Problemen met bouwen schakeling

Postby evanes » Thu May 31, 2007 12:00 am

Het heeft even geduurd maar ik heb eindelijk alle onderdelen ontvangen van elektuur (na een week of 6...).

Gister was een mooie klus dag dus ben er lekker voor gaan zitten. Was even vloeken want ik kon het originele artikel niet meer vinden. Lijkt wel of het tijdschrift gedurende de vakantie verloren is gegaan. Dus maar even zoeken op elektuur.nl naar het artikel. Daar heb ik het gedownload als pdf, (kost slechts 1,30) alleen blijkt hier het bouwverslag niet in te staan, er is toch wel een bouw verslag... Iemand van elektuur, kunnen jullie me ook helpen aan het bouwverslag als pdf?

Nou dan maar met de onderdelen lijst aan de slag. Alle onderdelen gesorteerd, aangezien ik een keer per jaar ongeveer een soldeer project doe was het weer even zoeken hoe dat zit met die kleurcodes van weerstanden. Maar met wat hulp van Internet toch weer opgelost...

En, hoe zat dat ook al weer met plus en min. Weerstanden maakt niet uit maar ik kan me goed herinneren dat andere onderdelen er wel van houden om juist aangesloten te worden. Oef een condensator heeft een plus en een min, leds zijn net als diodes, transistors hebben vorm en chips een "notch", daar moet ik dus wel uitkomen...

Dus aan de slag met de soldeerbout. De weerstanden lukken wel. Dan de condensatoren. Hee sommige hebben inderdaad een plus of een min maar sommige weer niet. Iemand, maakt het uit hoe de kleine condensatoren worden gesoldeerd?

En de leds, dat was even zoeken om te kijken hoe deze aangesloten moeten worden...

Hee volgens de instructies is er geen ic7 maar een vervanger de ds 1821. Volgens bijgaande brief kan dit zonder c7. Maar in welke gaatjes moet ik deze monteren? Er staat immers geen plaatje op de print hoe deze gemonteerd moet worden. Kan iemand mij uitsluitsel geven hoe deze op de print moet. Ik twijfel of ik het goed gedaan heb?

Chip voetjes, kristal en lm onderdelen lukken wel volgens instructies.

Na nette inbouw in doos aansluiten die hap...

Helaas alleen rood licht. Stroom van auto is er dus maar de rest werkt voor geen meter.

Tsja hoe ga ik nu controleren of alles goed op de print zit. De plaatjes en onderdeel nummers zijn immers niet meer zichtbaar. Mis ik toch weer dat bouw verslag.

Zou iemand wat plaatjes kunnen sturen/plaatsen om me te helpen met diagnose. Ik zou graag willen zien hoe de printplaat er leeg uitziet in verband met opdruk. En een opgebouwde afbeelding ter controle. En een detail foto hoe de ds 1821 geplaatst moet worden.

emails kunnen ook naar deurstop at esweb punt nl.

Alle hulp zou ik op prijs stellen. Het valt me trouwens op dat de beginner wel een erg grote drempel heeft om met electronica te beginnen. Het valt niet mee met trial en error een dergelijk project op te pakken... En niet abonnees van het tijdschrift kunnen het dus wel vergeten om een dergelijk project te doen. Ik had toch wel verwacht wat meer documentatie te krijgen bij de bouw doos.... Maar ik wil graag leren dus wellicht met wat hulp van jullie ervaren bouwers.....

Eeuwig dankbaar voor alle hulp,

Evert
evanes

Postby mario_v » Thu May 31, 2007 12:00 am

hoi hier beb je een foto van een opgebouwde print
Attachments
nl_1828214195771.jpg
nl_1828214195771.jpg (55.95 KiB) Viewed 2211 times
mario_v

Postby msilvius » Thu May 31, 2007 12:00 am

Als eerste; de hoge drempel voor beginnende electronici ligt de laaste jaren inderdaad wat hoog bij elektuur.
Aan de andere kant is dit soort projectjes nou niet bepaald bedoeld voor die beginnende electronicus.

De kleine condensatoren zijn niet richting gevoelig, en kun je er dus naar eigen smaak inzetten.

