FPGA unit

Discussies over FPGA-module en experimenteerbord

Postby jhulsbergen » Thu May 31, 2007 12:00 am

Wie weet waarom er zo'n lange levertijd op de FPGA unit en Expiriment board zit. ze zouden eerst in weer 13 14 uitgeleverd worden en nu is dat alweer verschoven naar week 18, dan zijn er al bijna 4 elektuurs verschenen met de fpga cursus erin,

Ik zit er met smart op te wachten.
jhulsbergen

Postby Guest » Thu May 31, 2007 12:00 am

Hallo,

De levertijd is wat verschoven i.v.m. langere levertijden van enkele componenten. We hebben flinke moeite moeten doen om ervoor te zorgen dat we in week 18 kunnen gaan uitleveren, maar nog eerder bleek helaas een onhaalbare zaak.

Tegen de tijd dat we gaan uitleveren zijn al 2 afleveringen van de FPGA-cursus verschenen.

In de tussentijd kan je wel al de software downloaden en in de software alvast wat experimenteren. In de help-functie van Quartus kan je ook vinden hoe je een ontwerp kunt simuleren zonder daadwerkelijk een FPGA te gebruiken. Dit is ook heel erg leerzaam.

Groeten,
Paul
Guest

Postby h.verbeek1 » Thu May 31, 2007 12:00 am

Zit je met smart te wachten om (als niet lid) € 469 uit te geven!!!

Ik heb echt interesse om te leren hoe een fpga te programmeren maar dit is wel een hele dure grap zo.

Ik vroeg mij ook af wat je moet doen als je een fpga wil toepassen in een zelfgemaakte schakeling. Zo te zien is dit project van Elektuur alleen maar om het te leren je kan er niet even een fpga op programmeren en die er vervolgens weer uithalen om hem te vervangen door een andere. De fpga zit er nu vast opgeslodeerd volgens mij. Wil je hierna je eigen fpga op een zelf gemaakte schakeling toepassen dan moet je denk ik weer wat anders kopen, of heb ik het mis?

h.verbeek1

Volgens mij is het veel goedkoper om zoiets als dit te kopen zie:

http://www.burched.biz/b5x300.html

Slechts 188 euro.
h.verbeek1

Postby Guest » Thu May 31, 2007 12:00 am

Hallo,

In ons ontwerp is rekening gehouden met de mogelijheid dat mensen de FPGA ook voor eigen doeleinden willen inzetten. Vandaar dat we het geheel op 2 printplaten leveren. De FPGA-unit (de print met de FPGA erop) is voorzien van een eigen voeding, configuratie-flash, wat snel RAM-geheugen en een extra FLASH-geheugen. Deze peripherie is vaak gewenst bij een FPGA-ontwerp. De belangrijke signalen plus 80(!) I/O aansluitingen van de FPGA zijn via connectoren bereikbaar.

Daarnaast hebben we een 2e printplaat gemaakt, de FPGA experimenteerprint, waarop diverse verschillende I/O-mgelijkheden zijn ondergebracht. De aansluitingen zijn ieder verbonden met I/O-aansluitingen van de FPGA-unit. Hierdoor kunnen de mensen experimenteren met de verschillende I/O-functies van deze print.

De FPGA-unit zullen we in een aantal toekomstige projekten inzetten, waarbij de unit zal zorgen voor de intelligentie. De mensen die een FPGA-unit kopen kunnen deze dus nog vaker in elektuurschakelingen inzetten.

De FPGA-module bij Burched bevat een stuk minder functionaliteit. Zo is er niet voorzien in extra geheugen, extra flash, etc. Ook vind ik bij dit ontwerp nergens een configuratiegeheugen. Dit houdt in dat deze FPGA *niet* stand-alone kan werken. Onze FPGA-unit (249 Euro voor abonnee's, 299 Euro voor niet-abonnee's) heeft dus duidelijk meer te bieden dan het alternatief van Burched.

Uiteraard moet iedereen voor zichzelf uitmaken welk systeem hij koopt, zolang je maar de verschillen in de gaten houdt en niet uiteindelijk duurder uitbent doordat je diverse extra's moet kopen (cq. zelf maken).

