PIC programmer, pickit 3?

Ontwerpen en programmeren

Postby arjen h. » Sun Dec 15, 2013 12:00 am

Ik heb een Velleman K8076 welke het prima deed op de XP computer. Op de windows 7 heb ik hem nog niet aan de gang gekregen ondanks een echte RS232 kaart (en dus niet met zo'n USB -> RS232 adapter). De software zie de com-poorten, maar geeft de melding dat de programmer niet gevonden kan worden. Jammer.

Ik overweeg nu een pickit 3, gewoon via usb.
Wel of niet doen? Of heeft iemand een andere tip?

Verder zoek ik daarbij een (breakout-)bordje om een pic gewoon los te kunnen programmeren. Ik heb zoiets als dit of dit op het oog. Iemand ervaring mee?'
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Postby kersing » Tue Dec 17, 2013 12:00 am

De PICkit3 is op zich een goed werkende programmer. Als je verschillende controllers door elkaar gebruikt heeft de 3 als nadeel dat de firmware telkens (automatisch) geupdate moet worden voor het specifieke device. Dan is de voorloper (PICkit2) makkelijker in gebruik, maar die ondersteund minder van de nieuwste devices.

Let op dat Microchip de PICkit serie niet als productie programmer classificeert. Ze testen de geprogrammeerde devices niet rond de grenswaarden van de toegestane voedingsspanningen en dat zou (volgens de fabrikant) wel moeten.

Voor incidenteel programmeerwerk maak ik nu gebruik van breadboard, een header en wat korte draden, maar ik heb net het exemplaar met 3 voetjes waar je naar linkt besteld, lijkt me toch handiger
kersing

Re: PIC programmer, pickit 3?

Postby jan.lichtenbelt » Sat Jun 28, 2014 2:12 pm

Als echte elektronicus maak je zoiets toch zelf? Kijk eens op
http://usbpicprog.org/

Succes

Jan Lichtenbelt
jan.lichtenbelt

Re: PIC programmer, pickit 3?

Postby arjen h. » Mon Jun 30, 2014 7:26 am

Ik heb de pickit3 gekocht en gebruik deze naar alle tevredenheid.

Het voorgaande bericht impliceert dat ik geen echte elektronicus ben..... klopt.... ik ben ook maar een simpele hobbyist. :mrgreen:
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Return to Microcontrollers