compacte OBD2-analyzer botst met diagnose systeem auto

Postby xerror » Fri Aug 24, 2007 12:00 am

Als ik door de livedata aan het zappen ben met de compacte OBD2-analyzer ontstaat er op een of andere manier een botsing op de bus tussen de analyser en de auto. Waardoor er fouten ontstaan volgens het diagnose systeem van de auto, BV “ESP/ASR storing” of “Motor Temperatuur te hoog”!

Ik heb 3 verschillende analysers geprobeerd en bij alle 3 is het al een keer voor gekomen. Ik dacht eerst dat het lag aan het snelle zappen door de livedata maar met langzaam zappen ontstaat het ook wel minder snel…

Ik heb het ook op twee auto’s geprobeerd een Citroën C5 type2 2.0i 16V met navidrive enz… en op mijn eigen auto een Citroën C4 Coupe VTS 2.0i 16V (130kw versie) ook met navidrive enz.. beide auto’s hebben 2005 als bouwjaar.

Op beide auto’s heb ik ook een keer de elm323 en de mobidic getest dit beide zonder problemen.

Is dit probleem ook bij jullie bekend ?

Oja, de fouten die ontstaan worden niet opgeslagen in de ecu, na een nieuwe start van de auto zijn de fouten weg. Bij de storing “Motor Temperatuur te hoog” reageert het systeem wel en schakelt de auto verschillende elektronische systemen uit.
xerror

Postby xerror » Mon Sep 24, 2007 12:00 am

Dit kreeg ik terug als response op mijn mail naar Elektuur:

Volgens de auteur heeft het ermee te maken dat de autofabrikant zich niet helemaal aan de specificatie voor de eobd heeft gehouden. Het zit hem voornamelijk in de timeouts tussen de verschillende frames. De elm323 en mobidic accepteren langere timeouts dan gespecificeerd in het protocol. Vandaar dat ze wel werken. De auteur werkt momenteel aan een oplossing. Even in de gaten houden dus.
xerror

Return to 2005-07 OBD-2-analyser