FPGA unit

Discussies over FPGA-module en experimenteerbord

Postby Guest » Thu May 31, 2007 12:00 am

Hum .... het selecteren van de juiste hardware in de promprogrammer schijnt toch nogal eigenaardig te verlopen.

om je probleem even te simuleren heb ik:

Eerst:

alle program files weggenomen uit de lijst in de programmer.
alle hardware verwijderd uit de lijst hardware setup.

daarna:

Om nu alles opnieuw in te stellen moet ik volgende procedure doorlopen om de bytsblasterII te kunnen selecteren:

- plaats de programmer in JTAG mode
- druk de tab hardware setup
- druk de tab add hardware
- in de currently selected hardware selecteer ByteblasterMV or ByteblasterII en port LPT1 ( deze staat default juist)
- nu komt byteblasterII in de hardware lijst maar zit nog niet in de programmer. daarom volgende extra selectie:
- nogmaals de currently selected hardware aanklikken en nu ga je opnieuw ByteblasterII zien staan in de lijst. Deze selecteren in de lijst en het venster gewoon sluiten. Nu zal je in de programmer de ByteblasterII zien staan links boven als actieve hardware.
- plaats nu de mode in actieve serial programming en breng je te programmeren file in de lijst. Dit zal een .pof file zijn.
- kruis nu program/config als functie aan en programmeer je module.

Ik heb wel nog een artikel gevonden waar er problemen vermeld staan met bepaalde gemaakte byteblaster versie's. Wat dit waard is weet ik niet maar het gebruikte schema van elektuur zou indien dit waar is ook dergelijke problemen kunnen hebben. Ik geef het onder voorbehoud want ik gebruik hier een origineele ByteblasterII van Altera.

De link naar dat gevonden artiekel is:

http://www.ve1alq.com/downloads/pll/jtag.htm

Maar tracht eerst te zorgen dat je byteblasterII als hardware kunt selecteren in je programmer en hem in actieve serial programming kunt plaatsen met een .pof file.

Frans

Guest

Postby nutson » Thu May 31, 2007 12:00 am

Quartus 6 blijft de programmeer hardware hardnekkig als ByteblasterMV detecteren, geeft geen ander optie, en weigert active serial programming. Ik heb ook een Digilab 10K10 board met Byteblaster logica geprobeerd, maar die wordt ook als MV gedetecteerd. Wel wordt de EPCS4 chip herkend, of zit dat in de .pof file. Het blijft overigens merkwaardig, zoals Jean-Luc al opmerkte, dat zodra K5 aangesloten wordt, de tweekleuren LED op groen gaat.
nutson

Postby cham-e-leon » Thu May 31, 2007 12:00 am

Inderdaad,

Beste Frans, ik heb je procedure nauwkeurig gevolgd, maar ik krijg geen ByteBlasterII als optie te zien, wel MasterBlaster en EthernetBlaster.

Maar los daarvan, ben ik nu bijna heilig overtuigd dat de door Elektuur geleverde programmeer-interface (het kleine printje) gebouwd werd volgens de ByteBlasterMV specificaties en NIET volgens de ByteBlasterII specificaties. Bij nazicht van de documentatie lijkt dit er alleszins op.
Met die hardware kan je het -volgens mijn bescheiden mening- gewoonweg vergeten om Active Serial Programming aan de praat te krijgen!

Ik wacht nu echt op de Elektuur-mensen zélf om mij het tegendeel aan te tonen en te helpen van hoe dit in orde te krijgen.

Eén vraag nog Frans aan jou: behoort het tot de opties om een copij te bekomen van je directory met de ByteBlasterII drivers: ik kan ze nergens vinden noch downloaden.
Ik zit met de vraag of die driver verschillend is van die van ByteBlasterMV. Zodoende kan ik trachten Quartus6 wijs te maken dat er een ByteBlasterII interface aanhangt (bij instelling wordt dat toch niet nagekeken).

Groeten,

Jean-Luc
cham-e-leon

Jean-Luc,

Wat mij opvalt is dat ik nergens ByteBlasterMV kan selecteren terwijl jullie juist omgekeerd enkel MasterBlaster en EthernetBlaster te zien krijgen. Ik heb zo een vermoeden dat Quartus niet ziet dat er een LPT1 poort beschikbaar is zodat hij die optie niet weergeeft. Immers deze interface moet over de printerpoort lopen. Ik heb geen parrallel printer en daar zou ook wel verschil kunnen inzitten.

Afzonderlijke Quartus drivers heb ik niet direct, de driver wordt gewoon standaard geinstalleerd samen met Quartus. Het zou nu ook weer kunnen dat bij ontbreken van een LPT1 poort hij geen driver installerd en daarom dat je dan ook geen mogelijkheid heb om hem te selecteren.

Dit heeft helemaal niets te zien met de gebruikte elektuur hardware. Om de programmeer interface te selecteren hoeft er helemaal niets aan de printerpoort te liggen, zelfs geen byteblaster. Die selectie is daar volledig onafhangkelijk van. Je elektuurboard zal dus wel oké zijn en programmeerbaar mits de juiste drivers en instellingen.

Wel is het zo dat ik soms enkel byteblaster kan instellen als interface en geen byteblasterII. Dat begrijp ik nog niet maar in princiep is het verschil tussen byteblaster en byteblasterII enkel 5V of 3.3V versie. Funcktioneel zijn ze gelijk. Ik heb beiden in gebruik, eentje voor 3.3V hardware en eentje voor 5V hardware. Die 5V hardware maakt gebruik van andere eproms voor het vasthouden van het programma en staat op 5V.

