Compacte OBD2-analyzer (juni 2007)

Postby jakenl » Wed Aug 01, 2007 12:00 am

Houdt je aan de onderdelenlijst zoals in Elektuur staat.
De print wordt door de firma Stange voor meerdere modellen gebruikt en dan zijn die extra onderdelen wél nodig.

Bij deze dus niet.
Let wel op de montage van de led's en IC3 en het display. Hierover bestaan nogal wat twijfels. Lees alle berichten op dit forum goed inzake deze analyser.
jakenl

Bernd007Helemaal !!!
Dank je wel voor de uitleg.
Ik laat weten wanneer ik ga testen .......

Ok, suces!
jakenl

Vandaag de nieuwe processor van de firma Stange ontvangen en geplaatst.

Analyzer aangesloten en meteen bingo!
Alles functioneert naar behoren.
Mijn dienst-Touran TDI werd keurig herkend en alle waardes waren zichtbaar.
Mijn Volvo S40 TDI helaas niet maar dat had ik ook niet verwacht. Deze is uit 2001, niet E-OBD plichtig dus, en Volvo is nogal behoudend v.w.b. toegang tot gegevens.

Al met al weer een leuk speledingetje erbij al is het door de gebrekkige bouwinfo toch nog een duur ding geworden omdat juist de 2 duurste componenten, processor en display, gesneuveld zijn.

Jakenl
Attachments
P5180043.JPG
jakenl

Postby bernd007 » Wed Aug 01, 2007 12:00 am

Wel, nadat ik de kabel op de auto-connector heb aangesloten krijg ik het contract-instelscherm. Wat ik ook doe, ik blijf dit scherm zien. De analyzer reageert helemaal niet op de knoppen. Ik heb de printplaat nog niet in de kast ingebouwd omdat de knoppen niet hoog genoeg zijn om ze door de kast te bedienen.
Wat kan dit zijn ? Waarom reageert het niet op de knoppen?
Heeft iemand anders ook dit probleem en hiervoor een oplossing?

Het is toch niet zo dat de knoppen een bepaalde montage-richting hebben ......
bernd007

Postby jakenl » Thu Aug 02, 2007 12:00 am

Heb je wel de metalen drukknoppen op de schakelaars geplaatst? Die worden met de set meegeleverd en passen in het plastic gaatje op de schakelaars.
Het kan ook zijn dat die knoppen er niet goed opzitten, waardoor de schakelaars allebei ingedrukt blijven.
Door beide knoppen in te drukken en dan de analyzer aan te sluiten start je de contrast-instelling.

Jakenl
jakenl

Postby bernd007 » Thu Aug 02, 2007 12:00 am

Die knoppen heb ik inderdaad gevonden, nu werkt het wel in de behuizing. Althans, ik hoor de schakelaars klikken.

Wat blijft is dat bij het aansluiten het contrast-instelscherm opkomt. Of ik nu wel of geen 1 of 2 knoppen tijdens het aansluiten indruk, het maakt allemaal niets uit. Wanneer het contrast-instelscherm zichtbaar is kan ik drukken op beide knoppen dat het een lieve lust is, maar geen enkele reactie. Dood ....... .

Jammer.
bernd007

Postby daandc » Thu Aug 02, 2007 12:00 am

jakenl ik neem aan dat je antwoord voor mij bedoeld was in dat geval alvast bedankt ik hou me wel aan de lijst ik heb wel de analyzer uit juli 2005 gebouwd die werkt wel goed met scanmaster in ieder geval bedankt
daandc

Postby jakenl » Fri Aug 03, 2007 12:00 am

@Bernd007 (the name is Bond??),

Kijk nog even goed op de print hoe je de schakelaars gemonteerd hebt, en of er soms ergens een soldeersluiting is. Het lijkt er toch echt op dat de schakelaars continu signaal blijven geven. Niet per ongeluk 90 graden verdraaid? De analyzer zelf werkt wel anders had je de contrast-insteling ook niet gekregen.

Jakenl
jakenl

Postby jakenl » Fri Aug 03, 2007 12:00 am

@Daandc,

Ja, mijn reactie was inderdaad voor jou bedoeld.
Ik heb me ook aan de lijst van het blad gehouden en de mijne doet het, dus...
Wat betreft die analyzer uit 2005, ook ik heb die toen gebouwd....2 zelfs. Van de één bleek de processor niet goed te zijn en kreeg ik kostenloos na opsturen weer een vervanger van Segment terug. Heel interessant apparaat al viel de compatibiliteit me wel tegen. Een hoop auto's werden ook door deze analyzer niet herkend.
Die versie kende trouwens veel meer problemen/onduidelijkheden qua opbouw dan die uit 2007.
Er was wel veel meer mogelijk met dat apparaat maar dat kwam voornamelijk doordat je gebruik moest maken van een pc/laptop. De software kon je dan naar believen kiezen.
Het voordeel van de huidige analyzer is z'n mobiliteit....inpluggen en lezen maar!
Wat compatibiliteit betreft... Ik heb voor m'n werk een officiële E-OBD tester ter beschikking en ook daarmee kan je niet alle auto's uitlezen. Er wordt wel gesteld dat benzineauto's vanaf 2000 en diesels vanaf 2005 uit te lezen moeten zijn (Europese verplichting) maar niet alle fabrikanten houden zich daaraan(hoezo, 1 Europa?). Je moet het gewoon uitproberen. Werkt het, dan heb je geluk.
De verplichting betreft trouwens alleen maar emissie gerelateerde storingen. Je kan echt geen electronische bak resetten, een airbag uitschakelen of de brandtijd van de binnenverlichting aanpassen. Het gaat om auto's met een MIL lampje (zie foto).

Ik hoop dat Elektuur nog eens een tester publiceert waarmee dat wél kan (het uitgebreidere OBD-systeem) maar ik weet niet hoe het zit met de patenten daarop.

Jakenl
Attachments
ccr20030601ml00.jpg
jakenl

Postby daandc » Fri Aug 03, 2007 12:00 am

oke jaken de analyzer uit 2005 heb ik wel een reset tussen de voedings lijn gemaakt vanwege dat ie het nog wel eens vertikte om op te starten verder heeft ie bij mij een hekel aan toyota dyna,s die vindt ie niet is wel iso kon ik zien aan de pin bezeting was wel een auto uit 2006 wat betreft aan de regeltjes houden doen ze toch wat ze zelf willen want in bv een volvo fh 16 nieuwe truck zit zelfs nog een ander soort steker in plaats van 16 polige obd stekker en hebben zelfs nog een eigen protocol ze gaan in toekomst wel naar j 1700 heb ik gehoord want zelfs trucks kon je uit lezen met een kleine verandering (ik werk in een truck modificatie centrum) maar al met al is het wel leuk om met dit onderwerp bezig te zijn en levert altijd gespreksstof op een verjaardag als er weer eens iemand roept je kan tegen woordig niks meer aan je auto doen altyd leuk maar inderdaad het zou leuk zijn als er iets meer kan met je analyzer blijft mooi dat OBD
daandc

PreviousNext

Return to 2005-07 OBD-2-analyser