Groeten,
Paul
Guest

Hallo Paul,

Je antwoord is duidelijk en als je naar de punten kijkt die jij noemt is het duidelijk dat de prijs van de Elektuur fpga unit zonder het experimenteerboard dan niet echt duurder is. Ik zag ook dat een wat completere opzet op de burched site met uitbreidingen al een stuk duurder is dan het eerder door mij genoemde bedrag. Overigens zitten ze ook nog in Australie en als je pech hebt kan je aan de douane ook nog btw afdragen en dan is het prijsvoordeel al snel verdwenen. Dit nog afgezien van de verzendkosten.

Ik denk er nu serieus over om te kiezen voor jullie fpga unit maar vraag mij tegelijk wel af of er voldoende belangstelling zal zijn om er ook nog toekomstige projecten voor te publiceren in de Elektuur. Bij welke afname is het voor Elektuur interresant om er over te blijven publiceren? De prijs is natuurlijk wel een klein probleem. Voordat je dat uit gaat geven moet je wel heel zeker weten dat je er wat mee gaat doen.

Als ik kijk naar dit forum hebben zich nog weinig mensen gemeld met interesse. Als er meer geinterreseerden zijn laat je dan hier horen, nu lijkt het net alsof niemand aan de fpga unit wil beginnen.

Bedankt voor je informatie,

Henk
h.verbeek1

Postby vdhamer » Thu May 31, 2007 12:00 am

> Als er meer geinterreseerden zijn laat je dan hier horen, nu lijkt het net alsof niemand aan de fpga unit wil beginnen.

50% kans dat ik beide borden bestel.

Naast de bekende voordelen (verzorgde HW en SW, diverse mogelijkheden)
zie ik als minpuntjes:
- prijs (kan er een XBox 360 voor kopen)
- nuttige applicatie van experimenteersysteem als je uitgeleerd bent (?)
- vereist parallele poort (lastig bij een laptop)

Peter
vdhamer

Postby sparky51 » Thu May 31, 2007 12:00 am

Geplaatst door:verbeek op 20-4-2006 19:05:54
Als ik kijk naar dit forum hebben zich nog weinig mensen gemeld met interesse. Als er meer geinterreseerden zijn laat je dan hier horen, nu lijkt het net alsof niemand aan de fpga unit wil beginnen.

Ik twijfel al sinds de publicatie of ik er ook aan ga beginnen.
Ik vind het wel heel erg interessant.
Maar die prijs....
Maar toch meer dan 50% kans dat ik er voor zwicht

Hans.
sparky51

Postby vdhamer » Thu May 31, 2007 12:00 am

Zoals bekend heeft Elektuur een Brits, Duitse en Franse zusterblad. Op de Britse en Duitse site staat een bericht dat de oorspronkelijke prijs (die daar ooit vermeld was) bij het begin van de serie verlaagd werd omdat men onderdelen in grotere aantallen kon inkopen. Dit betekent m.i. overigens geen verlaging van de prijs in Nederland (de "oude" prijs is hier kennelijk nooit vermeld). Maar betekent wel dat de belangstelling meeviel vergeleken met wat Elektuur verwachtte. Dit is mogelijk goed nieuws voor degenen die op vervolgprojekten hopen.

"Because the number of orders received already exceeds our expectations, we decided to purchase in larger volumes. The resultant discount offered by our suppliers is one we would like to share with you." op de Britse site
(gedateerd 10/03/2006 11:55:27).

Peter
vdhamer

Postby aertsl » Thu May 31, 2007 12:00 am

Hallo,

ben aan het overwegen om het te kopen. Vooral heel gemakkelijk als je ingewikkelde schakelingen wil maken. Bovendien is de software gratis en zitten er geen beperkingen op (Simulator, VHDL-editor,...). In tegenstelling tot de meeste programma's om microcontrollers te programmeren.

Ik weet niet hoe ver elektuur gaat gaan met de FPGA-cursus (Finit state Machines, Testbenches,...).

Groeten
aertsl

Next

Return to 2006-03 FPGA-module