Opbouwende kritiek is hier welkom

Opbouwende kritiek is welkom.

Postby _dm_ » Thu May 31, 2007 12:00 am

Dit topic is aangemaakt naar aanleiding van kritische berichten die de redactie las in het forum van circuitsonline.nl. Zoals al aangegeven in onze reacties in dat forum, reageert de redactie alleen op kritiek waarbij ook een opbouwend element, een alternatief, betere oplossing etc. wordt gegeven.

_dm_

Postby kees.l » Sat Jun 30, 2007 12:00 am

Een opbouwende kritiek is best lastig.
Heb even gauw op circuits online gekeken en ik kan mij wel in de kritiek vinden dat tegenwoordig bij zowat iedere schakeling een uP word gebruikt.

Zelf ben ik al meer dan 24 jaar lezer van de elektuur

Nu keek ik uit naar de halfgeleider gids want dat is toch de leukste van alle elektuurs en hoop lees plezier.
Tot mijn verbazing is deze helemaal gevuld met schakelingen voor mensen die robots willen bouwen. Is dus een groep mensen die door elektuur in behoefte word voorzien.

Denk dat er een paar mensen bij elektuur helemaal gek zijn van robots. Maar dat is niet 100% van de mensen die dit blad lezen
kees.l

Postby stefan67 » Mon Jul 02, 2007 12:00 am

Ook ik ben zwaar ontgoocheld over de laatste HG.
Deze is in m’n klassement gegaan om er nooit meer uit te komen.
Ik ben al enige jaren aan het twijfelen om m’n abo op te zeggen.. Deze HG heeft de balans naar een voor Elektuur niet zo’n gunstige richting doen overhellen.

Uit de kritiek hier op het forum en op circuitsonline kunnen we afleiden dat de lezer maar een ding wil: DIVERSITEIT.
Maar dan nu dit, robotjes en controllers, een hele HG vol.
Elektuur heeft het dus nog steeds niet begrepen.

Ik las ergens op circuitsonline dat iemand vond dat Elektuur enorm lui is geworden. Dit kan ik volledig beamen. Met uC boards is het blad snel en makkelijk gevuld. Ontwerpen uit eigen huis zijn zeer zeldzaam geworden. Men houdt zich nu enkel nog bezig met het rijp voor publicatie maken van ingezonden ontwerpen.
Kon ik vroeger (begin jaren 80) amper begrijpen hoe men het klaarspeelde om het blad elke maand weer te vullen met zowel grote prestigieuze, als kleinere ontwerpen (die voor 90% uit eigen labo kwamen), kan ik nu amper vatten hoe weinig er nog van eigen ontwerp naar buiten komt. Zelf ontwerpen hoort blijkbaar niet meer tot de kernactiviteit van het blad.

Vele zitten (net als ik) blijkbaar te wachten op een nieuwe meetapparatenserie.
In 1997 dacht ik dat men een nieuwe reeks was aangevat met het (schitterende) ontwerp van de RLC meter. Het bleek maar een eendagsvlieg te zijn. We zijn nu 10 jaar later en er is geen enkel kwalitatief meetapparaat meer gepubliceerd. Dit zijn nu net de leuke en nuttige toepassingen van uC, DSP en DDS IC’s. Wat houdt jullie tegen?
Mocht het er toch nog van komen zou ik als referentie de Digimess (vooreen Grundig) reeks voorstellen. Apparaten als deze, in de mooie bopla kastjes en met zeer keurige specs, zouden zeer welkom zijn.

Nog een voorval waar men mond van openviel: Het audio boek. Gevuld met NIET in Elektuur gepubliceerde artikelen. Wetende dat kwalitatieve audio ontwerpen de laatste 10 jaar nog nauwelijks aan bod komen in het blad. Dit moet iets met publicatierechten te maken hebben, zoniet kan ik deze strategie totaal niet volgen.

