Het Elektor forum gaat sluiten. Zie ook deze link. Vanaf vrijdag 15 maart is het niet langer mogelijk om in te loggen op het forum. Wel blijft de inhoud van het forum nog zichtbaar tot het einde van de maand maart. Per 1 april gaat het forum definitief uit de lucht.

FPGA unit

Discussies over FPGA-module en experimenteerbord

Postby sparky51 » Thu May 31, 2007 12:00 am

Geplaatst door:Cham-e-leon op 25-5-2006 23:04:00
Info: Device 1 contains JTAG ID code 0x020830DD
Error: CONF_DONE pin failed to go high in device 1
Error: Operation failed

Niet dat dit echt helpt

Ik heb deze fout ook.

Maar ik heb er niet verder naar kunnen zoeken omdat het hele spul nu retour is naar Elektuur vanwege wat vuurwerk in de beruchte elcos. shit

Ik heb wel doorgegeven dat ik deze fout heb, Paul (van Elektuur) zou er naar kijken. Wellicht dat van hem een oplossing komt.

Hans.
sparky51

Postby cham-e-leon » Thu May 31, 2007 12:00 am

Beste Hans,

Alvast bedankt voor je reaktie.
Ik heb de indruk dat er nog niet veel mensen zijn met een werkende FPGA + experimenteerprint. Ik kan me nl. niet voorstellen dat wij de 2 enigen zijn met die foutmelding bij het opladen van het programma in de FPGA.

Ik heb heel veel geluk gehad dat ik niet thuis was bij de levering van het boeltje door DHL op 19 mei. Ben het pas kunnen afhalen op 23 mei. Op 22 mei kreeg ik een mailtje van Elektuur dat ik vooraleer de voeding aan te sluiten moest nagaan of de Elco's juist gemonteerd waren. Had ik mijn set op 19 mei gehad, dan was die bemerking wellicht te laat geweest.

Dit alles maar om je te zeggen dat het probleem van Error: CONF_DONE niet te maken heeft met je defekte hardware, mocht je dat vermoeden.
Ik heb alles grondig nagekeken en nagemeten qua voedingsspanningen en stromen: hier is er niets mis mee in mijn geval. Het resultaat is wel hetzelfde: ik krijg het boeltje niet aan de praat.

Paul (van Elektuur): ik hoop op reaktie van jou!

Mvg,
Jean-Luc
cham-e-leon

Postby Guest » Thu May 31, 2007 12:00 am

Jean-Luc,

In afwachting dat Paul eraan komt kan ik even proberen te helpen zonder over de hardware te beschikken, ik heb wel het artikel via internet aangekocht waardoor ik het schema ook kan volgen.

Ik veronderstel dat je weet dat er 2 methoden zijn om de FPGA te programeren/laten werken. ofwel kun je de JTAG connector K6 gebruiken die het programma direct in de FPGA stopt maar niet vasthoud na een spanningsuitval, ofwel via K5 naar de EPCS4S18 waar het definitief blijft. Je moet voor beiden de juiste file en settings kiezen in de programmer om dit te realiseren.

Als je de FPGA direct programmeerd en de configdone/ lijn komt niet hoog wil dit zeggen dat de chip geen goede configuratie ontvangen heeft of dat de data onderweg corrupt is. Er kan ook een hardware fout zijn indien R8 die 10 Kohm is niet goed zou verbonden worden wat weinig waarschijndelijk is maar mogelijk.
Indien je de EPCS4S18 wilt programmeren moet ook je instellingen in Quartus juist staan om de file aan te maken. Ik hoop dat dit automatisch juist gedaan werd zoniet moet je even kijken in:
In je hoofd project tab:
Assignments --> Device -->Device&PinOptions --> Configuration
Daar staat de configuratie device en die kan op auto of EPCS4 staan
en Generate compressed bitstreams moet aangekruist staan.
de Configuratie schema moet op Actieve Serial ( can use Configuration Device) staan.

Om de EPCS4 te programmeren moet je de .pof gebruiken.

Dit zijn een paar tips....want ik kan niet alles zien zonder jullie module.

Mocht je skype hebben kun je mij ook even opbellen "fotoopa"

Frans
Guest

Beste Frans,

Bedankt voor de tips, helaas brengen ze geen soelaas.
Ik heb de handleidingen van Altera doorgenomen ivm de configuratie.
Ik slaag er ook niet in om via de Active Serial Programming Mode de EPCS4 te programmeren. Ik krijg nl. als foutboodschap: "Current Programming hardware does not support Active Serial Programming mode."

Ik begin me af te vragen of het niets te maken heeft met mijn parallelle poort van mijn PC. Misschien dat die in meerder modi kan werken en niet alle signalen ondersteund worden?

Je moet nl. weten dat ik nog een printer heb die normaal op de parallelle poort aangesloten is. Ik heb die afgekoppeld en daarop de bijgeleverde kabel en hardware interface aangesloten.

Het is me ook opgevallen dat bij de poging tot rechtstreekse programmatie van de FPGA via JTAG het groene ledje nooit uitgaat.
Als ik het schema goed begrijp, dan gaat de groene LED enkel branden wanneer CONF_DONE hoog of in tri-state staat. Ik heb de groene LED nog nooit zien doven, dus de FPGA heeft de CONF_DONE nog nooit laag geschakeld (gebeurt normaal bij start programmatie).

Ik zoek verder, maar plaats dit op het forum, misschien doet het bij iemand een "Oh ja, dat ben ik ook als eens tegengekomen"-gevoel opkomen.

