FPGA unit

Discussies over FPGA-module en experimenteerbord

Postby Guest » Thu May 31, 2007 12:00 am

Ik denk dat Paul straks wel de juiste oplossing zal geven.

Als ik hier de voorbeelden compileer heb ik in ieder geval geen enkel probleem om de programmer te selecteren.

Ik heb ook oefening 7 eens herschreven in grafische mode, dus zonder VHDL omdat ik dit beter gewoon ben. Compilatie is dan wel een stuk sneller en heeft minder elementen nodig.

We zien straks wel de oplossing van Paul.

Frans.
Guest

Beste Jean-Luc,

Ik kan me voorstellen dat er wellicht bij de installatie iets (wat weet ik ook niet) is misgegaan. Misschien is het een goed idee om de software te deïnstalleren. Vergeet niet ook te checken of de JTAG-driver is ge-deïnstalleerd. Wellicht kan je ook even controleren of je parallele poort juist is geconfigureerd.

Als je dan de software opnieuw installeerd zal hij de driver ook weer opnieuw installeren. Zorg ervoor dat je tijdens de installatie administrator rechten hebt onder Windows XP.

Hoogstwaarschijnlijk gaat alles nu wel goed. Dat heeft Windows (XP) wel vaker is mijn ervaring. Mochten andere mensen bovenstaand probleem bekend voorkomen, meld dan a.u.b. jouw oplossing.

Groeten,
Paul
Guest

Postby cham-e-leon » Thu May 31, 2007 12:00 am

Beste Paul,

Bedankt voor je reaktie. Ik heb zeker niet te klagen van de goede werking van dit forum en de ideeën die worden geuit om elkaar te helpen.

Ik ben gisteren weer de hle avond bezig geweest met het nakijken van de mogelijke instellingen van de parallelle poort.
Ik heb daar toch ook weer wat bijgeleerd. Je kan de parallelle poort in verschillende modi configureren, afhankelijk van je PC kan dit via stuurprogramma's, in mijn geval via de BIOS.
Mijn parallelle poort stond geconfigureerd in de mode ECP (Enhanced Capabilities Port), net zoals mijn portable van het werk waarmee de JTAG volledig werkt.

Ik heb dan de volgende modi geprobeerd:
SPP: Standard Port
EPP: Extended Parallel Port
én dan ECP + EPP.
Ik heb dit wél gedaan zonder herinstallatie van de drivers of Quartus II.

Helaas: in de EPP modus ging niets meer.
In de SPP, ECP en ECP + EPP modus werkt de AutoDetect button in Quartus II onmiddellijk maar het opladen van welk project dan ook via JTAG lukt niet, telkemale: Error: CONF_DONE pin failed to go high in device 1

Ik heb dan nu een volledige deïnstallatie gedaan van Qaurtus II, ByteBlaster en JTAG server en ben zelfs alle sporen via REGEDIT van alle drie gaan opzoeken en verwijderen.
Ook heb ik een volledige deinstallatie van printer-software gedaan, zodanig dat de parallelle poort helemaal gen afhankelijkheden meer heeft.
Vanavond probeer ik nog eens een volledige installatie van QuartusII from scratch.

Als dat niet lukt, dan ga ik kijken of ik geen parallelle poort via PCI-kaart op de kop kan tikken voor een prijsje.
Dan disable ik de on-board parallelle poort, installeer de aparte parallelle poort en dan opnieuw ....

Groeten,
Jean-Luc
cham-e-leon

Geplaatst door:Cham-e-leon op 30-5-2006 10:04:12 Mijn parallelle poort stond geconfigureerd in de mode ECP (Enhanced Capabilities Port), net zoals mijn portable van het werk waarmee de JTAG volledig werkt.

Ik heb dan nu een volledige deïnstallatie gedaan van Qaurtus II, ByteBlaster en JTAG server en ben zelfs alle sporen via REGEDIT van alle drie gaan opzoeken en verwijderen.

Jean-Luc,

De ECP mode zou de juiste moeten zijn.
Als je Quartus gewoon deinstalleerd worden normaal ook je Quartus drivers eruitgehaald. Zo heb ik het al verschillende keren ondervonden.

Als je Quartus 6.0 gewoon installeerd moet je op het einde zien dat hij de drivers ook installerd, dat vermeld hij bij de installatie. Daarna zou het moeten werken.

Ik heb de laatste versie Quartus gedownload van de Altera web. Als je een licentie had van een voorgaande versie wordt die automatisch overgenomen.

Frans

Guest

Ik heb uiteindelijk gevonden wat het probleem was: de bijgeleverde printer-kabel deugt niet (ondanks mijn eerdere melding dat dat niet het probleem was.)
Na bijna 6 dagen zoeken moet ik tot de vaststelling komen dat bij de hardware, die ca. 410 EUR kost een kabel geleverd wordt die niet officieel IEEE 1284-compliant is, als dat wel zo is dan stond het er op!
Op volgende URL heb ik deze waarschuwing gevonden, die er mij toe bewogen heeft om de kabel er nog eens tussenuit te halen:
http://www.lvr.com/jansfaq.htm

De ene parallelle poort is ook de andere niet: bij mijn DELL portable van het werk gaf de kabel geen probleem (en zo had ik die dus ook getest), bij mijn Packard Bell PC was de kabel er te veel aan, had ik niet getest, want is een mini-tower die onderin een kast staat en dus moeilijker toegankelijk. Ik had dit natuurlijk ook -onterecht- als oorzaak uitgesloten omdat de AutoDetect binnen QuartusII werkte, maar die maakt blijkbaar niet van alle benodigde signalen gebruik of zat op de rand van de tolerantie!

