Compacte OBD2-analyzer (juni 2007)

Postby bernd007 » Thu Jul 05, 2007 12:00 am

2 vragen:

1) Hoe LED's te plaatsen?
Het is mij niet duidelijk waar de anode en waar de kathode van de beide LED's zitten. Ik zie geen enkele indicatie op de printplaat.

2) Hoe IC3 te plaatsen?
Mijn IC3 ziet er heel anders uit dan op de foto's in het blad. De sticker zit niet aan de chip-zijde en er is al helemaal geen indicatie wat pin 1 is.
Als ik het IC met de chip-zijde zichtbaar geplaatst heb dan zie ik één rond stipje, net zoals in figuur 5 (links, tussen de beide rijen pinnen). Moet ik mijn IC3 net zo plaatsen?
bernd007

Postby jakenl » Fri Jul 06, 2007 12:00 am

Hoi.
Ik heb dat van IC3 ook al geopperd in een andere post in dit forum maar tot op heden heeft er nog niemand van Elektuur gereageerd. Vreemd want bij de allereerste OBD-tester was dat wél het geval.
Nu kan je niet verder met bouwen omdat je anders misschien de onderdelen om zeep helpt, zoals mij helaas overkomen is.

Wat de led's betreft, de afdruk op de print toont de platte kant van de led en dan zou dus de kathode-zijde moeten zijn. Doordat het een doorgemetalliseerde print is kan je de printbanen niet goed volgen. Inderdaad zou het handiger zijn om + en - op de print te vermelden.

Jakenl
jakenl

Postby thijsbeckers » Thu Jul 12, 2007 12:00 am

Bernd0072 vragen:

1) Hoe LED's te plaatsen?
Het is mij niet duidelijk waar de anode en waar de kathode van de beide LED's zitten. Ik zie geen enkele indicatie op de printplaat.

2) Hoe IC3 te plaatsen?
Mijn IC3 ziet er heel anders uit dan op de foto's in het blad. De sticker zit niet aan de chip-zijde en er is al helemaal geen indicatie wat pin 1 is.
Als ik het IC met de chip-zijde zichtbaar geplaatst heb dan zie ik één rond stipje, net zoals in figuur 5 (links, tussen de beide rijen pinnen). Moet ik mijn IC3 net zo plaatsen?

Je vraag over de LED's heeft Jakenl al beantwoord.
Hoe IC3 geplaatst moet worden, wordt als het goed is uitgelegd in de bijsluiter die je hebt ontvangen met het pakket.
Het moet dus niet zoals in figuur 8 in het blad met de passermark (gele stip tussen de pennen) naar beneden, maar naar links. Voor de zekerheid nog even een plaatje:
Attachments
070038-52.jpg
thijsbeckers

Postby jakenl » Thu Jul 19, 2007 12:00 am

Nou... die bijsluiter zat er dus niet bij!
En met deze afbeelding is de zovéélste plaatsingsmogelijkheid gecreëerd...
Toch maar veranderd...helaas te laat voor mijn processor vrees ik want de achtergrondverlichting blijft nu wel branden maar geen enkel teken van leven in het display!

Sorry, maar dit vind ik toch erg slordig van Elektuur!
Ik ben ook echt geen doorgewinterde electronicus maar ik heb toch al menig bouwontwerp met succes gemaakt.
En voor dit pakket is geen speciale vaardigheid vereist, aldus uw blad.

Ook op de backlight-unit zat folie die er af moet...wordt ook nergens vermeld in de beschrijving.

Jammer, jammer.
Ik ben nu geneigd om te wachten met een toekomstig bouwproject totdat alle bugs boven water zijn en dat kan maanden duren... met de grote kans dat het produkt niet meer leverbaar is....

Rest mij voor de analyser nog 2 opties: nieuwe processor bestellen bij de fabrikant met de kans dat het nóg niet werkt....of weggooien....
jakenl

Postby hans73 » Wed Jul 25, 2007 12:00 am

Weet iemand of er ook een uitgebreide handleiding van de obd2 scanner ergens op internet staat? De compacte versie heb ik wel gevonden.
Grt, Hans
hans73

Postby daandc » Sun Jul 29, 2007 12:00 am

hoi mede obd fans ik heb een vraag omtrent R 2 in de compacte analyzer in juni nr 524 staat in het artikel bij figuur 5 in de foto R 2 wel gemonteerd ( ik dacht zelfs dat het 1 k ohm was) ik heb hem niet bij het pakketje gekregen en ook niet in de stuk lijst zien staan maar nu is de vraag moet ie gemonteerd worden of is die niet nodig?!
daandc

Postby bernd007 » Tue Jul 31, 2007 12:00 am

Thijs, dank je wel voor je uitleg over de plaatsing van de processor. Ik heb dat dus goed gedaan ... pffffff .... .
Bij mijn pakket zat GEEN enkel begeleidend schrijven, net als bij Jakenl.

Jakel, wat de LED-positie betreft, mijn geleverde LED's zijn rond. Nergens een platte kant.
Wanneer ik de print zo op tafel heb liggen dat ik tegen het display aankijk, met de LED's boven de display, wat is dan de kathode?
- het linker gaatje ?
- het rechter gaatje ?

Bedankt voor jullie hulp !!!
bernd007

Postby jakenl » Tue Jul 31, 2007 12:00 am

Als je de print met de display naar boven voor je legt met de led's boven de display dan zit de platte kant links, dus naar de Sub-D connector aansluitingen toe.
De platte kant is de - of kathode.
Een led heeft een lange en een korte poot. De lange is de anode (+) en de korte is de kathode (-).
Is het zo duidelijk?
Attachments
Led.jpg
jakenl

Postby bernd007 » Tue Jul 31, 2007 12:00 am

Helemaal !!!
Dank je wel voor de uitleg.
Ik laat weten wanneer ik ga testen .......
bernd007

Postby daandc » Tue Jul 31, 2007 12:00 am

daandchoi mede obd fans ik heb een vraag omtrent R 2 in de compacte analyzer in juni nr 524 staat in het artikel bij figuur 5 in de foto R 2 wel gemonteerd ( ik dacht zelfs dat het 1 k ohm was) ik heb hem niet bij het pakketje gekregen en ook niet in de stuk lijst zien staan maar nu is de vraag moet ie gemonteerd worden of is die niet nodig?!
daandc

Next

Return to 2005-07 OBD-2-analyser