Combi C-meter (ander probleem ?)

FAQ en discussie

Postby stafvg » Thu May 31, 2007 12:00 am

Hoi,

ik heb de combi C-meter als pakket gekocht bij Elektuur. Alles kunnen afregelen, de C-meter werkt prima alleen de ESR meting geeft enkel ---. Het afregelen met een weerstand van 10 Ohm gaat goed, maar sluit je dan een condensator aan (verschillende geprobeerd) dan geeft hij enkel --- bij ESR en bij Ohm. Iemand enig idee wat er fout kan zijn ?
Alvast dank voor enige reactie,

groeten,

Staf
stafvg

Postby hubert » Thu May 31, 2007 12:00 am

Hoi Staf,

Ik heb precies hetzelfde probleem met de meter, de c meter werkt prima op het hele bereik. De Esr meter is ook goed af te regelen met een 10 Ohm weerstand, maar met een condensator zie je alleen ---. Verder schakelt de meter ook niet soepel om tussen C en ESR. draden naar de schakelaar zij zeer kort, dus dat mag het probleem niet zijn. Ik heb zelf het vermoeden dat het probleem in de f84a zit ( ic 2)enig idee?
hubert

Hoi Hubert,

Klopt volledig, ik probeer nu al meer dan 10 minuten in ESR-meting te komen. Ook mijn draden naar de schakelaar zijn kort en mijn meetdraden zijn in totaal korter dan 0,5 meter. Alle verbindingen nog eens gecontroleerd maar geen fout gevonden.
Ik denk dat de ontwerpers zullen moeten helpen...
groeten,
staf
stafvg

Postby emile60 » Thu May 31, 2007 12:00 am

Hallo,

Ik heb de Combi-C meter als bouwpakket bij Elektuur gekocht en ik heb dezelfde ervaring als jullie: de C-meter krijg ik prima aan de praat, maar de ESR meting wil maar niet lukken. Heel af en toe krijg ik het display op de ESR meting, maar meestal heeft omschakelen geen effect.

Als ik al ESR mode had, dan staat er bijna altijd 'short ?' op het display. Terwijl er echt geen sluiting aanwezig is. Ik heb hem 1 keer kunnen afregelen met een weerstand van 10 Ohm, maar met een elco ertussen gaf die dan weer '---'.

Misschien dat Elektuur een reactie hierop kan geven? Het lijkt toch een probleem te zijn dat meerdere mensen hebben.

Emile
emile60

Postby emile60 » Thu May 31, 2007 12:00 am

Hallo,

Ik ben nog even verder gegaan met meten. Wat ik constateer is het volgende:
- Op de uitgang RA2 van de PIC16F84 moeten pulsen staan. Die staan er dus niet!
- Als ik vervolgens mijn vinger op de oscillator ingang (pin 13 en pin 14 van PIC16F877) houdt, dan begint PIC16F84 wèl te oscilleren, verschijnen er wel pulsen op RA2 en springt het display direct in ESR mode. Vinger eraf halen => geen pulsen meer.

Het lijkt er dus op dat het aansluiten van 2 PICs op hetzelfde oscillator kristal de bron van deze problemen is! De PIC16F184 lijkt het oscillator circuit dus te zwaar te belasten. Iets dat Paul Goossens in het andere topic m.b.t. de Combi-C meter overigens ook al opmerkte.

Hij had het verder over een "cpaciteitje van zo'n 22pF in serie te plaatsen met de klok-ingang van de PIC16F84".

Wat ik dus maar gedaan heb is C3 (22 pF) van de GND loshalen en die verbinden met pin 16 (OSC1) van de PIC16F84 (pin 16 dus rechtbuigen, zodat het niet meer in het voetje zit). Dit lijkt in ieder geval al meer op te leveren, want nu kan ik wel omschakelen tussen ESR en C mode. Het oscillator probleem kun je hiermee dus waarschijnlijk oplossen (met dank aan Paul Goossens).

Ik heb verder het originele artikel van de ESR meter uit september 2002 er bijgehaald. Wat opvalt is het volgende:
- Er staat een weerstand van 180 Ohm over signal+ en signal- ingang. Die stond er niet in het oorspronkelijke schema, maar ik heb nog niet alle lekken van Elektuur nageplozen... Misschien dat daar nog iets over instaat
- De symmetrie van de schakelblokken kon je aanpassen m.b.v. een potmeter. Dat zit er nu niet meer in (gebeurt in de PIC16F84???).
- Figuur 6 (constructievoorbeeld meetsnoeren) is wel erg haastig overgenomen uit dat artikel uit 2002. De punten A, B, C, D komen overeen met resp. signal-, sense-, signal+ en sense+ uit figuur 2.

