Programmeren configuratiegeheugen

Discussies over FPGA-module en experimenteerbord

Postby Guest » Thu May 31, 2007 12:00 am

Hallo allemaal,

Er zijn wat vragen op het forum verschenen, waarin mensen vragen hoe je het configuratiegeheugen van de FPGA-unit moet programmeren met onze hardware.

Hoe dit precies moet, staat hier te lezen :

http://www.elektuur.nl/Default.aspx?tabid=145

Indien er nog vragen zijn, kan je deze hier stellen. Ik hoor graag van jullie!

Voor degene onder jullie die niet zo lang kunnen wachten, stel ik voor om naar de Application Note van Altera te kijken. Hierin staat uitgelegd hoe je de PROM toch via de JTAG-interface kunt programmeren. De link naar deze Application Note is :

http://altera.com/literature/an/an370.pdf

Groeten,
Paul
Guest

Postby nutson » Thu May 31, 2007 12:00 am

Werkt, bedankt! Mijn FPGA module start nu stand-alone met ex-9. Na power-on alleen nog S1 indrukken om de 8052 processor te resetten. Hoe hebben we kunnen twijfelen. Ik wil de Elektuur redactie een compliment maken voor deze zeer interessante bouw set en serie artikelen. Fascinerende techniek met heel veel mogelijkheden.

Nico Hattink

nutson

Leuk om te horen dat je al lekker bezig bent met de FPGA-unit. Ook bedankt voor het compliment.

Ik ben benieuwd wat voor mooie schakelingen onze lezers gaan bouwen m.b.v. deze FPGA-unit. De mogelijkheden voor hobbyisten zijn volgens mij nog nooit zo groot geweest.

Heb je trouwens (als nieuwsgierige gebruiker) al eens gekeken naar het compilation-report in Quartus bij bijvoorbeeld ex9. Daarin kan je aflezen hoeveel procent van de bronnen van de FPGA benut worden door dit ontwerp. Dan wordt meteen duidelijk hoeveel plaats in deze chip nog niet benut wordt.

Veel plezierige en leerzame uren toegewenst met de FPGA-unit
Guest

Postby harm_hop » Thu May 31, 2007 12:00 am

Betreft: voeding en programmering FPGA combinatie

Bij de aanschaf van een voeding is het nodig het maximale stroomverbruik te weten. Dat kan ik helaas nergens vinden.

Wat programmeren betreft: windows-XP is vereist en een printerport.
Ik dacht dat die combinatie niet vaak voorkomt. XP computers hebben meestal een USB printer. In iedergeval heeft hier de enige onder XP draaiende notebook geen DB25 printerport.
Kan ik via WiFi Quintus printerportopdrachten naar een computer onder windows95 sturen die wel een printerport heeft?

Met schrik en argwaan zag ik dat de printerinterface geen optocouplers aan boord heeft.

Voor een AT90S8515 en AT89S8252 beide van Atmel heb ik een C programma gemaakt die hex files uit de TASM assembler via een incircuit prog interface een atmel inpompt.

Dat ging goed tot ik een keer spanning tussen apparaten had staan omdat hier de boel niet randgeaard is. Com port eruit. Overgezet naar de andere comport. Dat ging goed tot ik de schakeling die geprogrammeerd moest worden voedde uit een stekkervoeding van het geschakelde type, niks randgeaard dus maar wel netlek naar de uitgang. Pats, tweede comport eruit.
De boel wederom omgeprogrammeerd naar printerport op die oude PC maar nu wel optocouplers ertussengezet. Geen probleem meer gehad. Ook niet met common mode lekkende geschakelde stekkervoedingen.

Harm Hop
harm_hop

Ontbreken DB25 printer port

De enige computer die hier onder XP draait is een notebook, zonder printerport, maar wel met een RS232 port en een aantal USB ports.

Niet mogelijk dus om de Quartus2 software te gebruiken om de Elektuur print te programmeren, noch het PROM noch de cyclone.

Gezocht bij Altera. Jawel, ze hebben een interfacekabel voor de Cyclone naar RS232 en USB voor XP-computers, Masterblaster geheten. Alleen geen voorraad (hoeft ook niet want hij kost 495 USD, plus minimum orderkosten plus internationaal verzendkosten plus handling costs plus verzekering. plus inklaringskosten plus invoerrechten plus btw over dit alles tezamen.

De junk box is hier weer ietsje voller en de knip een heel stuk leger.

Harm Hop
harm_hop

Direct programmeren configuratiegeheugen met de elektuur interface op
Serial Programming Interface

Als je bekijkt waarom de byteblasterII dat wel kan en de Elektuurinterface (byteblasterMV) niet meer, dan zijn er een paar mogelijkheden al of niet in combinatie, die het proberen waard zijn:

1. de terugmelding van DB25-10 naar DB25-7 kan verzet worden
van DB25-7 naar DB25-6
2.De terugmelding via R16 (100 ohm) naar DB25-12 kan verbroken worden.

Harm Hop
harm_hop

Postby eightdot » Thu May 31, 2007 12:00 am

misschien is dit een oplossing voor mensen zonder printerpoort ? http://www.amontec.com/jtagkey.shtml ik ben in het bezit van zn jtagkey en zal eens kijken of het werkend te krijgen is .. zelf heb ik de fpga nu via de lpt poort van mijn pc (asus A7n8x deluxe mobo) maar mijn laptop heeft geen lpt poort....'
eightdot

Ik ben benieuwd.
Altera heeft de zaak goed afgeschermd, die willen een com port of een printerport zien.
Ik heb geprobeerd met een microcontroller de comport naar de printerportbehoefte van de elektuur blaster te interfacen. jtag procedures zijn open, maar dat kan ik niet werkend krijgen omdat ik de handshaking niet ken tussen Quartus2 en hun proprietary comport interface.
Alleen als je zo'n seriele interface zou hebben kun je de communicatie "afluisteren" .

Overigens kun je met die Quartus programmatuur ook "droogzwemmen" dan heb je helemaal geen hardware nodig om in die technieken thuis te raken

vr groet
Harm_Hop
harm_hop

Postby sparky51 » Thu May 31, 2007 12:00 am

Het programmeren op deze manier van het configuratiegeheugen gaat inderdaad perfect, maar...
is er ook een manier om het geheugen weer te wissen?

Hans.
sparky51

Hallo,

Het wissen gaat op een vergelijkbare manier.

Eerst open je in de programmer een *.jic-bestand. Het maakt niet uit welk ontwerp hierin is opgeslagen, zolang deze *.jic maar geschikt is voor de gebruikte FPGA en configuratiegeheugen.

In het venster van de programmer vink je op de regel "output_file.jic" de optie "Program/Configure" aan. Op de 2e regel (EPCS4) vink je vervolgens de optie "Erase" aan.

Het wissen wordt dan gestart door op de knop "START" te klikken.

Attachments
nl_1918465590671.JPG
nl_1918465590671.JPG (20.92 KiB) Viewed 1522 times
Guest

Next

Return to 2006-03 FPGA-module