Combi C-meter (ander probleem ?)

FAQ en discussie

Postby stafvg » Thu May 31, 2007 12:00 am

Blijkbaar nog geen reactie van Elektuur maar toch lezen ze het forum (zie andere problemen), waarom ze hier nu niet op reageren. Ik ga eens een mail sturen, want ik ben van mening dat, als je iets verkoopt als kit, je hiervan mag verwachten dat dit hier werkt.
Ik had vooraf al een kastje gekocht (best een goed kastje en dus ook 'aardige' prijs, de gaten zijn al geboord dus hoop ik zeker dit ding werkende te krijgen.
Trouwens, diegene die het als kit hebben gekocht, hoe hebben jullie het display verbonden met de print ? Via de flatkabel of via de header. Ik via de header, maar dan ik geen contrast regelen want potmeter staat onder display, maar persoonlijk vind ik het vrij slordig dat het display dan ook verschoven is tov van de print zodat deftig inbouwen zeer moeilijk is.

Groeten

Staf
stafvg

Postby rdebruijn » Thu May 31, 2007 12:00 am

Hallo,

Ik zie op het forum dat ik niet de enige was die problemen had met de Combi-C-meter.
En zo als je misschien al weet heb ik de oplossing.
Die gene die een pic-programmer heeft, kan ik eventueel het gewijzigde programma per e-mail toezenden.

Als je belangstelling hebt, moet je maar je e-mail adres achter laten op dit forum.

Groeten,
Ronald
rdebruijn

Postby wvroemen » Thu May 31, 2007 12:00 am

Staf,Ronald,
Ik heb geen pic-programmer,dus zal Elektuur me deze dienst moeten bewijzen.
Wat de plaatsing van deLCD-print betreft:ik heb het daar telefonisch
met Paul Gooossens over gehad:hij adviseerde om maar wat van de LCD-print af te vijlen.De centrering was blijkbaar niet zo belangrijk.Een ander mogelijkheid was met bandkabel te werken.Ik heb het zo opgelost:
De bandkabel aan de onderzijde van de print solderen.Connector aan de componentzijde laten zitten. Op de LCD-print een haakse male-haeder aan
de bovenzijde monteren en aan de bandkabel een rechte female-haeder.Dan heb je wat meer speelruimte.
Ik vermoed dat Paul Goossens,die volgens mij dit item in zij portefuil-le heeft, om een of andere reden niet aanwezig is geweest.Ik hoop dat hij weer gauw present is.
Groeten,Wim.
wvroemen

Postby elektrol » Thu May 31, 2007 12:00 am

Zelfde ESR probleem hier. Ook een compleet kitje bij Elektuur besteld en ook bij mij werkt de capaciteitsmeting goed en kan de ESR meter met een 10 ohm weerstand goed afgeregeld worden. Bij het meten aan een condensator verschijnen er echter alleen langzaam knipperend twee maal 3 streepjes op het display onder de tekst esr en DC ohm.

Ook bij mij geen pulsen op de uitgangen RA1 en RA2 waarneembaar met een oscilloscoop.

Tevens wil ook bij mij het ding vaak niet omschakelen van capaciteit naar esr meting.

Na het in serie zetten van een 22pF capaciteit met de oscillatorinput van de 16F84 (IC2 pin 16) werkt alles prima .
(Zoals in een ander topic door Paul Goossens gepost).

elektrol

Postby thijsbeckers » Thu May 31, 2007 12:00 am

Excuses voor de indruk dat we ons er niet mee bemoeien. We willen natuurlijk degelijke producten afleveren. Ik heb zelf niet gereageerd op deze thread omdat mijn collega, idd Paul Goossens, hier nog mee bezig is. Maar er wordt dus aan gewerkt. Natuurlijk is iedereen vrij om te experimenteren en verbeteringen te delen op het forum
thijsbeckers

Ik heb de ESR-meter aan de gang!Het C-tje wat Paul Goossens adviseerde
in serie met de klokingang van de 16F84 bleek na meting niet 22pf, wat er op stond, maar 220pf!Met een echte 22pf werkte het wel.Dus misschien even meten?Excuses aan al diegenen die ik tegen de schenen heb geschopt.
Wim.
wvroemen

Postby zwabber » Thu May 31, 2007 12:00 am

Geplaatst door:wvroemen op 28-9-2005 12:46:47
Er moet trouwens iets veranderen aan de +VBat aan pin 8 van IC7,want die schakel je niet uit met S2 en zo blijft je batterij belast met zo´n
7.5mA!

