Pic 16f877a en serial verbinding

Ontwerpen en programmeren

Postby henko » Sat Feb 15, 2014 12:00 am

Beste Pol,

Daar had ik nog niet naar gekeken.
Ik werk nog met Flowcode 4 ik moet ff kijken of de 18f4455 ook aanwezig is in Flowcode 4 met update 4,2.

Bedankt voor de tip.

Henk.
henko

Postby kersing » Sat Feb 15, 2014 12:00 am

Henk,

De nieuwste versie Flowcode in de 4 serie is 4.5.18.74. Daarin zijn de PIC 18F2455/2550/4550 met USB beschikbaar, inclusief (voor de Pro versie) USB componenten om makkelijk met de USB interface te kunnen werken. Een van de componenten is USBSerial, daarbij ziet de PC de PIC als een seriële poort.

Groeten,

Jac
kersing

Postby Guest » Sat Feb 15, 2014 12:00 am

Beste Henk,

In bijlage:
Schermafdrukken van mijn versie van Flowcode 4.
Voor de configuratie van de 18F4455 moet u wel de procedure in bijlage volgen.

Groetjes,

Pol
Attachments
Flowcode-4-PIC18F4455.pdf
(112.63 KiB) Downloaded 77 times
Guest

Postby henko » Mon Feb 17, 2014 12:00 am

Hallo Pol,

Ik heb Flowcode4 met update naar 4.3 daar is inderdaad de 18f4455 aanwezig.
Ik ben nu aan het stoeien met een seriele verbinding en Hyper terminal.
dat wil nog niet lukken.
OP de site van Matrix Multimedia staan voorbeelden welk programma ik moet sturen naar de pic.
Ik ben er nog niet uit.

Wel bedankt voor je informatie.
henko

Postby arjen h. » Mon Feb 17, 2014 12:00 am

Begin met wat van de pic naar de pc te sturen en dan te ontvangen in hyperterminal. Zet een lus op met daarin een delay van 1 seconde en het zenden van een karakter naar de pc. Als alles werkt dan moet met een interval van een seconde het gezonden karakter op de pc verschijnen. Als dit het geval is, dan heb je in ieder geval de aansluitingen en settings (baudrate) goed. Krijg je wel wat op het scherm, maar zijn het abracadabra karakters, dan klopt waarschijnlijk de baudrate niet.

Probeer daarna een programma voor de pic te schrijven dat een karakter van de seriele poort inleest en weer terug stuurt naar de pc. Bouw je programma zo verder uit...
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Postby henko » Wed Feb 19, 2014 12:00 am

Hallo Arjen H
Het stukje programma wat ik naar de pic heb gestuurd dat is een voorbeeld wat ik van de Matrix Multimedia heb gedown load.
In dat programma staat de baudrate op 9600, stopbit 1 pariteit geen en de laatste regel staat op hardware.
Dezelfde instellingen staan in Hyperterminal ook hetzelfde, maar toch zie ik niets gebeuren.Wat ik wel zie is dat er een timeout is opgetreden.
En wat ik op het lcd van de pic zie is dat het eerste karakter knippert het is dan wel een zwart vakje.
Misschien moet er nog wat bij geprogrameerd worden om iets naar de pc te sturen. Ik ben er ook nog niet zo in thuis alles is voor mij ook nieuw.
Ik zal eens dat stukje in C online zetten misschien zit er toch een fout in.

Groet Henk.
henko

Postby arjen h. » Wed Feb 19, 2014 12:00 am

Kun je met een scoop op de lijn kijken of er wel wat verzonden wordt? Je zou daar een blokgolf voorbij moeten zien komen. Of zet een led (met weerstand) op de lijn, dit zou ook een indicatie moeten kunnen geven of er wel wat gebeurt.
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Postby msilvius » Wed Feb 19, 2014 12:00 am

De LED zal wel heel kort knipperen als er slechts 1 karakter verzonden word.
Als de code om de zoveel tijd een karakter stuurt (zoals voorgesteld door Arjen), dan zal dat een stuk beter te zien zijn.
msilvius

Postby henko » Thu Feb 20, 2014 12:00 am

Ik heb 2 led's op de lijnen Tx en Rx staan van de pic.
De chatode van de led staat op Tx van de pic, en de 5 volt staat via een weerstand van 330 Ohm op de anode.
Dat zelfde voor Rx.
Mischien is dat niet goed aangesloten, die schakeling kwam ik op internet tegen.
Kan ik bvb ook 2 led's op de lijn Rx en Tx van de rs232 lijn naar de computer zetten?
En hoe moet ik dat dan aansluiten?

Henk
henko

Postby arjen h. » Thu Feb 20, 2014 12:00 am

Henko1Ik heb 2 led's op de lijnen Tx en Rx staan van de pic.
De chatode van de led staat op Tx van de pic, en de 5 volt staat via een weerstand van 330 Ohm op de anode.
Dat zelfde voor Rx.
Mischien is dat niet goed aangesloten, die schakeling kwam ik op internet tegen.

Is goed, alleen als Rx en Tx in rust laag zijn, dan is de led AAN. Als er wat verzonden wordt, dan moet de led dus even UIT gaan.

En??? Zie je wat knipperen???

Henko1Kan ik bvb ook 2 led's op de lijn Rx en Tx van de rs232 lijn naar de computer zetten?
En hoe moet ik dat dan aansluiten?

Dat kan, kathode led aan gnd, anode via weerstand naar Rx c.q. Tx. Rs232 nivo's kunnen 15 volt zijn, dus grotere weerstand nodig, bv. 1k5.

MSilviusDe LED zal wel heel kort knipperen als er slechts 1 karakter verzonden word.

Je zou de baudrate van de controller flink omlaag kunnen schroeven... . 300 ofzo...
arjen h.
Moderator

PreviousNext

Return to Microcontrollers