Het Elektor forum gaat sluiten. Zie ook deze link. Vanaf vrijdag 15 maart is het niet langer mogelijk om in te loggen op het forum. Wel blijft de inhoud van het forum nog zichtbaar tot het einde van de maand maart. Per 1 april gaat het forum definitief uit de lucht.

Bierbrouw Meet- en Regelunit met PC

Opbouwende kritiek is welkom.

Postby wiebe d'n brouwer » Mon Jan 31, 2011 12:00 am

Als ex-electronica hobbyist heb ik een verzoek aan u. Mijn grote hobby is het zelf brouwen van bier. Om het proces verder te automatiseren wil ik daarvoor een pc gestuurde meet- en regelunit maken. Echter doordat de techniek de laatste jaren is voortgeraasd, is mijn kennis niet meer actueel (=understatement). Graag zou ik met iemand in contact komen die het leuk vindt samen een dergelijke regeling te ontwikkelen en bouwen. De bierbrouwkennis heb ik, evenals de functionele eisen waaraan e.e.a. zou moeten voldoen. Ik woon zelf in de omgeving Breda Tilburg, maar reizen is geen bezwaar.

Bij voorbaat dank, met vriendelijke groet,

Wiebe
wiebe d'n brouwer

Postby arjen h. » Tue Feb 01, 2011 12:00 am

Ik kan me met bier wel voorstellen dat het "Alle hens aan dek is", maar deze post had beter bij "Elektronica Algemeen" gezet kunnen worden.

Wat betreft de regeling, het lijkt mij handig dat je alvast in het kort uiteen zet wat de inputs en wat de gewenste outputs zijn.
Aan de hand daarvan kunnen de mensen hier wellicht al bepalen of de regeling met een paar eenvoudige componenten gemaakt kan worden of dat we naar een microcontroller moeten grijpen...

Voor de PC is het handig om te weten aan welke interface gedacht wordt (serieel, parallel, usb, ...) en wat de software moet kunnen.
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Postby wielklem » Mon Feb 07, 2011 12:00 am

misschien is een IO kaart, een kleine CPU (micro controller), een (grafisch?) display met de invoer waarden en een relais kaart een betere optie.
je hebt dan je eigen "bierbrouw " unit, zonder dat je er nu direct een PC aan hoeft te koppelen.
De kosten van zo'n unit vallen ook wel wat mee.
er is vast wel een hobbyist die zich daar aan wil wagen (denk aan bascom).
anders, mail maar even.
wielklem

Postby ed buzzi » Fri Mar 22, 2013 12:00 am

Beste allemaal,

zoals het vaak gaat met boodschappen op het forum blijft de ontknoping van eerder gestelde vragen en problemen ergens in de lucht hangen .. de communicatie stop en de lezer blijft zich afvragen hoe dit nu verder is verlopen.

Kortom, is er al een meet- en regelunit en belangrijker nog, is er al bier gebrouwd met deze meet- en regel?

groet, Ed
ed buzzi

Postby mdetaey » Sun Dec 01, 2013 12:00 am

zie http://www.vandelogt.nl/index.htm

al de antwoorden op uw vragen zou u daar moeten vinden.

- proces bierbrouwen
- regelingen
- hardware en software regelingen
mdetaey

Postby petrus bitbyter » Mon Dec 02, 2013 12:00 am

mdetaeyzie http://www.vandelogt.nl/index.htm

al de antwoorden op uw vragen zou u daar moeten vinden.

- proces bierbrouwen
- regelingen
- hardware en software regelingen

Vooral voor mijn eigen gemak:
http://www.vandelogt.nl/index.htm

petrus bitbyter
petrus bitbyter

Return to Alle Hens aan Dek