Waar is m'n DATAROM

Discussies over R8C-module en experimenteerbord

Postby dick » Fri Dec 12, 2008 12:00 am

Omdat het DATAROM (vanaf 2000H) veel vaker schijnt te kunnen worden hergebruikt dan het USERROM(vanaf C000H) leek het me wel handig hier stukjes testprog te plaatsen en USERROM uit te rusten met heel simpel operatingsysteempje.
Op dit moment bestaat dit OSje uit een simpel progje waarmee ik de inhoud van het alle geheugen via UART1 naar de PC kan sturen.
Het volgend stukje ASM zou 'TEST' in locatie 2000H moten zetten:

.sectionmydata,ROMDATA
.org02000h

.byte 'T'
.byte 'E'
.byte 'S'
.byte 'T'

.end

Na enig aandringen wilde FDT dit dan wel doen (van 2000h tot 20FFh) maar het resultaat was wat minder.
In alle 65536 bytes was, na de dump van mijn eigen progje niks te vinden dat op TEST leek. Wel was de 2K vanaf 2000h gevuld met 04h, nou niet bepaal ge-erased flashmem. Een upload van FDT liet wel 2k FFh zien. (?)
maar dus geen 'TEST'. In deze dumpfile de eerste 4 chars zelf verander in 'TEST', het ding opgenomen in het project als een .mot file (leek bar veel de mijne uit bovenstaande ASM) en deze geupload.
Een nieuwe dump met mijn eigen progje leverde een verrassend resultaat op: 'TEST' stond op adres 0700h en vanaf hier tot 07FFh stond op FFh. (pseudo ROM(?)).
Natuurlijk werkt dit niet, keer stroom aan en uit, en weg is m'n DATA.
Iemand enige notie van hoe dit nou zit?
Ik zou zelf wel de programmering van het FLASH willen doen, desnoods via wat heet 'Standard CPU-rewrite-mode', maar van de te nemen akties begrijp ik geen moer, hoe en waar schrijf je dan de 'Software commands' van tabel 17.4.
Ook hier misschien iemand die er wat meer vanaf weet?
BvD Dick
dick

Postby dick » Sun Dec 14, 2008 12:00 am

Heb het antwoord op mijn eigen vraag gevonden en wel in het boek vanBurkhard Kaina.
In het kader van de ontwerpwedstrijd bij het ontwerp Spraakanalyse door Frank Schiller. (Flash.c)
Hoe eenvoudig kan het wezen, maar ik geef toe, zelf had ik het nooit kunnen vinden.

Dick
dick

Postby schueler » Thu Dec 18, 2008 12:00 am

Heb je toevallig ook een link naar de source code, als deze toevallig ook op internet staat? Dan kunnen andere mensen die dit ook willen proberen of gebruiken het wiel niet opnieuw uit te vinden... Als ze het boek niet hebben bedoel ik dan .

Als de code vrij gegeven is zou je het eventueel erbij kunnen voegen als attachment.

Ben
schueler

Postby dick » Wed Dec 24, 2008 12:00 am

Ben

De source, flash.c, staat op de CD van Elector, in de folder:
r8c_contest/speechanalyser/speechanalyser.
Ik neem aan dat je, net als de overig forumleden deze cd hebt. Op internet heb ik het niet gevonden, en het er zelf opzetten is misschien, ivm copyright, niet zo'n goed idee.
De essenties zijn overigens:
Schrijfbeveilging in prcr opheffen.
Spelen met de diverse bitjes uit de fm-serie registers.
De clue (van het wissen) bestaat er dan uit de je de 'instructies' naar het eerste adres van het te wissen blok, dus 0x2000 of 0x2800 schrift.
Dus volgens de hardware manual, eerst 0x20, en dan, naar het zelfde adres dus, 0xD0.

Dick
dick

Return to 2006-01 t/m 05 R8C