommunicatie. Maar gelukkig is het opgelost. In ieder geval namens Elektor onze excuses voor de vertraging in de afhandeling.
thijsbeckers

Postby albert01 » Sun Oct 12, 2008 12:00 am

Ik ben al vanaf 1967 abonnee van elektuur.
Ik heb zeer veel geleerd dank zij elektuur, zeker in de beginjaren en vooral toen er nog geen internet was om iets op te zoeken.

Nu kan je alles vinden datascheets specs enz..

Maar toch mis is diepgang, de artikels zijn zo oppervlakkig, het beperkt zich meestal tot een bouwbeschrijving.

Er mag best wat theorie in uw blad.

Ik vind een artikel interessant als ik er iets van kan gebruiken of leren.
Bij het gebruik van microcontrollers (mijn favoriet is microchip) mag gerust een stukje van de sourse besproken worden, trucjes enz.

Eenvoudige experimenteerbordjes (met microcontroller) enz..

Maar beperk u tot enkele controllers.

Als ik een nieuwe elektor binnen krijg is die soms op 10 minuten doorgenomen zonder iet interessant tegen te komen en heb ik steeds de nijging om mijn abonnement stop te zetten. Dit zou toch zonde zijn na 40 jaar.

albert01

Postby petrus bitbyter » Tue Oct 14, 2008 12:00 am

Tja, er is natuurlijk nogal wat gebeurd in die veertig jaar.

Het belangrijkste voor de hobby is de afname van de belangstelling er voor. In Nederland is Elektuur zo'n beetje de enige overlevende. Radio Bulletin, RAM, Elrad en radio elektronica om er een paar te noemen zijn verdwenen. Hoewel de laatste als "professioneel" blad nog een poos heeft bestaan en zelfs een opvolger zou hebben.) De laatste keer dat ik een technische boekhandel bezocht en naar boeken over elektronica vroeg, bleek er bar weinig meer in huis te zijn. "Er is gewoon geen vraag meer naar die boeken, meneer." Internationaal zijn er ook verscheidene oude namen verdwenen zowel in Engeland als in Duitsland en zelfs in Amerika. Elektuur kampt ook met afname van het aantal abonnees al zullen ze dat natuurlijk niet aan de grote klok hangen.

De techniek is ook een stuk omvangrijker geworden. Veertig jaar geleden bouwde je dingen met een paar transistors of zelfs nog met buizen. Iemand zonder technische scholing kon wel een kristalontvanger of een versterkertje bouwen. Dat kan trouwens nog, maar het is tegenwoordig een onbetekenend, bijna vergeten stukje van het elektronicagebeuren. Voor de nieuwere dingen is vaak aardig wat kennis nodig en dan zit je nog op een deelgebied. Wie kan het geheel nog overzien? Als de elektronicakennis van veertig jaar geleden in een lucifersdoosje zou passen, heb je voor vandaag aan een vijftig voets container nog niet genoeg. Omgekeerd passen vandaag schakelingen in een lucifersdoosje die veertig jaar geleden niet in diezelfde container zouden passen... Als ze al gebouwd konden worden. Voor de hobbyist is dat maar al te voelbaar. Waar je vroeger met een heetgestookte pook in een buizenschakeling zat te wroeten, heb je tegenwoordig een SMD-oven nodig.

Probleem voor een tijdschrift als Elektuur is het vinden van voldoende ideeën en schakelingen om elke maand weer zo veel mogelijk lezers te boeien. Vooral ontwerpen die praktisch nut hebben en niet voor een kwartje bij de Hema te koop zijn, zullen het altijd wel doen. Dan is internet tegelijk een inspiratiebron en een concurrent. Veel dingen die in Elektuur staan, zijn ook in een of andere vorm op internet terug te vinden. Dat geldt vooral ook voor "eenvoudige" schakelingen die ooit al eens ergens, waar dan ook, gepubliceerd zijn. Internet heeft een enorm geheugen. Het is al weer een poosje geleden dat iemand klaagde over de zelfbouw reflow oven. Eenzelfde ontwerp had ook al eens in Circuit Cellar gestaan. RLC-meters, ESR-meters en dergelijke zijn ook met een weinig Googelen te vinden.

Persoonlijk kan ik me in de huidige opzet nog steeds goed vinden. De vraag is of er voldoende mensen zijn en blijven die daar ook zo over denken. Als ik dat wist, wist ik veel meer en was ik waarschijnlijk een stuk rijker dan nu. Als Elektuur verandert in een blad met veel blabla zoals ik dat destijds bij radio elektronica en bij Byte heb gezien, zeg ik mijn abonnement op.

petrus bitbyter
petrus bitbyter

Postby reem » Sun Jan 31, 2010 12:00 am

Mijn hobby is na lange tijd weer gaan kriebelen en ben eens rond gaan neuzen en zie met verbazing dat voor de meest sullige projectjes al een microcontroller wordt gebruikt. Dit terwijl hetzelfde met een handje analoge onderdelen kan berijken. Ik heb vroeger zat zenders gebouwd en had mijn voorkeur voor een oscilator ipv een pll met oog op de uitdaging bijvoorbeeld.
Al zou ik dat willen, zou ik zonder microcontrollers een lichtkrant kunnen maken. Dit laatste is veel te omslachtig en voor elke verandering in de text moet ik een nieuw schema maken, maar het was even om een punt duidelijk te maken.