Jij moet een andere print gehad hebben als ik heb gehad, want hier staan zowel ic7 als c7 afgebeeld op de componenten zijde.
De DS1821 is volgens mij een programmeerbare thermostaat van maxim (waar elektuur overigens ook al eens aandacht aan heeft besteed).
Die heeft dus niet zoveel met een reset circuit te maken.
De behuizing van dat ding kan wel vergelijkbaar zijn.
Maar ik weet niet of we nu over hetzelfde praten.

Via dit forum kwam ik er achter dat het een goed idee zou zijn zowel ic7 als c7 te monteren, en dat heb ik dus ook maar gedaan.

Voor de leds geldt dat als je ze bekijkt, zie je duidelijk dat er een pootje is dat aan een kleiner deel zit, en de ander aan een groter deel zit.
Dat grotere deel is de kathode, en die moet bij de groene en gele led naar de binnenkant van de print wijzen.

Tot slot nog een foto.
Attachments
nl_1828111984771.JPG
nl_1828111984771.JPG (43.5 KiB) Viewed 2211 times
msilvius

Dank alvast voor de informatie.

Wat ik echt het meest mis is een manier om te controleren of ik alle componenten goed heb geplaatst. Heeft iemand een foto/afbeelding van de originele print plaat met opdruk?

Ik zal vanavond proberen een paar fotos op deze site te zetten wellicht kunnen jullie zien wat ik fout gedaan heb.

Een ander probleem punt is de jumper. Deze heb ik immers geplaatst. Er was nergens vermelding dat dit niet moest. Ik lees echter op het forum dat deze niet nodig is, heb ik nu de chip gemold? Ik weet het niet meer.

Alle hulp is welkom!

Dan trouwens voor de foto, hoe hoger de resolutie hoe beter. ik moet immers de kleur codes gaan controleren.....

groetjes Evert

PS. waarom werkt deze website zo belabberd op mijn apple????
evanes

Ja, ik geloof dat ik het heb gevonden!!!

het was niet een ds 1821 maar een ds 1812 overigens. Ik had niet goed gezien dat er ook een tekening bij c7 stond hoe deze gemonteerd moest worden. Ik was wat afgeleid door de brief dat ic7 en c7 zouden vervallen ten gunste van de ds1812. Ik wist niet dat deze dezelfde vorm had als ic7....

Dank trouwens voor de foto van de ic7. nu zag ik dat die er hetzelde uitziet als de ds1812...

Ik ga het snel proberen en houdt jullie op de hoogte.

mvg Evert
evanes

Ja.

hij werkt. Een onderdeel verkeerd... Dank iedereen voor de hulp.

mijn volvo werkt, alfa helaas niet. ik zal in de auto lijst de complete aanmelding doen.

mvg Evert
evanes

Postby jakenl » Thu May 31, 2007 12:00 am

Misschien nog even ten overvloede...
De jumperpootjes kan je gerust op de print solderen maar PLAATS GÉÉN JUMPER EROP!
Deze is bedoeld voor het herprogrammeren van de controller en dat is dus (nog) niet van toepassing.
Wellicht kan in de toekomst nieuwe software geprogrammeerd worden waardoor de compatibiliteit met niet werkende Ecu's wordt opgelost.
Maar nu nog even niet.

M.vr. gr.

Jakenl
jakenl

Postby thijsbeckers » Thu May 31, 2007 12:00 am

Ten overvloede:

Ik neem aan dat je hier hebt gekeken voor de pdf:
http://www.elektuur.nl/Default.aspx?tabid=28&year=2005&month=7&art=91007463&PN=On&SearchText=

De website is geoptimaliseerd voor Microsoft Internet Explorer 6 shit Wellicht dat dat een probleem kan zijn. Er zijn ons ook problemen met mozlla Firefox bekend

Ten slotte: goed dat ie werkt

Thijs Beckers
redactie Elektuur NL
thijsbeckers

Postby drejek » Fri Sep 26, 2008 12:00 am

JakenlMisschien nog even ten overvloede... De jumperpootjes kan je gerust op de print solderen maar PLAATS GÉÉN JUMPER EROP! Deze is bedoeld voor het herprogrammeren van de controller en dat is dus (nog) niet van toepassing. Wellicht kan in de toekomst nieuwe software geprogrammeerd worden waardoor de compatibiliteit met niet werkende Ecu's wordt opgelost. Maar nu nog even niet. M.vr. gr. Jakenl

is er nu al nieuws van hoe het zit om de ic te programmeren?
drejek

Return to 2005-07 OBD-2-analyser