Greetz,
Jean-Luc
cham-e-leon

Geplaatst door:Cham-e-leon op 27-5-2006 12:44:49
Beste Frans,

Bedankt voor de tips, helaas brengen ze geen soelaas.
Ik heb de handleidingen van Altera doorgenomen ivm de configuratie.
Ik slaag er ook niet in om via de Active Serial Programming Mode de EPCS4 te programmeren. Ik krijg nl. als foutboodschap: "Current Programming hardware does not support Active Serial Programming mode."

Ik vermoed dat je probleem te maken heeft met de driver. Ik veronderstel dat je WinXP gebruikt. Vandaag had ik ook deze melding bij mijn toepassing maar de reden lag bij het uninstall uitvoeren van de oude versie Quartus 5.1 en die had meteen ook de bestaande Atera driver weggenomen. Dan maar de versie 6 eraf gegooid en opnieuw geinstalleerd en de driver zat er weer in.

Ik veronderstel ook dat je in de programmertool de juiste mode geselecteerd hebt en als hardware de byteblasterII ingebracht hebt. Dit zijn de meeste basis problemen die veel voorkomen. mijn printer ligt wel op de USB. Ik kan niet direct zeggen of er een conflikt kan ontstaan tussen printerdriver en byteblaster.

Via skype zou het natuurlijk gemakkelijker gaan om info uit te wissen.....

Frans

Guest

Postby nutson » Thu May 31, 2007 12:00 am

Het lukt mij evenmin de EPCS4 te programmeren via K5, fout melding: programming hardware does not support active serial etc. Verder functioneert de FPGA module (na omdraaien van de elco's) als beschreven, inclusief voorbeeeld 9.
nutson

Blijkbaar is er een probleem met jullie Jtag interface hardware die niet naar behoren werkt is actieve serial programming mode. Als ik mijn Origineele Byteblaster zonder hardware, gewoon los aan de printerpoort verbind krijg ik nergens jullie foutmelding. Als ik de Byteblaster afneem van de printerpoort en de programmer inschakel krijg ik een foutmelding:

Error: JTAG Server can't access selected programming hardware.

Als ik de Byteblaster verbind maar zonder aan de module te hangen krijg ik als fout melding:

Error: Can't recognize silicon ID for device 1

Wat normaal is.

ps: ik gebruik hier wel een origineele ByteblasterII.

Frans
Guest

Ik heb Quartus II gedeïnstalleerd en opnieuw geïnstalleerd.
Zelfde probleem.
Dan maar op zoek gegaan naar een manuele installatie-procedure voor de ByteBlaster driver: gevonden bij Altera
http://www.altera.com/literature/ug/ug_bbmv.pdf

Verloopt zoals het hoort, PC herstart, driver nagekeken. Alles lijkt OK.
Ook de Altera JTAG server vind ik terug als zijnde aktief (via Control Panel / Services)

By the way: de AutoDetect functie werkt naar behoren: geeft bijna onmiddellijk EP1C12 terug als device.

Al de rest werkt niet: noch in Active Serial, noch via JTAG.

Ik ga nu eens een andere PC proberen (heb nog een portable van het werk met parallelle poort, eens kijken hoe die zich gedraagt.

Keep U informed,

Jean-Luc
cham-e-leon

Geplaatst door:Cham-e-leon op 28-5-2006 12:33:01 By the way: de AutoDetect functie werkt naar behoren: geeft bijna onmiddellijk EP1C12 terug als device.
Al de rest werkt niet: noch in Active Serial, noch via JTAG.
Jean-Luc

In dit geval werkt je driver van de PC blijkbaar naar behoren want anders kun je de ID niet uitlezen. Ik vermoed dat de verdere oorzaak eerder in je board zal liggen.

Frans.

Guest

Ik ben er met de portable van mijn werk in geslaagd om via JTAG een programma (Example 1) op te laden naar de FPGA.
En dit met de 30 dagen evaluatie licentie.
Ik heb -denk ik- alle mij bekende instellingen van mijn thuis PC vergeleken met die van de PC van het werk.
Ik heb ook beiden nu op de evaluatie-licentie gezet.
Met de portable lukt de JTAG , de Active Serial Programming gaat ook niet (Current Programming hardware does not support ...)
Enfin, na 4 dagen sukkelen heb ik dan toch één ding aan de praat gekregen waardoor ik toch kan uitsluiten dat mijn FPGA board niet zou deugen: daar ligt het niet aan!

Het grote verschil tussen beide PCs: mijn thuis PC heeft WinXP HOME Edition én Service Pack2.
De PC van het werk WinXP Professional Service Pack 1.
Beide PCs draaien McAfee 9. De PC van thuis ZoneAlarm (maar die heb ik ook al eens afgezet net zoals de virusscan, om als mogelijke oorzaak uit te sluiten)

De bijgeleverde parallelle kabel is ook niet de oorzaak, die heb ik er ook al eens tussen uit gehaald en helemaal doorgemeten en dat gaf geen verschil.

Ik geef er even de brui aan , ben nu al een dag of 4 intensief aan het zoeken zonder definitieve oplossing.

Frans, mijn speciale dank aan jou : je hebt me heel hard proberen te helpen (helaas heb ik geen Skype !)

Paul (Goossens), jij bent de ontwerper van het hele verhaal: ik hoop op jouw input, want ik zie het even niet meer.

Jean-Luc
cham-e-leon

PreviousNext

Return to 2006-03 FPGA-module