Circuit Cellar

Opbouwende kritiek is welkom.

Postby petrus bitbyter » Wed Dec 02, 2009 12:00 am

Het is al weer een jaar of zo geleden dat ik voor het laatst Circuit Cellar onder ogen heb gehad. Goed blad. Alleen ietsjes te duur om naast Elektuur erbij te nemen. De vraag is of deze samenwerking (fusie, overname?) consequenties voor de abonnees heeft en zo ja welke. Als ik daar een antwoord op heb, kan ik misschien ook bepalen of ik blij moet zijn met dit bericht. Zoals nu gepresenteerd, komt het op mij over als een gevolg van de afname van de belangstelling voor de elektronicahobby en dat is - uiteraard - jammer.

petrus bitbyter
petrus bitbyter

Postby thijsbeckers » Thu Dec 03, 2009 12:00 am

Het is de bedoeling dat de bladen beter op elkaar afgestemd gaan worden. Voor de bestaande abonnees zal er eigenlijk niet zo veel veranderen hoor, wees gerust.
thijsbeckers

Postby ed buzzi » Fri Dec 04, 2009 12:00 am

Is het blad in Nederland te koop? Ben het voor zover ik me kan herinneren niet in de boekhandel tegengekomen.
ed buzzi

Postby kersing » Sat Dec 05, 2009 12:00 am

Heb het blad nog nooit in een nederlandse winkel zien liggen, maar je kunt voor $19,95 een abonnement op de digitale uitgave nemen. Natuurlijk is de gedrukte versie ook te bestellen, maar door de porto verdubbelt de prijs bijna (USA $29,95 per jaar, naar nederland $49,95 per jaar)
kersing

Postby 310406 » Tue Dec 29, 2009 12:00 am

Leuk die samenwerking, Dan kan Elektor zich weer richten op de echte elektronicus en aankomende hobby mensen.
Te veel microprocessors in de het blad maken het bijna een HCC magazine i.p.v. een blad voor de elektronicus (aankomend of doorgeleerd). De tijden van zelf bouwen zijn wel een beetje over lijkt het wel. Jammer hoor, maar beperk je eens tot wat eenvoudige schakelingen en leuke toepasbare zaken. Denk eens aan wat meetapparatuur of een regelbare voeding die met elementaire componenten in elkaar is gezet i.p.v. een controller voor het regelen van de zaken. Je bent nog niet gestart met de RC/8 of er is al een RC/16 RC/32 RC weet ik het hoeveel om steeds weer opnieuw te beginnen.
Dat zijn wellicht leuke dingen voor Circuit Cellar wat daar speciaal voor gemaakt wordt. Maak van Elektuur gewoon weer Elektuur met leuke schakelingen op het gebied van Audio, video, hobby elektronica etc.. Het hoeft echt geen ELEX te worden (wat trouwens echt niet zou misstaan) maar ga eens terug naar de basic van een aantal zaken. Het best te begrijpen dat is alle normale apparaten vandaag de dag een micro controller zit, maar een mens wil zich ook wel eens gewoon vermaken met leuke schakelingen die geen bergen geld kosten en of met slecht verkrijgbare onderdelen. Niet iedereen heeft een kast met 10.000 laatjes vol met componenten en of weet de weg naar de juiste bronnen. Iedere leverancier (met een paar bijzonder leuke uitzonderingen) leveren 1 of 2 componenten zonder eerst 20,- euri orderkosten te rekenen en dan nog belachelijke verzendkosten van 10 tot 15 euri.
Ik hoop van harte dat Elektor nog beter gaat luisteren naar zijn lezers (en misschien heb ik wel helemaal verkeerd en zou ik geen lezer meer moeten zijn) en gaan we 2010 weer leuke dingen doen met Elektor.
SDR Radio kan een goede opzet zijn, maar maak het niet te moeilijk, er zijn voldoende projecten op internet te vinden die redelijk makkelijk te maken zijn.
Maar het zou leuk zijn als Elektor b.v. een modulaire opzet weet te maken met mogelijkheden zoals RX/TX en bovenal met goede betrouwbare componenten die makkelijk te vinden zijn (CONRAD, Dick Best, Kent etc..) i.p.v. Digikey of Farnell die wat moeilijker toegankelijker zijn voor de hobbyist.
310406

Postby buckfast_beekeeper » Tue Dec 29, 2009 12:00 am

Hallo CME,

Ik kan je verzuchtingen begrijpen. Het gebruik van goed verkrijgbare µC doet zeer vaak de kostprijs van schakeling en print gevoelig dalen. Zelf heb ik zeer lang de µC boot afgehouden. Als ik echter bekijk wat ik nodig heb aan discrete componenten, waar bijvoorbeeld de MC145027 verschrikkelijk duur van is geworden, om een wissel/sein decoder te maken. Dan heb ik het nog niet over dimmen, of andere zaken. Dit kan ik dan veel flexibeler oplossen met een µC en software op maat. Daar steek ik dan nog even een PWM in en ik kan dimmen ook. Met 1 print maak ik nu 10 verschillende varianten. 10 printen kosten me net het dubbele van 1 print. Dat µC in het bedrijfsleven veel opgang maken heeft heus wel een reden. Atmel, Microchip of welke fabrikant ook werkt niet voor de hobby elektronicus. Wij maken maar een fractie uit van hun omzet.

Ik ga hier absoluut niet het proces maken van de ene of de gene leverancier. Bestel eens 1 IC van 2€ bij Conrad. Bekijk dan eens wat er bij komt aan kosten. In Nederland is verzending gratis als je betaald met Ideal. Vanuit België betaal je altijd verzending, ook al bestel je voor 1000€. Ik kan je ook alleen maar aanraden om zeer goed prijzen te vergelijken. Iemand die veelvuldig met de hobby bezig is, heeft toch snel voor 50€ nodig? Enkele maal per jaar bestel ik bij RS-components. Uitgezonderd voor de µC is dit zeer dikwijls een zeer goede optie. Vanaf 50€ gratis thuis geleverd. Mijn laatste bestelling µC kwam uit Sjanghai. Was de voordeligste optie.

Momenteel ben ik met ATmel ic's bezig omdat ik daar een programmer voor heb. De aanschaf van een pic programmer zal echter niet lang meer op zich laten wachten.

mvg

Theo
buckfast_beekeeper

Return to Alle Hens aan Dek