Pic 16f877a en serial verbinding

Ontwerpen en programmeren

Postby henko » Tue Jan 28, 2014 12:00 am

Dat klopt, je kan van een aantalblokken gebruik maken.
Maar het is ook mogelijk om een blok te vullen met C codek

Veel dingen zijn al voorgeprogrammeerd in flowcode, maar als je iets wil laten werken moet je het nog steeds zelf bedenken, dat betekent creafief zijn.
henko

Veel dingen zijn al voorgeprogrammeerd in flowcode, maar als je iets wil laten werken moet je het nog steeds zelf bedenken, dat betekent creafief zijn.
henko

henko

Postby nieuw 2 » Tue Jan 28, 2014 12:00 am

OK dat je een voorbeeldschakeling hebt. Dat wil nog niet zeggen dat dit de meest ideale opzet is.

Nu ga je van uart MAX202 RS232 MAX232 in converter FTDI/Prolific PC terwijl het net zo goed uart FTDI/Prolific PC kan zijn.

Het enige wat voor de MAX232/MAX202 spreekt is de hogere spanning (zelfs niet altijd soms wordt er RS232 uitgevoerd op 5V). Je zou dan in principe langere afstanden kunnen overbruggen.

Als je wil kan ik de connectie van de kabel rechtstreeks wel eens opzoeken. Ik heb er zo 2 in gebruik (oudere versie).

Kies alleszins voor een FTDI kabel. Van FTDI zijn heel goede drivers en documentatie te vinden hoe je de drivers gebruikt.
nieuw 2

Postby walbeek » Wed Jan 29, 2014 12:00 am

Hoi Henk,

Met Flowcode gebruik je waarschijnlijk ook Eblocks. Matrix heeft een EB015 block voor RS232 communicatie. In de datasheet daarvan (op de site van Matrix) staat het schema van de EB015. Hier kun je eenvoudig een RS232 basisschakeling uithalen.
De macro´s van Matrix werken dan prima om getallen of berichten via RS232 te versturen met "SendRS232Char" en "SendRS232String".
Op je PC ontvang je die berichten met bijvoorbeeld hyperterminal. Natuurlijk kun je ook een bericht terugsturen om aan te geven welke waarde verstuurd moet worden. Hier moet de software van de PIC op aangepast worden. Daarnaast zul je op je PC iets willen maken waarin de juiste ontvangen waardes worden omgezet in grafische beelden of zo, maar daar komt C# dan weer bij van pas.

Rinie
walbeek

Postby henko » Fri Jan 31, 2014 12:00 am

Er zijn meerdere oplossingen om de verbinding tot stand te brengen.
Dat wil inderdaad niet zeggen of dat dan de beste is.
Maar van de max 202e heb ik een voorbeeld.
Dat is een begin.
Wat ik het belangrijkste vind is of er in de 16f877a iets extra's geprogrammeerd moet worden dat is mij nog steeds niet helemaal duidelijk.
En uiteraard ga ik met een eenvoudig programma beginnen.
En natuurlijk kan ik ook het E-Block EB015 bestellen, maar ik wil niet de makkelijkste weg kiezen want ik wil er ook wat van leren.
En door zelf iets te proberen kun je veel leren.
henko

Postby walbeek » Mon Feb 03, 2014 12:00 am

Hoi Henk,

Wat je in de PIC moet programmeren is het verzenden van de waarde die je uit je weerstation haalt naar de PC. Bijvoorbeeld door het sturen van een tekstbericht "TEMP_OUT" en de waarde "6.5".
De PC software ziet dan de tekststring en ´weet´ dat er een waarde achteraankomt en waar die waarde thuis hoort.
Ook kun je in de PIC programmeren dat deze naar de RS232 poort "luisterd" zodat de PC zelf de tekst kan sturen, bijveerbeeld "WIND_SPEED" en de PIC stuurt dan de betreffende waarde terug.
Dat gaat allemaal met de RS232 macro´s in Flowcode.

Rinie
walbeek

Postby henko » Thu Feb 06, 2014 12:00 am

Hoi Rinie,

Er zijn twee mogelijkheden om in flowcode een rs232 blokje te nemen.
Welke van de twee moet ik hebben.

Dan moet dat blokje ook nog gevuld worden met code denk ik.
En dat moet dan ook nog als macro in de flowchart gezet worden.

Heb jij een voorbeeld voor mij want ik kom er niet echt uit.

Henk.
henko

Postby henko » Sat Feb 08, 2014 12:00 am

Hallo Allen,

Ik heb nu de verbindingen gelegd tussen de 16f877a en serial dan via een serial naar usb converter en dan naar de pc.
De max 232 heb ik gebruikt en de condensatoren geplaatst.

Is er ook een mogelijkheid om te zien of de pic informatie verstuurd of de pc doormiddel van een led of zo, want ik zie nog niets gebeuren.
De meeste hobbyisten gebruiken geen Flowcode dus dat word dan lastig om daar meer over te weten te komen wat ik nu precies moet instellen om de pic samen te laten werken met de pc.

In Flowcode is er ook de mogelijkheid C code te gebruiken door middel van het C blok.
Alleen weet ik dan helemaal niet wat voor code daar in moet staan om de verbinding tot stand te brengen.
Wie wil mij een zetje geven?

Henk.
henko

Postby Guest » Sat Feb 15, 2014 12:00 am

Beste Henk,

Volgens het boekje, 50 PIC Microcontroller projecten voor beginners en experts (*) blz13., kun je misschien beter een 18F4455 gebruiken, is hetzelfde als de 16F877A maar heeft ook een USB uitgang.

Groetjes,
Pol

(*) Er bestaan 2 boekjes met ongeveer dezelfde titel !!
Ander boekje is " PIC Microcontrollers 50 projecten voor beginners en experts (*)
Guest

PreviousNext

Return to Microcontrollers