rode led brandt niet

Postby acs3 » Thu Jan 31, 2008 12:00 am

hallo. ik ben net klaar ermee en ff getest op mijn auto.
de groene led gaat even aan. en doet zoals het hoort volgens ik lees hier op het forium.

maar de rode led doet niks wat is er mis of hoort dit zo?

het gaat om de obd scanner van juni 2007

grtn joris
acs3

Postby daandc » Thu Jan 31, 2008 12:00 am

hoi het kan zijn dat je de led verkeerd om op de printplaat gemonteerd hebt of dat ie natuurlijk niet goed is (mischien nu al stuk ) sukses ermee gr daan
daandc

ik ga de led eens wisselen.

ik lees hier ook iets van een gele led waar zit deze ergens?

of is dat een ander toestel?
acs3

Postby msilvius » Thu Jan 31, 2008 12:00 am

Hoi Joris.

Hoewel het er op lijkt dat dit forumdeel over 1 ontwerp gaat, worden er hier verschillende ontwerpen (minstens 3 stuks) besproken.
Daarom is het misschien raadzaam om erbij te vermelden welke schakeling je aan de gang probeert te krijgen.
(misschien door de maand te vermelden waarin Elektor hem publiceerde).
msilvius

ach zo, ok dank je voor de tip.
acs3

Postby acs3 » Sat Mar 08, 2008 12:00 am

kan iemand mij zeggen waar ik aan zo een nieuwe rode led kan graken ik denk dat deze kapot is bij mij .

mvg joris
acs3

Postby msilvius » Sat Mar 08, 2008 12:00 am

LED's zijn overal te koop waar je losse onderdelen kunt kopen.
Ik zou voor zo'n losse LED geen (internet) bestelling gaan doen want die dingen kosten maar een paar cent.
Je moet eigenlijk wel iets meer weten van die LED om de juiste te pakken te krijgen.
Dan gaat het niet alleen om het formaat ervan (waarschijnlijk 3 mm), maar ook of het een hoog rendement type is.
Dat zou betekenen dat deze een stuk minder dan de "gewone" 20 mA nodig zou hebben waardoor je m direct met een controller aansluiting kan aansturen.

Maar voordat je op je fiets springt naar de winkel, zou ik eerst even proberen vast te stellen of inderdaad de LED defect is, of dat er misschien iets anders aan de hoand zou kunnen zijn.
Je merkt misschien aan mijn antwoorden wel dat ik jouw schakeling niet bestudeerd hebt.
Dus ik weet niet precies wat de functie van de LED is, en hoe die LED precies word aangestuurd.
Is een rode LED alleen maar voor voeding, dan hoef je niet veel verder te kijken dan zeg maar de plus en min aansluiting.
Een LED heeft meestal een platte kant onder aan de ronde behuizing.
Die kant is de "min" of beter de kathode.
De andere kant is dan dus de plus of anode.
Nu kun je dus controleren met de voltmeter of je inderdaad plus en min aan de juiste kant hebt, en als dit niet klopt simpelweg de LED omdraaien.
Wanneer er op de print ook een afbeelding staat op de plaats van de LED, dan is dat een pijltje dat tegen een streepje aanwijst.
Dat streepje zou de kathode moeten zijn.

Deze tests kun je altijd doen als je er zeker van bent dat de rode LED op dat moment moet branden.

Over het algemeen gaat een LED nou niet zo heel snel defect.
Maar als ie inderdaad defect is, dan zou ik je aanraden voor je 'm vervangt ook te zoeken naar de oorzaak van dat defect.
Die kan zijn dat er een verkeerde weerstand voor de LED is geschakeld waardoor die is "opgeblazen".
Als je LED inderdaad direct door een controller word aangestuurd, zou die ook defect geraakt kunnen zijn.
Ook nu kun je controleren of er een spanning aanwezig is op de pennen van de LED.
Die spanning kan bij een defecte LED de voedingsspanning van de controller zijn, das dus waarschijnlijk 5 of 3 volt.
Wanneer de LED in orde is, zal de spanning (weer afhankelijk van het type) zo rond de anderhalve volt liggen.
Gaan we nog verder meten om te zien of je probleem aan de LED of aan de controller te wijten is (aangenomen dat 'ie daarop is aangesloten).
Zoek de min aansluiting van je schakeling en meet of de anode (de plus aansluiting van je LED dus) een spanning laat zien.
Wanneer dit zo is, word je LED door de controller gestuurd door de kathode naar de min van de voeding te trekken, wat meest waarschijnlijk is.
Meet dan tussen plus van de voeding en de min kant van de LED.
Nu moet je weer de voedingsspanning meten.
Als dit klopt, word de LED correct aangestuurd (maar wil ie niet branden en zal ie dus defect zijn).
Uiteraard neem ik hierboven wel het een en ander aan, maar ik hoop dat je hieruit zelf kunt afleiden hoe je te werk kunt gaan.

Over een defecte (of verkeerd om gemonteerde) LED meet je dus meestal de volle voedingsspanning en niet de brandspanning van de LED.
Dit komt doordat het circuit niet gesloten is en er dan dus ook geen sprake kan zijn van een verdeling van de spanning over de verschillende onderdelen.
Uitzondering hierop kan zijn als zo'n LED door middel van PWM gedimd word (en je met een multimeter meet), maar dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk in dit geval.

Uiteraard wanneer je een bakje met LEDs hebt liggen kun je er daar ook gewoon 1 uit grijpen want dat kost je de kop niet.
Maar persoonlijk vind ik het veel leuker (en ook leerzamer) om echt zeker te weten wat er aan de hand is voor je zomaar gaat vervangen.
msilvius

Return to 2005-07 OBD-2-analyser