Het Elektor forum gaat sluiten. Zie ook deze link. Vanaf vrijdag 15 maart is het niet langer mogelijk om in te loggen op het forum. Wel blijft de inhoud van het forum nog zichtbaar tot het einde van de maand maart. Per 1 april gaat het forum definitief uit de lucht.

Van Frequentie naar Rpm

Ontwerpen en programmeren

Postby e. » Tue Oct 30, 2012 12:00 am

Wie heeft een idee hoe ik de resolutie van het Bascom Frequentiemeter programma uit de basiscurcus Bascom AVR kan verhogen naar 2 cijfers achter de komma. Ik vermenigvuldig daarin de variable Freq met 15. Dat betekent dat de kleinste stappen van Rpm 15 Rpm zijn. Volgens mij komt dat doordat het oplossend vermogend van de frequentiemeter 1 Hz is. Hoe kan ik bijvoorbeeld 100,066 Hz meten (als ik die frequentie natuurlijk dan ook aanbied) want dan kun je wel het toerental van een motor met 1 Rpm/min. zien oplopen van 15 x 100 = 1500 naar 15 x 100.066 = 1501 Rpm/min.
Dat het geen x60 is heeft vermoedelijk te maken met de kristalfrequentie/prescaling.
Attachments

[The extension bmp has been deactivated and can no longer be displayed.]

e.

Postby schueler » Tue Oct 30, 2012 12:00 am

EimertDat het geen x60 is heeft vermoedelijk te maken met de kristalfrequentie/prescaling.

Dit heeft eerder te maken dat het waarschijnlijk om een 4-takt motor gaat... 60/4 = 15.
Of te wel, je krijgt 4 tikken per rotatie, Dus om de rpm te berekenen moet je de frequentie vermenigvuldigen met 60, maar ook delen door 4. Vandaar het getal 15.

Betreft achter de komma, dit komt omdat Rpm als long wordt gedeclareerd. Als je hier en single van maakt krijg je wel cijfers achter de komma.

Ben
schueler

Return to Microcontrollers