Wat me de laatste maanden ook is opgevallen: De kwaliteit van de print ontwerpen.
Onnodig dunne banen, dubbelzijdig terwijl het makkelijk enkelzijdig kan, onnodig via’s gebruiken. Onmogelijk om zoiets nog zelf te etsen.

Suggesties, opbouwende kritiek:
In één woord (is al vermeld) DIVERSITEIT
-Audio ontwerpen waarvan de kwaliteit niet moet onderdoen voor de gerenommeerde fabrieksapparaten. Met frontplaat, boormal en zelf etsbare printontwerpen, alles op en aan.
-Meetapparaten µC gestuurd (referentie Digimess)
-HF ontwerpen , deze zijn ook zeer zeldzaam geworden.
- Nuttig toegepaste µC ontwerpen (niet steeds weer µC boards met steeds weer andere controller).
stefan67

Postby h.verbeek1 » Sat Jul 28, 2007 12:00 am

hier zit ik dus niet op te wachten (zie reactie hierboven):

""Suggesties, opbouwende kritiek:
-Audio ontwerpen waarvan de kwaliteit niet moet onderdoen voor de gerenommeerde fabrieksapparaten. Met frontplaat, boormal en zelf etsbare printontwerpen, alles op en aan.
- Nuttig toegepaste µC ontwerpen (niet steeds weer µC boards met steeds weer andere controller).""

Alleen in de laatste aanbeveling over de controllers kan ik mij vinden. Op die andere zaken zit ik dus niet te wachten. Dit betekent gewoon dat Elektuur het niet iedereen naar de zin kan maken lijkt mij.

De halfgeleidersgids vondt ik wel geslaagd dit jaar.
h.verbeek1

Postby jari-networks » Sun Aug 19, 2007 12:00 am

Ik ben nieuw hier, en heb geprobeert met mn eerste aanmeldings credits iets te downloaden.

resultaat niets binnen gekregen en mn credits kwijt, gebeurt dit vaker???
jari-networks

Postby mr_emc » Tue Aug 28, 2007 12:00 am

stefan67Ook ik ben zwaar ontgoocheld over de laatste HG.

Ik vind het juist een mooie uitgave! Terwijl ik eigenlijk helemaal niet geinteresseerd ben in robots. Het idee om een themanummer te maken geeft Elektuur de kans om een onderwerp goed uit te diepen.
Dus Elektuur: ga zo door, de kwaliteit begint weer toe te nemen. Mischien volgende keer een HG over audio en daarna een over HF, dan wordt de diversiteit wel degelijk gewaarborgd.

stefan67Suggesties, opbouwende kritiek:
- Nuttig toegepaste µC ontwerpen (niet steeds weer µC boards met steeds weer andere controller).

Grotendeels kan ik me hier wel in vinden. Misschien is het goed om toch te proberen schakelingen te ontwerpen waaarin geen µC zit. En als het dan toch moet, probeer jullie dan te richten op een of enkele modellen µCs, zodat lezers daar bekend mee worden. Bij voorkeur in-circuit-programmable, zodat je geen extra dingen hoeft te bouwen om zelf te kunnen programmeren.
Probeer ook de programmas in de µCs te bespreken. En dan iets meer dan alleen een blokschemaatje, maar zo dat lezers er zelf mee aan de slag kunnen. Er is een hoop werk in gestoken, dus het mag ook best wat bladruimte kosten. Je kunt beter een ding goed bespreken dan drie dingen half.

Kortom: ga zo door met verbeteren!
mr_emc

Postby arjen h. » Tue Nov 13, 2007 12:00 am

Mijn suggestie is dat de Elektor redactie wat actiever op haar forum mag zijn.
Dit naar aanleiding van mijn vraag over de goedkope webserver. Het duurde 3 weken voordat een reactie van elektor kwam.
Daarbij ben ik al eerder berichten tegen gekomen waarin men op een reactie van Elektor zit/zat te wachten/hopen.

