Het Elektor forum gaat sluiten. Zie ook deze link. Vanaf vrijdag 15 maart is het niet langer mogelijk om in te loggen op het forum. Wel blijft de inhoud van het forum nog zichtbaar tot het einde van de maand maart. Per 1 april gaat het forum definitief uit de lucht.

motobox juli / aug 2007

Ontwerpen en programmeren

Postby peewee10 » Mon Nov 19, 2007 12:00 am

Ik ben momenteel bezig deze schakeling te maken. Echter na het programmeren van de pic (pic16F628A) brand er 1 led groen en de andere led brand super zwak groen. Nu is mijn vraag welke kleur moeten de leds hebben bij het aanleggen van de spanning? Ook heb ik de vraag welke pic er juist wordt gebruikt. Een pic16F628 zoals bij de onderdelenlijst vermeld, of een pic16F628A zoals het bij de inlcude file staat vermeld?

dank bij voorbaat.
BART
peewee10

Postby ome jan » Wed Nov 21, 2007 12:00 am

Heb je de instructies op pag.44 van het juli/augustus nr gevolgd?
Brand d16?
Als er geen instructie naar de motobox is gestuurd is de ledkleur niet gedefinieerd.
Er kan zowel een pic16f628a als een zonder a worden gebruikt.
Let erop dat je de juiste configuratiebits gebruikt bij het programmeren van de controller.

Ome Jan
ome jan

Postby peewee10 » Wed Nov 21, 2007 12:00 am

Eerst en vooral sorry aan elektor dat ik in het verkeerde forum onderdeel heb gepost...

ome jan

Bedankt om te reageren. Ik heb ind al de instructies gevolgd op pag.44 en de led D16 brand ook. Ondertussen heb ik al met beide pics deze schakeling geprobeerd maar de schakeling wilt maar niet werken.

Eerst en vooral hieronder staat een link van een site dat ik snel even gemaakt heb met enkele jpgs.

mijn website

Ik heb voor een bepaald vak een opdracht op school gekregen om een DLL te schrijven. Die opdracht telt mee voor een stuk van het eindexamen (hoge school). Nu mochten we kiezen wat voor DLL we schrijven, maar het moet wel iets inhoudelijks hebben. Dus 2 getallen optellen is uit de boze, daarom heb ik de motobox project van juli/aug 07 gemaakt. Met de bedoeling gans de instructieset te implementeren in een DLL.
Omdat ik het printontwerp niet goed vond (de eilandjes vond ik te klein) en ook dat een enkelzijdige print gemakkelijker te maken is, heb ik gekozen om een nieuwe layout te maken. Zie site.

Nu ben ik 100% zeker dat de print in orde is. Want ik heb namelijk deel per deel uitgetest. Op een bepaald moment heb ik enkel de 2 lijnen van de max232 naar een pic gebracht op een experimenteer print, daar kreeg ik communicatie via hyperterminal in windows (prog:http://www.oz1bxm.dk/PIC/628uart.htm)

Dankzij die test ben ik teweten gekomen dat mijn RS232 kabel(1:1) niet volledig bedraad was vanbinnen. Daarom heb ik een andere kabel gemaakt waarvan de 5 bovenste verbindingen recht worden doorgegeven. Aan de onderste 4 klemmen van de connector heb ik geen draden gesoldeerd.

Als ik de pic eruit haal en de rest laat zitten, dan branden beide leds heel lichtjes groen (1.8V meet ik erover).
Als ik de pic geprogrammeerd erinsteek dan brandt de led (D15 elektor schema) eerst 1s rood en dan cst groen. Echter brandt de andere led nog altijd even zwak zoals er geen pic inzat. Daarbij meet ik op de pic
Pin1 = 1.43V
Pin2 = 0 V
Pin3 = 3.25V
Pin4 = 4.82V
pin 14 =5.07V

Vervolgens zie ik in de hyperterminal een "I" komen van geïnitialiseerd met daar direct erachter "MBS", dat zou iets met de stroombegrenzing te maken hebben. Echter hangen er geen motoren aan (wel spanning op de H-brug) output van de opamps is ook 0V. Ook in mijn hyperterminal kan ik niets typen om door te sturen naar de pic. (Ik zie niet wat ik getypt heb.)

Ik heb de pic geprogrammeerd met de velleman K8076 en ook eens met een dure universele programmer op school. Wat programmatie betreft van de pic ben ik dus rotsvast van overtuigd dat die zeker in orde is. Van de configuratiebits heb ik me niets van aangetrokken omdat die gedefinieerd staan in de .h file.

Nu stel ik me dus de vraag of die source code of hex file wel goed is, namelijk staat er bij de main methode:
Output_bit(PIN_A4,0);
Output_bit(MOTOR1,1); //Enable both L298
volgens mij als je beide L298 wilt enablen moet er ook staan:
Output_bit(PIN_A2,1);
als ik de source op die manier compileer en bij die error die er al inzat gewoon in commentaar zet. Branden beide LEDs gr. Als de led groen brandt bij mij zijn de L298 al ge-enabled, wat volgens elektuur rood moet zijn.

Als ik een printf("blablabla"); zet in de wile lus zie ik dat continue herhalen in mijn hyperterminal. Als nog een printf zet in de lus bij kbhit() en iets verstuur via hyperterminal krijg ik geen reactie terug. Hij graakt dus nooit in die lus. (Daarbij heb ik wel heel de lus van die MSB erboven in commentaar gezet.)

Vraag me ook af wanneer ECHOST wordt geset (default staat erbij).

Besluit heeft iemand hier al ervaring mee met deze schakeling? Na 17 uren al in dit project te hebben gestoken ben ik einde raad.

dank bij voorbaat
BART'
peewee10

Postby thijsbeckers » Thu Nov 22, 2007 12:00 am

Hallo Bart,

Vervelend dat het niet wil werken. Het is natuurlijk wel erg moeilijk voor ons om je nog verder te helpen, helaas. Op het moment dat je zelf een print gaat 'herontwerpen', problemen hebt met de RS-232 kabel en je niks aantrekt van de configuratiebits en instellingen wordt het erg lastig om eventuele valkuilen te belichten... Tijd is hierbij onze grootste vijand :s...
thijsbeckers

Postby peewee10 » Thu Nov 22, 2007 12:00 am

@thijsbeckers

Bedankt voor uw bericht.

Toch even vermelden als de configuratiebits vermeld zijn in het programma betekend dat het wordt opgenomen in de hex file. Die configuratie heeft dan absolute voorrang dan uw persoonlijke configuratie in de programmer zelf. Zo heb ik het toch altijd geleerd.
peewee10

Postby thijsbeckers » Mon Nov 26, 2007 12:00 am

peewee10Toch even vermelden als de configuratiebits vermeld zijn in het programma betekend dat het wordt opgenomen in de hex file. Die configuratie heeft dan absolute voorrang dan uw persoonlijke configuratie in de programmer zelf. Zo heb ik het toch altijd geleerd.

Dit is afhankelijk van de rest van de ontwikkelomgeving, van de controller, en van de programmer! Het hoeft beslist niet zo te zijn, dat elke programmer dit juist interpreteert :s
thijsbeckers

Postby jknops » Mon Jul 16, 2012 12:00 am

ome janHeb je de instructies op pag.44 van het juli/augustus nr gevolgd?
Brand d16?
Als er geen instructie naar de motobox is gestuurd is de ledkleur niet gedefinieerd.
Er kan zowel een pic16f628a als een zonder a worden gebruikt.
Let erop dat je de juiste configuratiebits gebruikt bij het programmeren van de controller.

Ome Jan
jknops

Return to Microcontrollers