FPGA & VHDL cursus

Discussies over FPGA-module en experimenteerbord

Postby emile60 » Tue Aug 14, 2007 12:00 am

Beste geïnteresseerden,

Op dit moment wordt er hard gewerkt aan de opzet van een nieuwe Elektuur training "FPGA Ontwerp met VHDL".

Dit is een training van 1 dag en zal de volgende blokken gaan omvatten:
- Introductie PLDs
- VHDL basics (code structuur, data-typen en operatoren en attributen), gevolgd door een opdracht op het Elektuur FPGA board
- VHDL concurrent code (WHEN, GENERATE & BLOCK statements)+ opdracht
- VHDL sequential code (PROCESS statement) + opdracht

Mijn vraag aan jullie is of je aan kunt geven wat je van deze opzet vindt? De focus ligt hier op het geven van een introductie van VHDL, maar dan wel met een praktijkgerichte insteek.

Zijn er nog zaken die er zeker ook in zouden moeten (wel gelet op de opzet van een 1-daagse training)? En wat zou er evt. in een vervolgtraining moeten/kunnen zitten?

Alvast dank voor de reacties!

Met vriendelijke groet,

Emile van de Logt
emile60

Postby steven_dw » Fri Aug 24, 2007 12:00 am

Ik vind dit een schitterend initiatief. Laat maar komen die cursus!
steven_dw

Postby steven_dw » Tue Sep 04, 2007 12:00 am

Is er echt geen interesse voor deze cursus?

mvg
steven_dw

Postby harm_hop2 » Wed Sep 05, 2007 12:00 am

Nee, daar is geen belangstelling voor, en de reden ligt voor de hand.

De mensen denken dat als ze voor honderden euri een 16 of 32 bit evaluationprocessorkit of een FPGA module kopen dat ze dan bij de tijd zijn.

Kennis en kunde is in tegenstelling tot een boot of een buitenlandse vacantie niet te koop.
Die moet en kun je gelukkig zelf verwerven.

Via cursussen is ook zo'n utopie. Daar kun je niks leren want het gaat te langzaam of te snel, en je bent de tijd kwijt om er te komen en naar huis te gaan. En het kost handenvol weggesmeten geld.

Ik heb eerder elders op dit forum een boektitel en gratis software om de oefeningen te doen, geplaatst Peter J. Ashenden The designers Guide to VHDL. ISBN 1-55860-674-2 Kun je bij bol.com bestellen.

Heb niet bijgelezen want Jan Bulting was nogal agressief tegen me want die kan kritiek blijkbaar niet velen, dus dan zoeken ze het maar fijn zelf uit.

Er is maar EEN goede oplossing en die is: koop een goed boek en ploeg jezelf erdoorheen.

groeten
H_H
harm_hop2

Postby emile60 » Thu Sep 06, 2007 12:00 am

Harm,

Dat ben ik toch niet helemaal met je eens. Er zijn verschillende manieren om te leren, en wat voor de een goed werkt, hoeft voor de ander niet te werken.

Je hebt blijkbaar weinig met het volgen van een cursus. En dat is prima, want met zelfstudie kun je ook een heel eind komen.

Maar ik hoor ook veel verhalen van studenten / cursisten die niet op die manier kunnen / willen leren. Zij zijn wel degelijk gebaat bij het volgen van een cursus, omdat ze dan een extra zetje krijgen. Zo ook voor deze FPGA / VHDL cursus.

Natuurlijk ben je geen volwaardig digital design engineer na afloop van deze dag. Maar we hopen wel de cursisten een zetje in de goede richting gegeven te hebben. Bovenal proberen we er een leuke en toch leerzame dag van te maken, zodat cursisten enthousiast verder kunnen in het zich eigen maken van deze fascinerende materie.

Daarom toch weer even terug on-topic: wat vind je van de opzet van de cursus?
emile60

Return to 2006-03 FPGA-module