Volledig mee eens! op één nachtje is de batterij leeg. Heeft er iemand eigenlijk een grondige reden waarom er spanning moet blijven staan op IC7? Als je de batterij volledig afkoppeld en terug aankoppeld is er toch niks veranderd? Gewoon een brugje leggen op de plaats van S2 en de batterij volledig onderbreken lijkt me...

Nog een opmerking over de oscillator. Na wat prutsen bleek mijn kristal zelf het op te geven Dus een condensatortje van 22pF alleen naar pin 16 van 16F84 was niet genoeg meer. Ik bleef 16 zwarte blokjes krijgen... Na vervangen van het kristal werkte de meter terug, maar ik moest die condensator naar pin 16 aanpassen naar 12pF. Anders bleek de ESR meting niet te werken. Hoe meer tips hoe beter dacht ik zo...

zwabber

Postby emile60 » Thu May 31, 2007 12:00 am

Ik ben het volledig met voorgaande reacties eens. Ik heb het nagemeten en inderdaad: er loopt continu iets van 8-9 mA. Met een nieuwe batterij erin, was die na een paar dagen echt leeg
Dus ook hiervoor een aanpassing gemaakt. Samenvattend:
- Ctje in serie voor klokoscillator
- Aanpassing nodig bij batterij en schakelaar

En ik weet nog steeds niet of de ESR modus werkt. Kreeg ik in het verleden nog piepjes, nu helemaal nooit meer.

Mijn print lijkt inmiddels wel een experimenteerprint.

Ben ik eindelijk zover dat ik e.e.a. in het kastje kan plaatsen. Blijkt dat kastje veel te klein te zijn. M.n. het LCD display zit in de weg.

Na 3 weken meten, print wijzigen en inkasten krijg ik er nu toch aardig genoeg van. Elektuur, lever voortaan eens een iets beter getest verhaal aan!
emile60

Ik heb het batterij-probleem zo opgelost:BT+ losnemen van de print
en de rechtse aansluiting van S2 (van de componentzijde gezien)ook
losnemen.Deze twee draden met elkaar verbinden.Dan een brugje solderen tussen de aansluitigen van de schakelaar.Zo kan je batterij in de het kastje blijven en werkt S2 als a/u schakelaar.
Ik heb het display voorzien van een haakse header aan de bovenzijde en
voor de verbinding met de connector op de hoofdprint ook een haakse header gebruikt met bandkabel die aansluit op de display-print met een rechte header.Van de zijkanten van de display-print heb ik iets afgevijld en dan kan alles net in het bijgeleverde kastje.Moetlukken.
Wim.
wvroemen

Postby stafvg » Thu May 31, 2007 12:00 am

Gisteren nog eens over mijn meter kunnen buigen.

Mijn meter werkt nu (denk ik toch). Dit dankzij de tip over de oscillator. Wel is het moeilijk om de 40 mV in te stellen wanneer de meter in ESR mode staat, telkens de meter biept, daalt de spanning met zo'n 10 mV.

Wel vraag ik me nog af tot hoeveel de gelijkstroomweerstand mag gaan om van een nog goede condensator te spreken ?

Ook heb ik een codensator getest die aan de buitenkant opengebarsten is. Overspanning of ompoling ik weet het niet maar ik dacht eigenlijk dat deze niet meer in orde zou zijn. Ik meet echter een ESR van 1 en een weerstand van 80. Een gelijkaardige, volgens mij goede condensator meet een ESR van 0,8 en een gelijkstroomweerstand van 78. Ook de capaciteit is OK, dit is wel gemeten met een Fluke multimeter want de capaciteitsmeter heeft soms problemen met grote capaciteiten (deze was 5000uF). Er komt dan WAIT op het scherm maar dat blijft zo dan staan, er gebeurt dan verder niks.

Kast inbouwen is goed gelukt, ik heb daarvoor bij FARNELL het kastje met bestelnr 495-2704 gekocht met beschermhoes. Het is niet misschien niet de goedkoopste oplossing, maar het heeft een aparte ruimte voor batterij en met de beschermhoes lijkt het net echt, het is dan ook wel echt. .
Hierin het schermpje vastgeschroefd met moeren M2,5 en het printje hierop geschoven. Ik heb dus niet met flatcable gewerkt maar met enkel de SIL-header. Het schermpje draagt dus het printje maar doordat het kastje niet zo diep is, kan het printje maar amper bewegen. Wel uitkijken bij het boren van de gaten. Ik heb dit zodanig kunnen doen dat de schakelaar (de draden die daarop zijn gesoldeerd) het printje ook tegenhouden.

Staf
stafvg

PreviousNext

Return to 2005-09 Combi-C-meter