Audio Meubel maken die reageer op TV signaal.

Opbouwende kritiek is welkom.

Audio Meubel maken die reageer op TV signaal.

Postby HansO » Tue Sep 11, 2018 9:38 am

Beste Mensen,

Hierbij wil ik jullie hulp vragen voor een aantal schakelingen.
Ik heb totaal geen achtergrond met elektronica, uiteraard weet ik er wel het een en ander van, Daarbij ben ik vrij technische, kan ik solderen en snap Ik dingen vaak snel. Dus ik hoop dat jullie mij willen helpen.
Nu maak ik regelmatig wat meubels als hobbywerk.

Maar nu heb ik al een tijd een idee om een automatische TV meubel te maken waar ik begin volgend jaar aan wil beginnen. En tot dat kan experimenteren met diverse schuif mechanismes en elektronica.
Het TV meubel moet inschakelen van mijn TV diverse automatie acties activeren, en bij deactiveren weer uitzetten.

Uit te voeren acties tot nu toe:
- Klepdeurtjes openen, aangedreven door 12V motortjes
- Computervennen aan de achterkant van de kast voor extra koeling.
- Diverse LED verlichting aanschakelen.

Nu dacht ik om via een IR ontvanger die ik onder de tv verwerk alles in actie te zetten.

Deze IR ontvanger moet programmeerbaar zijn, voor als ik een andere TV gaat kopen. Dat ik het signaal relatief gemakkelijk kan aanpassen.
Nu de vraag:
1) Kunnen jullie mij helpen met de IR ontvanger, of weten jullie een basis setje te koop.
2) Kunnen jullie me helpen met de verdere schakeling

Alvast bedankt voor jullie reacties
HansO

Re: Audio Meubel maken die reageer op TV signaal.

Postby arjen h. » Thu Sep 13, 2018 9:51 am

Niet echt een "Alle Hens aan Dek" vraag, dus ik zal de thread denk ik verhuizen naar een andere categorie.

Maar goed, een IR basis setje weet ik zo niet. Je zou als alternatief kunnen denken aan een Arduino met een IR ontvanger. Er zijn wel sketches (stukken code) beschikbaar die een afstandsbediening kunnen uitlezen. Met een relais output zou je dan de motorjes en verlichting kunnen schakelen. Een Arduino vergt wel iets van microcontroller kennis en je moet gaan programmeren.

Is een IR benadering echt een vereiste? Als een handmatig drukknopje ook voldoende is om iets te activeren of deactiveren, dan kun je denk ik ook (vrij simpel) met wat standaard elektronica uit. Ik zit dan te denken aan een 'flip-flop'-achtig iets. Een standaard relais schakeling zonder verdere elektronica kan denk ik trouwens ook. Dit is voor een leek veel makkelijker te begrijpen en te maken. Bij een nieuwe tv hoef je dan ook niet te herprogrammeren. Een nadeel van herprogrammeren na verloop van tijd (jaren) is altijd weer de vraag: 'werkt de ontwikkelomgeving nog, werken de drivers, waar is de broncode, hoe zat het ook alweer...'. ;)
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Return to Alle Hens aan Dek