defect na programmeren

Discussies over R8C-module en experimenteerbord

Postby joepverpalen » Thu May 31, 2007 12:00 am

Ik ben al een tijdje bezig met de R8C controller. Dit is mijn eerste controller waar ik mee werk. Vooral de artikelen uit de elektuur hebben er voor gezorgt dat ik voor deze controller gekozen heb.

Ik moet zeggen dat de eerste controller binnen no-time aan de praat had, wat erg veel belovend leek. Echter na een aantal keren (stuk of 3 tot 7) programeren ging de controller kapot. Ondertussen ben ik ruim 6 controllers verder, en nog gaan ze steeds kapot na (of tijdens) het programmeren.

En die keren dat ik wel kan programmeren, lukt het me niet om de juiste (mot) file te programmeren. Wanneer ik een nieuwe bouw in de embedded workshop, lukt het me niet om deze met de flash toolkit te programmeren.

Hebben meer mensen deze problemen?

Of zijn er mensen juist erg tevreden?
joepverpalen

Postby stafvg » Thu May 31, 2007 12:00 am

Dit lijkt me een dure grap te worden. Ik wilde met deze controller gaan experimenteren maar ga toch even wachten met bestellen als ik dit hoor. Maar het lijkt me eerder dat er ergens toch iets niet in orde is met je print, één of ander onderdeel dat defect is geraakt of zo ?
Ik ben benieuwd.

staf
stafvg

Ja klopt, het begint een dure grap te worden. Vandaar dat ik benieuwd ben of andere er ook last van hebben. Opzich zie ik de controller wel zitten, en ook het programmeren in C, vandaar dat ik niet te snel op wil geven.

Inderdaad, de eerste keer had ik een MAX232 gebruikt om te programmeren, en die was ook overleden. Daarna heb ik een omzetter gebouwd met transistoren. Die doet het nog steeds.

Ik begin het vermoeden te krijgen dat de problemen ontstaan omdat mijn PC niet geaard is, en op deze wijze ESD achtige problemen krijg wanneer ik de programmeer plug erop steek.

joepverpalen

Postby stafvg » Thu May 31, 2007 12:00 am

Oei,

steeds je PC aarden ! Ik heb ooit een artikel gelezen hierover, ik denk zelfs ooit in Elektuur en die voedingen niet aarden is vragen om problemen.
Zelf hadden we ooit problemen met een PC, bij het verwisselen van het scherm kreeg ik een flinke tik, bleek er een potentiaal verschil tussen massa van scherm en massa vnn PC van ongeveer 100 V ! Bleek slechte aarding de oorzaak te zijn. Dus ....

groeten,

staf
stafvg

Postby sparky51 » Thu May 31, 2007 12:00 am

Ik heb geen enkel probleem met deze controller.
Hij zal nu zon 30x geprogrammeerd zijn.

Inderdaad raakt veel randapparatuur defect bij het aansluiten of ontkoppelen aan een niet geaarde pc.

Door het netontstoringsfilter in de pc voeding staat er 110V op de massa van de pc als deze niet geaard is.

Hans
sparky51

Postby schueler » Thu May 31, 2007 12:00 am

hi,

Dat zou je ook eens kunnen proberen...
Mijn RC8 wilde na de eerste keer al niet meer geprogrammeerd worden. Het werd wel herkend door het flashprogramma.
Als dat zo is dan is er zeker nog hoop (ook voor de eerdere chips die je als "kapot" bestempeld hebt.)

Ik gebruik trouwens ook een MAX232. PC is wel geaard maar mijn opstelling niet. Dat is een standaard 9V DC adapter.
De meeste MAX devices kunnen zonder problemen ESD weerstaan.

- Start FDT ( NIET de basic
- Maak een dummy project "test" aan.
- Device -> Connect to Device
- Erase FLASH Blocks
- Select All
- Erase
(Alle USER data is nu weg.)
- Device -> Disconnect

Nu kun je dit programma verlaten en op de "oude" manier je RC8 programmeren met een nieuw programmatje.

Ik hoop dat ik hiermee veel mensen geholpen heb met hun RC8 programmeer problemen....

P.S.: Joop, kun je laten weten of dit misschien geholpen heeft?

Ben Schueler
schueler

Ik kan inderdaad aan aantal devices nog steeds programmeren, maar het programma loopt niet. Ik zal eens proberen om ze te erasen. Bedankt voor de tip. Of het gelukt is laat ik nog horen.

Verder, pc aarden is ook geen slecht idee, daar was ik mezelf al van bewust, maar dan moet ik draden naar de meterkast erbij gaan trekken (op mijn studenten kamer met alle ellende die daarbij komt kijken.....)

Ik had ook een aparte programmeer stekker gemaakt met daarin de max232, zodat ik die niet op ider ontwerp hoef te gebruiken. Ik sluit die stekker dan rechtstreeks op de controller aan (met wat weerstanden in serie). Mogelije ESD achtige pieken komen dan rechtstreeks op de controller uit, en niet bij de max232. Ik zal dat ook eens anders proberen.

Nog een vraagje: Wanneer je je project gebouwd hebt (build all in workshop), moet je workshop nog afsluiten ofzo voordat je de mot file in FDT kunt gebruiken? Je moet hem hier wel opnieuw openen denk ik. Dit heb ik ook nog niet helemaal onder de knie....

In ieder geval bedankt voor de nuttige info. Ik ga erweer mee aan de slag, en laat snel horen of het gelukt is.

mvg, Joep
joepverpalen

Nou, het is me gelukt. Het werkt als een speer. Door het erasen heb ik 4 controllers uit de prullenbak kunnen vissen, en met succes opnieuw kunnen programmeren. Conclusie: ze waren niet kapot.

Ook mijn andere vraag is beantwoord. Wanneer ik de data eerst erase, programmeerd hierna de controller ook de versie die ik verwacht.

Kortom ik ben weer helemaal uit de brand geholpen. Thanks!!!

mvg Joep
joepverpalen

Postby schueler » Thu May 31, 2007 12:00 am

Joep,

Ben blij voor je dat je controllers niet kapot zijn....

Alleen jammer dat je er zoveel gekocht hebt...

Misschien dat elektuur dit in het juni nummer van hun kan vermelden dat dit een oplossing kan zijn voor diegene die denken dat hun controller niet meer te programmeren is. De truc om de controller 1 minuut (of langer) spanningsloos te houden om de bootloader te resetten werkt niet altijd. In mijn geval zelf helemaal niet. Zo doende bedacht ik maar eens de hele controller te wissen via de normale versie van FDT. Dit werkt gelukkig altijd!!!

Iedereen veel programmeer plezier gewenst voor de RC8 wedstrijd!!!

Ben Schueler
schueler

Postby sparky51 » Thu May 31, 2007 12:00 am

Geplaatst door:Schueler op 16-4-2006 9:22:15
- Start FDT ( NIET de basic
- Maak een dummy project "test" aan.
- Device -> Connect to Device
- Erase FLASH Blocks
- Select All
- Erase
(Alle USER data is nu weg.)
- Device -> Disconnect