Het Elektor forum gaat sluiten. Zie ook deze link. Vanaf vrijdag 15 maart is het niet langer mogelijk om in te loggen op het forum. Wel blijft de inhoud van het forum nog zichtbaar tot het einde van de maand maart. Per 1 april gaat het forum definitief uit de lucht.

polariteit signaal

Ontwerpen en programmeren

Postby wesley poppelier » Sat May 19, 2012 12:00 am

Hallo!,

Ik heb een vraagje, ik heb het usb flash board van atmel via deze website aangeschaft, en heb niet zo heel veel ervaring op het gebied van microprocessoren. desalniettemin lukt alles vrij aardig! maar mijn vraag:
de uitgangen van het bord zijn allemaal -, maar de base van een transistor heeft een + signaal nodig. kijk ik mischien ergens overheen? zou iemand kunnen helpen?

gr wesley
wesley poppelier

Postby msilvius » Sun May 20, 2012 12:00 am

Ik ken het board niet.

Wanneer de uitgangen van het board nul worden bij actief, moet je dus de signalen inverteren.
Dat kun je doen middels je programma, maar ook door toevoegen van een transistor.
Je moet ook even kijken of het nog nodig is een pull up weerstand te gebruiken, maar meestal is dat al aanwezig (dat weet ik dus niet omdat ik het board niet ken).
msilvius

Postby petrus bitbyter » Mon May 21, 2012 12:00 am

Wesley Poppelier...
de uitgangen van het bord zijn allemaal -, maar de base van een transistor heeft een + signaal nodig. kijk ik mischien ergens overheen? zou iemand kunnen helpen?

gr wesley

Misschien wel. Maar het zou een stuk makkelijker worden als je erbij vertelt wat "het" USB-board van Atmel is. In welk nummer heeft het gestaan of wat is het bestelnummer op de site?

Overigens staat er als het goed is datgene op een uitgang wat de programmeur er op gezet heeft. We zien weliswaar graag een hoge uitgangsspanning als we een "1" op de uitgang zetten, maar dat is nergens voorgeschreven. Vooral bij een open collector uitgang betekent een lage uitgansspanning dat een lamp, relais of dergelijke dat er op aansgesloten is, aan gaat.

petrus bitbyter
petrus bitbyter

Return to Microcontrollers