Als vergelijk;
Op Circuits Online is te zien dat de moderators een (zeer) actieve rol spelen in het forum. Ze reageren zeer frequent en sturen bij waar nodig. Ik denk dat dat een van de redenen is waarom dat forum zeer goed loopt.

Met andere woorden;
Wellicht is een hoop enthausiasme voor Elektor te winnen als Elektor actief op haar forum mee gaat doen.
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Postby thijsbeckers » Tue Nov 13, 2007 12:00 am

Arjen H.Mijn suggestie is dat de Elektor redactie wat actiever op haar forum mag zijn.
Dit naar aanleiding van mijn vraag over de goedkope webserver. Het duurde 3 weken voordat een reactie van elektor kwam.
Daarbij ben ik al eerder berichten tegen gekomen waarin men op een reactie van Elektor zit/zat te wachten/hopen.

Als vergelijk;
Op Circuits Online is te zien dat de moderators een (zeer) actieve rol spelen in het forum. Ze reageren zeer frequent en sturen bij waar nodig. Ik denk dat dat een van de redenen is waarom dat forum zeer goed loopt.

Met andere woorden;
Wellicht is een hoop enthausiasme voor Elektor te winnen als Elektor actief op haar forum mee gaat doen.

Ons forum is in eerste instantie bedoeld als een lezers helpen lezers'-platform. Hier en daar (waar we kunnen) springen we bij. Als je direct van Elektor een antwoord wil, dan kun je dat beter niet via het forum doen, tenminste op het moment van schrijven. Daarvoor zijn een aantal e-mail adressen beschikbaar.

Persoonlijk denk ik dat je helemaal gelijk hebt. Het zou een stuk harder lopen als we bovenop zaten. Alleen hebben we er niet de tijd on/of de middelen voor om dit voor alle 4 en binnenkort zelfs 5 landen te doen.

Dus als iemand zich geroepen voelt: we zoeken nog altijd mensen (freelancers) die ons hiermee een handje kunnen helpen en er zijn ook een aantal vaste bijdragers aan de fora, die wel het een en ander weten, waar we bijzonder blij mee zijn!'
thijsbeckers

Postby arjen h. » Tue Nov 13, 2007 12:00 am

Dit is met recht een snelle reactie!

Ik kan mij best in de uitleg vinden, echter het voordeel van een forum boven email is dat iedereen de vraag en het antwoord kan lezen. Dit kan jullie weer email schelen als er meerdere mensen met de dezelfde vraag zitten...

Dus als iemand zich geroepen voelt: we zoeken nog altijd mensen (freelancers) die ons hiermee een handje kunnen helpen en er zijn ook een aantal vaste bijdragers aan de fora, die wel het een en ander weten, waar we bijzonder blij mee zijn!

Zoals in het Mircocontrollers topic aangegeven wil ik best mijn bevindingen posten betreffende de USB data-acquisitiekaart. Zie ook mijn suggestie voor een apart Topic onder actuele projecten.

groeten, Arjen.
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Postby thijsbeckers » Tue Nov 13, 2007 12:00 am

Arjen H.Dit is met recht een snelle reactie!

Ik zag hem toevallig binnenkomen

Ik kan mij best in de uitleg vinden, echter het voordeel van een forum boven email is dat iedereen de vraag en het antwoord kan lezen. Dit kan jullie weer email schelen als er meerdere mensen met de dezelfde vraag zitten...

Kan ik me ook prima in vinden, echter...
Helaas lezen veel mensen niet echt goed :s. Wij krijgen best vaak vragen (via e-mail dus) over dingen die gewoon in het artikel staan uitgelegd...
In de mailbox (in het blad dus) plaatsen we meestal vragen en antwoorden die voor iedereen interessant zijn, dus daar komen ze dan weer terug.

Zoals in het Mircocontrollers topic aangegeven wil ik best mijn bevindingen posten betreffende de USB data-acquisitiekaart.

Graag! (Over je voorstel moeten we even overleggen)
thijsbeckers

Next

Return to Alle Hens aan Dek