RC-snelheidsregeling voor DC motoren

Ontwerpen en programmeren

RC-snelheidsregeling voor DC motoren

Postby jan.lichtenbelt » Sat Oct 11, 2014 12:20 pm

In Elektor 7 (julie/augustus) p 32-36 staat in een artikel deze RC snelheidregeling beschreven. En zoals het gaat, staat de ontwikkeling niet stil. De schakeling werkt erg goed met een accu locomotief (spoor I 45 mm). Echter met een andere loc had ik problemen. Na contact met Analog Device, de leverancier van de brugschakeling, zijn een tweetal verbeteringen voorgesteld (zie ook https://ez.analog.com/message/154127#154127 ).
1. In de brugschakeling zitten geen diodes ter bescherming van de FET's. Ik heb deze op de volgende wijze toegevoegd.
RemoteControl_WithDiodes_V1.jpg

2. De problemen met de andere loc waren dat de schakeling bij hogere belastingen instabiel werden. Er werd aangeraden extra spoelen in de leidingen naar de motor te plaatsen. Ik heb 2 spoelen van 1 mH elk in de beide stroomdraden naar de motor geplaatst. Dit gaf wel een verbetering maar nog steeds niet afdoende. Zodra ik meer weet kom ik daar op terug.

Groetjes

Jan Lichtenbelt
jan.lichtenbelt

Re: RC-snelheidsregeling voor DC motoren

Postby jan.lichtenbelt » Mon Jul 04, 2016 10:18 am

Beste mensen,

Ondanks vele pogingen blijkt dit ontwerp instabiel. Bij grotere belastingen gaat de schakeling oscilleren. Ik weet niet waarom en heb van alles geprobeerd. O.a. toevoegen van spoelen in de leidingen naar de motoren, maar niets hielp.

Nu ben ik overgegaan op een veel betere brug, die zelfs twee motoren kan aandrijven. Het gaat om de L6206, Welles waar in SMD uitvoering, maar dat blijkt in praktijk geen bezwaar. Met een kleine soldeerbout punt en een krokodillenbek om het IC op zijn plaats te houden gaat dat perfect. Ook de microchip is nu in SMD vorm. De totale print is wel iets groter nl 32x50 mm. Hieronder het schema en de layout van de PCB. Standaard zit daar een LCD aansluiting (2x5 pins) en een on-board programeer (ICSP) mogelijkheid. De twee uitgangen kunnen ook samengevoegd worden, waardoor de uitgangsstroom verdubbeld wordt tot pakweg 5A. Ik gebruik maximaal 1A. De vraag is wel of de koeling groot genoeg is voor grotere stromen. De koeloppervlakten zijn duidelijk zichtbaar, zowel rood als blauw, verbonden mbv. een zestal via's.

DC-motor-control_schema_V74.jpg

DC-motor-control_PCB_V74.jpg
Klik op schema voor een vergroting

Geïnteresseerd? Belangstellenden kunnen tegen gereduceerd tarief een print van mij krijgen.

Groetjes

Jan Lichtenbelt

PS. Een microchip PIC16F1825 kan je zelf programmeren door gebruik te maken van Flowcode http://www.matrixtsl.com/mmforums/viewt ... 36&t=11613
of ik kan je helpen als je dat niet zelf kan.
jan.lichtenbelt

Return to Microcontrollers