Compacte OBD2-analyzer (juni 2007)

Postby bernd007 » Sat Aug 04, 2007 12:00 am

Jakenl@Bernd007: Kijk nog even goed op de print hoe je de schakelaars gemonteerd hebt, en of er soms ergens een soldeersluiting is. Het lijkt er toch echt op dat de schakelaars continu signaal blijven geven. Niet per ongeluk 90 graden verdraaid? De analyzer zelf werkt wel anders had je de contrast-insteling ook niet gekregen.
Jakenl

Ik heb het printje met de processor eens onder een sterke microscoop gehouden en zag veel sluitingen door soldeer-resten. De fabrikant van dit printje met processor krijgt van mij een hele dikke onvoldoende voor de geleverde kwaliteit. Een collega van mij, die dagelijks met dit soort componenten werkt, heeft met flux en een hete lucht bout alle zichtbare sluitingen aan de rand van de processor kunnen oplossen. Alleen is van één zijde niet zeker of alle pootjes wel contact maken daar er amper tot geen soldeer zichtbaar is.
Het resultaat van deze opschoon-actie is alleen niet positief: ik heb nog steeds alleen maar het contrast-instelscherm zichtbaar. Boe !!!

Wanneer ik op de schakelaar meet, op de pin tussen de schakelaar en de processor, dan zie ik een signaal van 10 to 20 mV wanneer de schakelaar niet ingedrukt is. Druk ik de schakelaar in dan wordt deze 0 mV.
Vreemd dat de spanning in open toestand zo erg laag is.
Is dit bij jou ook het geval?
bernd007

Postby jakenl » Sat Aug 04, 2007 12:00 am

Hmmm.....dan zou ik het kastje wederom los moeten schroeven, en dat heb ik al menigmaal gedaan. Ik weet niet of de schroefdraad dat nog wel uithoudt maar als ik tijd heb dan zal ik dat eens nameten.
Dat je bij het indrukken 0 volt meet klopt wel want zoals je in het schema ziet worden pen 49 en 51 dan aan massa gelegd. Aangezien dergelijke stuurstroompjes meestal gering zijn lijkt me die waardes niet zo vreemd.
Toch is het raar dat je juist het contrastscherm krijgt, dan zou je toch bij de schakelaars uitkomen.
Misschien kan iemand van Elektuur dit beamen.
Ik heb je probleem ook voorgelegd aan de technische man bij Stange, misschien dat die nog een oplossing weet.

Jakenl
jakenl

Kreeg net bericht uit Duitsland.
Dit schrijft hij(heb je maar even voor het gemak een collega genoemd):
Kollege soll Prozessor zu uns schicken - wir prüfen den durch und ersetzen ihn auch, wenn es ein Problem ist. Wichtig ist, dass das Hologramm unbeschädigt ist.
Noch eine Frage: Trägt der Prozessor eine Charge-Nummer auf dem Hologramm?

Hij wil dus weten of er op de hologram-sticker, die op de processor zit, een Charge nummer staat.
Als je hen de processor toestuurt dan kijken zij hem na, programmeren hem evt. opnieuw of je krijgt een nieuwe.
Da's toch service...?
jakenl

Postby bernd007 » Sat Aug 04, 2007 12:00 am

Jakenl... Kollege soll Prozessor zu uns schicken - wir prüfen den durch und ersetzen ihn auch, wenn es ein Problem ist. Wichtig ist, dass das Hologramm unbeschädigt ist.
Noch eine Frage: Trägt der Prozessor eine Charge-Nummer auf dem Hologramm?

Da's toch service...?
Zeker .
De hologram-sticker zit aan de onderzijde van het printje, dus niet zichtbaar als ze gemonteerd is. Op de foto in Elektuur zit deze sticker op de processor, in mijn geval dus niet.
* De tekst op de processor: AMTEL AT90CAN128-16MU 0535 A05206A
* Op de hologram-scticker zie ik alleen maar het @ symbool, verder geen enkele tekst.

