Programmer

Discussies over FPGA-module en experimenteerbord

Postby boudewijn » Thu May 31, 2007 12:00 am

Na het omdraaien van de C's heb ik dan maar de spanning in geschakeld, alles lijkt te werken.
Dus maar eens begonnen met het proberen van de eerste cursus.

Daarin wordt verwezen naar een installatie handleiding voor de programmer die bij de FPGA-unit geleverd zou zitten. Ik kan deze niet vinden?

Maar ik heb even gezocht en gevonden hoe een byteblaster moet installeren (toevoegen van een geluids/spel device). Na dit gedaan te hebben hem ik de programmer aangesloten en in Quartus op tools->programmer gedrukt. Hier staat "no hardware", dus druk ik op "hardware setup...", waarna Quartus volledig hangt.

Heeft iemand dit al aan de praat? Is de programmer inderdaad een byteblaster?
boudewijn

Postby sparky51 » Thu May 31, 2007 12:00 am

Geplaatst door:Boudewijn op 23-5-2006 22:01:52
Maar ik heb even gezocht en gevonden hoe een byteblaster moet installeren (toevoegen van een geluids/spel device). Na dit gedaan te hebben hem ik de programmer aangesloten en in Quartus op tools->programmer gedrukt. Hier staat "no hardware", dus druk ik op "hardware setup...", waarna Quartus volledig hangt.

Heeft iemand dit al aan de praat? Is de programmer inderdaad een byteblaster?

Het is inderdaad een Byteblaster.

Ik heb hem niet toegevoegd als een geluids/spel device. Is dat echt nodig?

Als ik na op programmer en hardware setup geklikt hebt, komt er een nieuw venster met daarin de keuze voor 3 soorten hardware, o.a. ook de Byteblaster.

Waarom Quartus bij je hangt weet ik niet, misschien iets te maken met dat toevoegen als geluids/spel device?

Hans

sparky51

Ik heb nog even verder gezocht en ook bij Altera zelf en het volgende document gevonden:

http://www.altera.com/literature/ug/ug_bbii.pdf

Dus ook volgens Altera zou je eigenlijk de driver eerst moeten installeren?

Ik denk dat ik Quartus maar opnieuw installeer, misschien is er iets mis gegaan. En anders op een ander computer, misschien heb ik een conflict met andere software of driver...

Overigens ik gebruik Quartus web editie 6.0
boudewijn

Postby Guest » Thu May 31, 2007 12:00 am

Geplaatst door:Boudewijn op 24-5-2006 9:20:39
Ik heb nog even verder gezocht en ook bij Altera zelf en het volgende document gevonden:

http://www.altera.com/literature/ug/ug_bbii.pdf

Dus ook volgens Altera zou je eigenlijk de driver eerst moeten installeren?

Ik denk dat ik Quartus maar opnieuw installeer, misschien is er iets mis gegaan. En anders op een ander computer, misschien heb ik een conflict met andere software of driver...

Overigens ik gebruik Quartus web editie 6.0

Als je Quartus Web editie 6.0 installeerd wordt normaal gezien ook de driver voor de programmer geinstallerd. (WinXP) Bij het eerste gebruik van de programmer moet je idd een hardware selecteren en toevoegen. Normaal is dit ByteBlasterII [LPT1]. Daarna moet de programmatie mogelijk zijn.

PS: Ik heb niet de elektuur FPGA modules maar werk al jaren met deze software. Ik gebruik ook de cyclone chip voor mijn hobby toepassingen zij het de iets kleinere versie EP1C6T144C8 maar dit maakt weinig verschil.

Het zijn heel mooie bouwstenen waar je enorme mooie zaken mee kunt doen. Ik gebruik het voor het opnemen van vliegende insekten en highspeed photography. Zo stuurt een cyclone chip mijn lasers, maakt hij de spanning voor de magneetaansturing, stuurt hij de signalen naar de camera en is ook een GPS verbonden met het geheel.
Trouwens heel veel staat uitgelegd op mijn web:

http://users.skynet.be/fotoopa

Zowel insecten fotos, setup, als technische uitleg, en bij flying insects technique staat zelfs een bestukkingsplan in pdf van het geheel.

Ik werk in grafische mode, geen VHDL, maar beschik wel over heel wat modules als library zelfs een LCD display van 2x16 characters heb ik hierin geschreven.

Frans

'
Guest

De oplossing was heel simpel, ik had jtag-server verboden verbinding te maken met internet in mijn firewall (al bij de installatie) en ook Quartus. Daardoor konden deze twee niet met elkaar communiceren en werkte de hardware setup niet.
boudewijn

idd, ook al voorgehad. Trouwens als je een licentiefile aanvraagt om de design te compileren moet je de firewall ook toelating geven. Ik heb daar ook vroeger problemen mee gehad.
Voor de programmer heb je de licentiefile niet nodig denk ik.
Veel succes, het is een boeidend geheel.

Frans
Guest

Hallo allemaal,

Ik heb op het forum onder FPGA-module een nieuw thema gestart. Hierin staat de uitleg hoe je het PROM kunt configureren via de JTAG-interface.

Dit nieuwe thema leek mij een goed idee, aangezien de vragen die ik hier tegenkom nu ook in een ander thema ook naar voren komen.

Groeten,
Paul
Guest

Return to 2006-03 FPGA-module