Enfin, ik hoop dat de oplossing ook nog voor anderen van pas kan komen.
Ik kan me nu eindelijk gaan concentreren op de experimenteerprint zelf.

Groeten,

Jean-Luc
cham-e-leon

Blij te horen dat het nu moet werken.
Veel succes met jeverdere proeven.

Frans.
Guest

Beste Frans,

Nogmaals dank voor al je hulp en challenges; ze hebben me geholpen om te volharden om tot een oplossing te komen.
By the way, ik heb je web-site gezien en je foto-grafie. Best knap en zéér creatief

Groeten,

Jean-Luc
cham-e-leon

Geplaatst door:Cham-e-leon op 31-5-2006 9:26:56 By the way, ik heb je web-site gezien en je foto-grafie. Best knap en zéér creatief

Dit is deels te danken aan de cyclone chip. Vliegende beestjes zijn opgenomen met een EP1C6T144 cyclone chip.
High-speed fotos waren nog met de EPM7192 chip.

Wat ik op de elektuurboard mis zijn enkele directe I/O gebufferde lijnen met vb een transistor uitgang open collector. Daarmee kun je veilig maar vooral heel snel iets sturen. Een I2C I/O type zou voor mijn toepassingen veel te traag verlopen tussen sturen en uitvoeren. De display daarentegen vind ik wel een goede oplossing via I2C lijnen alsook de A/D convertors. Die hebben voldoende tijd.
Daar ik nu ook laserpointers moet sturen ( ze zijn gepulst en worden soms gemultiplexed meerdere lasers op 1 ontvangdiode) zijn ook dergelijke uitgangen niet altijd haalbaar via I2C. Nu is de pulsbreedte 12 usec en de cyclus 32 usec. Zo ook heb ik meer directe ingangen zodat photodiodes ( via een ingebouwde open collector transistor) ook gemakkelijk aan de cyclone kunnen verbonden worden. Ook hier zijn weer ingangs signalen in de orde van enkele usec bruikbaar.

Met laserpointers en photodiodes zijn heel mooie toepassingen mogelijk van allerlei detektie's, tellen, meten van snelheden bij gebruik van 2 opgestelde lasers op een vaste afstand enz. En laserpointers zijn goedkoop. Voor tragere bewegingen kan het ook via de I2C I/O types, maar voor toepassingen zoals foto's nemen van een loodje die uit mijn luchtkarabijn komt ( 150 m/sec) is I2C te traag. Ik had daarvoor ook een 20mA current loop op zitten alsook een kleine audio detector die vooral gebruikt werd bij het fotograferen van ballons die openknallen.

Oef, ... dit was even off topic, maar enkele tips zijn soms wel bruikbaar.

En, nooit opgeven, dat heeft al heel veel tot goede resultaten geleid.

Frans.
'
Guest

Postby sparky51 » Thu May 31, 2007 12:00 am

Ik heb nog steeds de volgende fout bij het programmeren:

Error: CONF_DONE pin failed to go high in device 1

Er is hier al veel over geschreven maar ik heb mijn probleem er niet mee kunnen oplossen.
Ik heb diverse kabels zonder resultaat geprobeerd.

Maar wat vreemd is, als ik het blijf proberen dan lukt het programmeren na zo’n 8 keer opeens wel.
Het programmeren blijft daarna goed werken totdat ik de spanning van het board haal, dan begint het verhaal weer opnieuw.

Ik heb het op een andere PC geprobeerd en daar heb ik dit probleem niet.
Het moet dus iets met deze PC, de PC die ik er voor wil gebruiken, zijn.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?

Hans.
sparky51

Hans,

Ik heb uiteindelijk de volgende oplossing gehanteerd:
Plaats de Parallel poort connector rechtsreeks op de parallelle uitgang van je PC, dus zonder kabel ertussen. Bij mij was en is het nog steeds de enige manier om je foutmelding te vermijden en je FPGA unit te kunnen programmeren.
Praktische tip: ik heb de schroefjes aan de connector van de interface printplaat er moeten uithalen om deze rechtstreeks op de parallelle poort te kunnen aansluiten, het schielding plaatje in de vorm van de connector valt er dan vanaf, maar die plaats je er dan gewoon manueel tussen.

Misschien is dit voor jou geen haalbare oplossing op lange termijn (kabel te kort of moeilijk hanteerbaar, maar tenminste kan je dan een aantal oorzaken van je probleem uitsluiten. Je zal wel gelezen hebben welke dingen ik allemaal afgelopen ben vooraleer tot deze oorzaak van het probleem te komen.

Succes,
Jean-Luc
cham-e-leon

PreviousNext

Return to 2006-03 FPGA-module