Het Elektor forum gaat sluiten. Zie ook deze link. Vanaf vrijdag 15 maart is het niet langer mogelijk om in te loggen op het forum. Wel blijft de inhoud van het forum nog zichtbaar tot het einde van de maand maart. Per 1 april gaat het forum definitief uit de lucht.

Minimalistische schakelklok

Ontwerpen en programmeren

Postby lhainaut » Sat Feb 09, 2013 12:00 am

Ik heb onlangs dit klokje gebouwd en zelf de code in de Pic via icp geprogrammeerd en volgens mij werkt het goed maar wel met het ene drukknopje ! maar om meerdere dagen appart te programmeren verwijst de auteur naar de programmer om dit te doen maar mijn kennis van programmeren is niet voldoende.

Kan iemand mij helpen of kan iemand er een klein programmatje voor schrijven om dit via icp te programeren ?

Bedankt bij voorbaat
LHAINAUT
lhainaut

Postby arjen h. » Sat Feb 09, 2013 12:00 am

Altijd handig om te weten in welke editie de schakeling staat: dec. 2009'
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Postby petrus bitbyter » Tue Feb 12, 2013 12:00 am

Ik heb even naar het artikel gekeken maar even een programmaatje schrijven is wel iets te kort door de bocht. Het programmageheugen van de processor zit bomvol. Om de code uit te breiden, zou je plaats vrij moeten maken en dat komt neer op forse ingrepen. Bovendien, om voor zeven dagen de schakeltijden in te voeren met één drukknopje is vast niet goed voor je gezondheid. Je zou er drukkeritis van oplopen

De auteur bedoelt volgens mij dat dat je de schakeltijden met een programmer regelrecht in het EEPROM kunt schrijven. Hoe dat moet, hangt van je programmer af. Het .HEX-bestandje dat daar voor nodig is, kun je met een assembler of met de compiler aanmaken. Je moet daarvoor alleen wel uitzoeken waar de gegevens precies in het EEPROM moeten staan en hoe ze gecodeerd worden. Uiteraard verandert dat niets aan de werking van het drukknopje. Daarmee kun je nog steeds wijzigingen aanbrengen maar alleen per vijf werkdagen of per twee voor het weekend.

petrus bitbyter
petrus bitbyter

Postby lhainaut » Fri Feb 15, 2013 12:00 am

Niet simpel dus........,ik werk met de Beeprog en had al eens gekeken in het eeprom maar kan de juiste plaatsen niet herkennen waar de dagen en de uren staan.Ik zal eens rustig het programma bekijken.

Toch bedankt
lhainaut

Postby petrus bitbyter » Fri Feb 15, 2013 12:00 am

Ik ken Beeprog niet. De programmers die ik wel ken, kunnen niet alleen het programma teruglezen maar ook de inhoud van de EEPROM. Als je een werkende schakeling hebt, kun je met het drukknopje een paar waarden instellen en die met je programmer teruglezen. Zo nodig kun je een paar keer verschillende waardes ingeven en teruglezen. Op die manier kun je vrij snel de opslagplaatsen in het geheugen bepalen. Het zal iets meer tijd kosten om uit te vinden hoe de verschillende waardes gecodeerd zijn maar in principe gaat dat op dezelfde manier.

petrus bitbyter
petrus bitbyter

Return to Microcontrollers