COP8 Programmer device/algoritme

Ontwerpen en programmeren

Postby camillus » Tue Jan 21, 2014 12:00 am

Hallo, iemand ervaring met het programeren van een COP8 controller? Zou graag enkele oudere elektuur projecten bouwen maar de controllers zullen waarschijnlijk niet meer te krijgen ( kopen) zijn.

Ik heb wel de hexx files, dus kan ik de controllers zelf programeren.
Alleen zijn de beschikbare programmers voor een of andere reden niet te betalen voor de hobbyist. Dus dacht ik aan zelfbouw.

Als iemand mij hier bij zou kunnen helpen dan is dat zeker mooi meegenomen. Laat maar iets weten guru's.

Dank bij voorbaat

camillus.b.58 *gmail* com

@ .
camillus

Postby petrus bitbyter » Tue Jan 21, 2014 12:00 am

Texas heeft nog verscheidene COP8 controllers in het programma maar of wat jij zoekt daar ook bij zit, weet ik natuurlijk niet. Om welke ontwerpen gaat het? Zouden ze misschien naar PIC of Atmel gepoort kunnen worden?

petrus bitbyter
petrus bitbyter

Postby camillus » Tue Feb 04, 2014 12:00 am

Het gaat om de ir keyboard en de ir lichtkrant als ook de thermometer met 5o leds, allemaal elektuur projecten. Je kan de juiste items vinden met een zoek opdracht naar COP8 in elektuur zoekmachiene.

Allen met COP8782CN, die absolute is en er is wel een vervanger COP8SAC7. Ik heb software en schematic voor de flash serie van deze serie controllers, maar de bovengenoemde zijn OTP eprom typen. National Semiconductors is overgenomen door Texas Instruments, en deze promoten natuurlijk hun eigen controllers MSP430. Al hoewel moet ik volledigheidshalve zeggen dat ze me zeer goed geholpen hebben om aan de software te geraken die ik nu heb voor de COP8.

De controllers kunnen geprogrameerd worden via microwire/plus, maar ik heb daar geen ervaring mee. Ik heb een wilem programmer maar die ondersteund deze cop8 niet. Ik zou al veel verder geraken indien ik een step by step program algoritme zou hebben en timming graph.

bedankt voor ieder die helpen kan.
camillus

Postby petrus bitbyter » Wed Feb 05, 2014 12:00 am

Een snelle rondblik leert dat National zijn programming algorithms niet zomaar publiceerde zoals bijvoorbeeld Atmel en Microchip dat wel doen. Van programmeren via de microwire/plus heb ik - in de beperkte zoektijd - ook niets kunnen vinden. Behalve dan verwijzingen naar de dure programmerfabrikanten.

Wat heb je overigens wel aan software kunnen krijgen?

Hoe staat het met de verkrijgbaarheid en de prijs van de micro's die je voor ogen staan? Weet je zeker dat ze bit voor bit compatible zijn met de obsolete COP8782?

Pin-compatibiliteit kan ook nog een probleem worden. Nieuwere micro's zijn dikwijls alleen in SMD-uitvoering verkrijgbaar.

Behalve de MCU zitten er nog een aantal min of meer exotische componenten in het ontwerp. Ook daarvan lijken de verkrijgbaarheid en de prijs toch wel van belang.

Afgezien van die componenten is het ontwerp niet bijzonder ingewikkeld. Aangezien ook de sourcecode voor de MCU's beschikbaar is, moet poorten naar een andere micro goed mogelijk zijn. Hoewel... Gewoon een nieuw programma van scratch schrijven wel eens minder tijd zou kunnen kosten. Het interfacen van een AT-keyboard bijvoorbeeld, is op internet meer dan eens beschreven en sourcecode voor een PIC is kant en klaar beschikbaar. (Voor Atmel vrijwel zeker ook.)

petrus bitbyter

Edit:
Een tip leverde me de ISP manual op. Soms gaan dingen sneller dan je verwacht.

petrus bitbyter
Attachments
snoa082c.pdf
(1.01 MiB) Downloaded 99 times
petrus bitbyter

Postby schueler » Wed Feb 05, 2014 12:00 am

Mocht nog een de COP8 kunnen komen kun je het vrij eenvoudig programmeren. Als ik internet mag geloven.

Je hebt er wel een parallelle poort voor nodig op je pc en dat levert tegenwoordig wat meer problemen op.

Ben
Attachments
2000NOV30-CT-AN1.pdf
(133.26 KiB) Downloaded 114 times
AN-1151.pdf
(87.34 KiB) Downloaded 107 times
schueler

Postby schueler » Wed Feb 05, 2014 12:00 am

En nog een website met informatie, software, development tools...
COP8™ Tools

COP8Flash ISP Utility (Free)

NiceMon Flash ISP (Free) Details

Ben'
schueler

Postby camillus » Fri Mar 07, 2014 12:00 am

Alvast bedankt voor de interesse allemaal...
camillus

Re: COP8 Programmer device/algoritme

Postby cba01 » Fri Mar 28, 2014 2:53 am

Hallo allemaal die op Camillus gereageert hebben.

Ik ben dus camillus, en ben tot op heden niet aan de gezochte info geraakt.
Doch heb ik wel software van TI gedownload, voor de latere flashcontroller familie van de COP conrollers.
Ik vond ook zeer goedkoop een volledige emulator en ontwikkel syeteem voor deze flash types.

Wat de COP8782CN betreft, ik vond in Canada een one man firma die controllers en eigenlijk alle programeerbare chips kan programeren, en dit voor een redelijke prijs. Dus mijn probleem is voorlopig van de baan.

In ieder geval van harte bedankt allemaal voor jullie tijd en aandacht

camillus ( aka CBA01 )
cba01

Re: COP8 Programmer device/algoritme

Postby viktorT » Tue Oct 20, 2015 10:37 pm

all links for COP8 not working. Please reload.
viktorT

Return to Microcontrollers