Met het verwijderen van de zichtbare sluitingen tussen de pootjes van de processor (zie vorige post) is er één probleem opgelost: knop A werkt! Wanneer ik op knop A druk wijzigt het contrast en hoor ik een beep. Knop B doet echter nog niets.
Ik heb de processor-print verwijderd en de hoofdprint nagemeten. De contacten 49 en 51 worden netjes door de schakelaars A en B bediend, dus de hoofdprint is goed.
Pin 49 (2e rij van links, 3e van boven indien K2 zich aan de bovenzijde bevindt) gaat naar de linkerzijde, bovenste contact, van de processor, net die kant waar het maar de vraag is of de soldering goed gedaan is. Juist deze kant vertoonde veel sluitingen. Verdacht ......

Heb je het adres waar ik het printje heen kan sturen ?

Ik vind het geweldig van jou dat je mij op deze manier helpt. Dank je wel !!
bernd007

Kijk! Je bent dus al in de goede richting...het ding begint al te praten! Voordat je de print opstuurt zou ik toch nog één keer die solderingen nalopen. Tip ze desnoods allemaal nog een keertje aan met de soldeerbout. Hierbij is het wel handig als je er één hebt met een smalle punt vanwege de krappe ruimte tussen de pinnen. Zorg dat de eilandjes goed rondom volvloeien, eventueel met die microscoop van je, haha. Veruit de meeste fouten ontstaan door foutieve soldeerverbindingen. Controleer ook de solderingen van de voet waarin de processor steekt.

Op hun site heb ik maar één adres kunnen vinden:

Simone Stange
Alberichstrasse 33c
12683 Berlin

maar ik heb voor de zekerheid gevraagd welke de juiste is.
Je hoort nog.

Succes.

Jakenl

P.S. Elkaar helpen is waar een forum voor bedoeld is.
jakenl

Die vent is snel, zeg!

Dit is het adres:

stange-distribution
Folker Stange
Alberichstraße 33c
12683 Berlin

Jakenl
jakenl

Postby daandc » Sun Aug 05, 2007 12:00 am

daandcoke jaken de analyzer uit 2005 heb ik wel een reset tussen de voedings lijn gemaakt vanwege dat ie het nog wel eens vertikte om op te starten verder heeft ie bij mij een hekel aan toyota dyna,s die vindt ie niet is wel iso kon ik zien aan de pin bezeting was wel een auto uit 2006 wat betreft aan de regeltjes houden doen ze toch wat ze zelf willen want in bv een volvo fh 16 nieuwe truck zit zelfs nog een ander soort steker in plaats van 16 polige obd stekker en hebben zelfs nog een eigen protocol ze gaan in toekomst wel naar j 1700 heb ik gehoord want zelfs trucks kon je uit lezen met een kleine verandering (ik werk in een truck modificatie centrum) maar al met al is het wel leuk om met dit onderwerp bezig te zijn en levert altijd gespreksstof op een verjaardag als er weer eens iemand roept je kan tegen woordig niks meer aan je auto doen altyd leuk maar inderdaad het zou leuk zijn als er iets meer kan met je analyzer blijft mooi dat OBD
daandc

Postby bernd007 » Tue Aug 07, 2007 12:00 am

JakenlDie vent is snel, zeg! Jakenl
Woensdag gaat de processor-assembly per post naar Stange. Ik ben heel benieuwd hoe snel dit probleem opgelost wordt.
Gisteren nog wat nauwkeuriger gekeken met een professionele microscoop en we zijn tot de conclusie gekomen dat de linkerkant helemaal niet gesoldeerd is. Er zit zwart spul tussen de pcb-spotjes en de chip.

Ik houd je op de hoogte !

Bernd
bernd007

Postby jakenl » Tue Aug 07, 2007 12:00 am

Ok, ben benieuwd.
jakenl

Postby bernd007 » Tue Aug 14, 2007 12:00 am

Jaken, het blijft stil vanuit Berlijn .
Jij hebt op een ander forum contact met Stange? Is dat een gesloten forum of kan ik daar ook op?
Groetjes,
Bernd
bernd007

PreviousNext

Return to 2005-07 OBD-2-analyser