Het Elektor forum gaat sluiten. Zie ook deze link. Vanaf vrijdag 15 maart is het niet langer mogelijk om in te loggen op het forum. Wel blijft de inhoud van het forum nog zichtbaar tot het einde van de maand maart. Per 1 april gaat het forum definitief uit de lucht.

Contactloze ontsteking m.b.v. controller

Ontwerpen en programmeren

Postby gdlr1063 » Fri Dec 07, 2012 12:00 am

Ik heb de volgende vraag voor dit forum;

Ik ben in het bezit van een klassieker met een conventionele ontsteking met contactpunten. Ik wil deze vervangen door een moderne contactloze installatie. Wat ik in gedachte heb is het volgende;

Ik wil aan de hand van het toerental en onderdruk in het spruitstuk op basis van een in een matrix vastgelegde waarde de bougie laten vonken. De bougies moeten 1 voor 1 vonken.

Input gegevens wil ik krijgen via;

1. Hall sensor met trigger wiel om toerental te bepalen
2. 2e Hall sensor met trigger wiel om te bepalen welke bougies aangestuurd moet worden
3. MAP sensor om onderdruk in spruitstuk te bepalen. Map sensor geeft een lineair signaal van 0 - 5 volt afhankelijk van de druk

Op basis van deze gegeven wil ik om de beurt een bobine die direct op de bougie zit aansturen voor een ontsteking.

Ik heb in gedachte dit allemaal met behulp van een MC te realiseren. Is dit te verwezenlijken?

Heb een technische achtergrond maar niet direct elektronisch maar kan veel zelf. Het mag allemaal stap voor stap en ben ook graag bereid mijn vorderingen hier op het forum te delen.

Is er iemand die mij hiermee op weg kan helpen?
gdlr1063

Return to Microcontrollers