Ook mis ik de laagdrempeligheid, als ik dan terugdenk aan mijzelf op 12 jarige leeftijd met een tijdschrift onder mijn arm een winkel binnenstap en door de verkoper vakkundig wordt geholpen en naar huis ga met voor een paar gulden aan soldeerbout en aanverwante spuletjes en dan zonder hulp aan de hand van het tijdschrift mijn eerste twee projectjes ga bouwen. (kristalontvanger en flipflop looplicht)

Ook de toepasbaarheid is vaak voor een leek niet te zien. Hoe moet de nieuwe generatie hobbyisten nu gemotiveerd worden?

Artikeltjes in jip en janneketaal van A tot Z uitgekauwd dat bovenbouw basisschool er mee aan de slag kan.
Hoe herken ik een goede soldeerverbinding? etcetc.

Ook moet het onderwerp aantrekkelijk gemaakt worden, ga kijken wat de jeugd belangrijk vind.
Bijvoorbeeld een VGA naar scart of een VGA naar coax is naar mijn idee interessant project. (PC naar TV)
Domotica aansturen via je spelcomputer.
CCFL controller, fancontroller of zelfs een PC voeding.. Allemaal met analoge techniek en als men deze kent, is een microcontroller veel makkelijker te begrijpen en de drempel naar controllers veel lager.
Projectjes waarmee ze zouden kunnen pochen om de nerdfactor een beetje weg te poetsen.
In kunnen schrijven na plaatsen van een artikel zodat dan een batch complete bouwpakketten besteld kunnen worden zodat er geen speurtocht ontstaat naar onderdelen. Eventueel met behuizing waar je apart op kan inschrijven en gelikt frontje alsof het zo uit de winkel komt.

projecten zonder SMD.. Of een low budget oven met een verfstripper, metalen kastje gevoerd met gips uit de bouwmarkt voor kleine projectjes.. (gewoon analoge aansturing en schakelaars voor tijd, temp, verloop etc. Je hebt immers geen oven.) samen met een tutorial SMD 1o1..

En zo veel mogelijk onder de 50 euro..
reem

Postby msilvius » Mon Feb 01, 2010 12:00 am

Hoi Reem.

Ik herken veel in jouw verhaal.
Maar ook veel dat hier in deze thread al aangekaart is.

Elektor is gewoon een commercieel bedrijf, dat kijkt naar waar de meeste interesse naar is (hoop ik).
En uiteraard wat uitvoerbaar is.

Ook ik ben met een Philips experimenteerdoos en een blad begonnen mijn eerste stappen te zetten.
Dat was het blad "hobbit", dat later werd overgenomen door Elektuur om te worden geïntegreerd met Elex.
Deze bladen waren in de 80'er jaren specifiek bedoeld voor beginners, en zeker ook laagdrempelig.
Elex had daarvoor zelfs standaard printen waarop de meeste schakelingen gerealiseerd konden worden.

Schijnbaar was dat niet heel erg commercieel verantwoord, want de bladen hebben beiden niet erg lang bestaan.
Elex had nog wat stuiptrekkingen als bijlage in Elektuur, maar is inmiddels verdwenen.

Er is al vaker gepleit voor iets zoals een beginners gedeelte / bijlage.
Ik denk dat dat gedeelte dan toch ondergesneeuwd zal raken door de andere projecten die er toch al snel veel gelikter uitzien.

Neemt niet weg dat ik nog steeds voor een mooie mix ben van het huidige aanbod, en van de analoge grondbeginselen om het zo maar te noemen.

Wellicht dat wij als forumbezoekers hier nog wat kunnen betekenen.
Waarom niet je eigen schakelingen inclusief gedegen uitleg over het hoe en waarom op het forum plaatsen ?
Er is een passend forumdeel voor.
msilvius

Postby reem » Mon Feb 01, 2010 12:00 am

Het forum is daar uitermate geschikt voor en wellicht een idee om een beginnershoekje in te richten waar de eerste stapjes van de experts in de wondere wereld van de zelfbouw electronica uit te doeken gaat.
Mensen die het leuk vinden om hun kennis over te dragen aan de nieuwe garde en dat de leukste projectjes en artikelen op de frontpage geplaatst worden?

Wellicht idealistisch en weet ook dat wij als wij vroeger iets in ons hoofd hadden, dit zelf moesten bouwen terwijl nu alles te koop is.

Maar als het goed aangepakt wordt, zou er wellicht iets aangewakkerd worden wat ook commercieel te benaderen valt. Danwel niet in een tijdschrift, maar kleinschalig via een pdf voor een klein bedrag op de site.
reem

Postby thijsbeckers » Tue Feb 02, 2010 12:00 am

ReemHet forum is daar uitermate geschikt voor en wellicht een idee om een beginnershoekje in te richten waar de eerste stapjes van de experts in de wondere wereld van de zelfbouw electronica uit te doeken gaat.
Mensen die het leuk vinden om hun kennis over te dragen aan de nieuwe garde en dat de leukste projectjes en artikelen op de frontpage geplaatst worden?

Dat kan heel goed. Als iemand een fatsoenlijk verhaal plaatst, wil ik daar best een 'sticky' van maken .
thijsbeckers

PreviousNext

Return to Alle Hens aan Dek