Maar... er lijken nog meer ontwerpfouten in te zitten. Want, ook na het oplossen van het oscillator probleem, geeft een weerstand in serie met een condensator (of alleen een condensator) nog steeds geen resultaat: ik krijg de bekende ---' als antwoord. Afregelen met een weerstand van 10 Ohm lukt, maar ik krijg 2 waarden op het display (9.8 Ohm en 10 Ohm).

Maar misschien dat de Elektuur redactie ook nog suggesties heeft hoe het ESR verhaal wel aan de praat te krijgen is?

Hieronder staan nog wat antwoorden uit FAQs m.b.t. het oscillator verhaal.

Emile

Can I run two PICs from a single clock?
Yeah... There are two ways:

If you have an external clock (with an oscillator and everything... not just a crystal or ceramic resonator), you can obviously run its signal to the CLKIN (OSC1) pin of each PIC.

If you're using the PIC's built-in oscillator with an external crystal or ceramic resonator, you can simply tie one PIC's CLKOUT (OSC2) pin to the other's CLKIN, then put the crystal/resonator between the two remaining OSC pins. Some experimentation with capacitor values may be necessary.

>You could try to give one PIC an oscillator, and connect (again) all three OSC1 -pins. But due to power-consumption by the OSC1 -pin this could fail.

The PIC's "oscillator" is actually an amplifier with input to OSC1 and output from OSC2. Microchip does not recommend connecting anything to the OSC2 pin other than the crystal circuit.

However, it is possible to take a clock signal from the OSC2 pin of an oscillating PIC. For example, the OSC2 pin of a PIC with crystal can be connected to the OSC1 pin of another PIC with no crystal, providing it an external clock. The load must be light and the wiring short to not interfere with the oscillator. Since the load has capacitance, the capacitor usually connected to OSC2 can be reduced or removed.

For more than two PICs, connect them in a chain with OSC2 of one driving OSC1 of the next one. All PICs will run at the same frequency but not exactly in phase. It may be a good idea to couple through capacitors of 0.01 uF or so to let each PIC establish its own DC bias.'
emile60

Postby rdebruijn » Thu May 31, 2007 12:00 am

Zou het probleem niet zitten in de aansluiting van de pin 8 van IC7.
Deze hangt aan de +VBat.
Maar in de elektuur van september 2002, hangt deze pin 8 (van IC4) aan de +5V!?
rdebruijn

Postby rdebruijn » Thu May 31, 2007 12:00 am

Hallo,

Bij mij werkt de Combi-C-meter in middels wel, maar daarvoor moest ik wel enkele wijziging uit te voeren in het programma.

Want deze is volgens mij door elektuur voor een te lage clock frequentie gecompileerd.
Waardoor de buzzer niet goed werkte (deze gaf maar korte hoge piepjes) .
En het LCD-scherm knipperde.

Maar nadat ik diverse wijzigingen had uitgevoerd in de combined15b.bas file.
En de files (combined15b en gen_F84_tst9) voor de juiste clock frequentie had gecompileerd, werkt als wel.

De wijzigingen zijn:
Diverse verkeerd gebruikte GOSUB instructies vervangen door GOTO .
De loop in ESR Routine gewijzigd, waardoor het LCD-scherm niet overbodig wordt gewist
En nog een paar overbodige wis opdrachten verwijderd.

Ronald
rdebruijn

Hallo Ronald,

Knap dat je zelf zover bent gekomen. Helaas ben ik op dit moment niet in de mogelijkheid om dit allemaal zelf te doen. Trouwens, ik dacht, ik koop het als kit bij Elektuur, het zal dan wel goed zijn... Dus niet.
Ik merk echter niks van reactie van Elektuur zelf, of kijken zij niet naar dit forum ?

Staf
stafvg

Postby wvroemen » Thu May 31, 2007 12:00 am

Ook ik heb de kit gekocht bij Elektuur en volg al een tijdje de forum-discussie.Mijn probleem is identiek aan dat van Emile (en anderen) maar na de truuk van Paul Goossens (c-jte in serie met de clock-ingang van de
16F84) kwam ik ook niet veel meer verder.10 Ohm afregelen geen probleem maar condensatoren geven geen meetwaarde.Heb nog de +VBat aan pin 8 van IC7 vervangen door +5V,de offset opieuw afgeregeld, maar dan is het instelbereik van P6 niet meer voldoende om de 10 Ohm af te regelen.Er moet trouwens iets veranderen aan de +VBat aan pin 8 van IC7,want die schakel je niet uit met S2 en zo blijft je batterij belast met zo´n
7.5mA! Ik ben niet in staat,zoals Ronald, om de programmering te wijzigen.Waarom reageerthet Lab van Elektuur eigenlijk niet?
Wim.
wvroemen

Postby mt5bbs » Thu May 31, 2007 12:00 am

Heb hier hetzelfde probleem.....is er al een oplossing ???????
mt5bbs

Next

Return to 2005-09 Combi-C-meter