Frans
Guest

Staat er in Apparaatbeheer onder poorten een LPT1 poort beschikbaar?

Guest

Postby nutson » Thu May 31, 2007 12:00 am

De byteblaster driver software in Quartus 6 zit in de map altera/quartus60/drivers/win2000, installeert een device "byteblaster" onder "sound. video en game controllers" met als driver files pgdhdlc.sys (versie 4.0) in windows/sys32/driver, en pgdhdlc.dll (versie 3.51) in windows/system32.

nutson

Hallo Wouter,

In onze cursus hebben we het programmeren van het configuratiegeheugen (IC6) nog niet behandeld. Ik zal wel alvast verklappen hoe het moet. Afgelopen weekend hebben meerdere mensen zich over dit probleem gebogen, volgens de berichten hier op het forum.

Om de diverse onderwerpen toch ietwat te splitsen maak ik een nieuw onderwerp aan op het forum (onder FPGA) waar ik zal proberen kort maar krachtig uit te leggen hoe je dit doet met de elektuur-hardware.

Groeten,
Paul
Guest

Ik heb uiteindelijk gevonden wat het probleem was: de bijgeleverde printer-kabel deugt niet (ondanks mijn eerdere melding dat dat niet het probleem was.)
Na bijna 6 dagen zoeken moet ik tot de vaststelling komen dat bij de hardware, die ca. 410 EUR kost een kabel geleverd wordt die niet officieel IEEE 1284-compliant is, als dat wel zo is dan stond het er op!
Op volgende URL heb ik deze waarschuwing gevonden, die er mij toe bewogen heeft om de kabel er nog eens tussenuit te halen:
http://www.lvr.com/jansfaq.htm

De ene parallelle poort is ook de andere niet: bij mijn DELL portable van het werk gaf de kabel geen probleem (en zo had ik die dus ook getest), bij mijn Packard Bell PC was de kabel er te veel aan, had ik niet getest, want is een mini-tower die onderin een kast staat en dus moeilijker toegankelijk. Ik had dit natuurlijk ook -onterecht- als oorzaak uitgesloten omdat de AutoDetect binnen QuartusII werkte, maar die maakt blijkbaar niet van alle benodigde signalen gebruik of zat op de rand van de tolerantie!

Enfin, ik hoop dat de oplossing ook nog voor anderen van pas kan komen.
Ik kan me nu eindelijk gaan concentreren op de experimenteerprint zelf.

Groeten,

Jean-Luc
cham-e-leon

Geplaatst door:Cham-e-leon op 30-5-2006 10:04:12 Mijn parallelle poort stond geconfigureerd in de mode ECP (Enhanced Capabilities Port), net zoals mijn portable van het werk waarmee de JTAG volledig werkt.

Ik heb dan nu een volledige deïnstallatie gedaan van Qaurtus II, ByteBlaster en JTAG server en ben zelfs alle sporen via REGEDIT van alle drie gaan opzoeken en verwijderen.

Jean-Luc,

De ECP mode zou de juiste moeten zijn.
Als je Quartus gewoon deinstalleerd worden normaal ook je Quartus drivers eruitgehaald. Zo heb ik het al verschillende keren ondervonden.

Als je Quartus 6.0 gewoon installeerd moet je op het einde zien dat hij de drivers ook installerd, dat vermeld hij bij de installatie. Daarna zou het moeten werken.

Ik heb de laatste versie Quartus gedownload van de Altera web. Als je een licentie had van een voorgaande versie wordt die automatisch overgenomen.

Frans

Guest

Beste Paul,

Bedankt voor je reaktie. Ik heb zeker niet te klagen van de goede werking van dit forum en de ideeën die worden geuit om elkaar te helpen.

Ik ben gisteren weer de hle avond bezig geweest met het nakijken van de mogelijke instellingen van de parallelle poort.
Ik heb daar toch ook weer wat bijgeleerd. Je kan de parallelle poort in verschillende modi configureren, afhankelijk van je PC kan dit via stuurprogramma's, in mijn geval via de BIOS.
Mijn parallelle poort stond geconfigureerd in de mode ECP (Enhanced Capabilities Port), net zoals mijn portable van het werk waarmee de JTAG volledig werkt.

Ik heb dan de volgende modi geprobeerd:
SPP: Standard Port
EPP: Extended Parallel Port
én dan ECP + EPP.
Ik heb dit wél gedaan zonder herinstallatie van de drivers of Quartus II.

Helaas: in de EPP modus ging niets meer.
In de SPP, ECP en ECP + EPP modus werkt de AutoDetect button in Quartus II onmiddellijk maar het opladen van welk project dan ook via JTAG lukt niet, telkemale: Error: CONF_DONE pin failed to go high in device 1

Ik heb dan nu een volledige deïnstallatie gedaan van Qaurtus II, ByteBlaster en JTAG server en ben zelfs alle sporen via REGEDIT van alle drie gaan opzoeken en verwijderen.
Ook heb ik een volledige deinstallatie van printer-software gedaan, zodanig dat de parallelle poort helemaal gen afhankelijkheden meer heeft.
Vanavond probeer ik nog eens een volledige installatie van QuartusII from scratch.

Als dat niet lukt, dan ga ik kijken of ik geen parallelle poort via PCI-kaart op de kop kan tikken voor een prijsje.
Dan disable ik de on-board parallelle poort, installeer de aparte parallelle poort en dan opnieuw ....

Groeten,
Jean-Luc
cham-e-leon

PreviousNext

Return to 2006-03 FPGA-module